Test paralotniowy - technika pilotażu

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Test paralotniowy - technika pilotażu

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Krzysiek » 18 kwietnia 2016, 00:29

uriuk pisze:Czyli najpierw Sila na starowkach rosnie, a pozniej gwaltownie spada. Tu jest mowa o poczatek odrywania strug, a nie fazie po przeciagnieciu, wiec starowki staja sie twarde. Zreszta cwiczysz to przy kazdym ladowaniu

Teraz jasne, dzięki! :)

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: uriuk » 17 kwietnia 2016, 19:33

Zeby skrzydlo dostalo atest musi spelnic warunek progresywnych sil na sterowkach.
Czyli najpierw Sila na starowkach rosnie, a pozniej gwaltownie spada. Tu jest mowa o poczatek odrywania strug, a nie fazie po przeciagnieciu, wiec starowki staja sie twarde. Zreszta cwiczysz to przy kazdym ladowaniu

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Krzysiek » 17 kwietnia 2016, 19:03

Pytanie:
"1. Po czym pilot rozpoznaje początek odrywania się strug od powierzchni skrzydła?
A. Po coraz silniejszych odgłosach lotu (szum wiatru wywołanego lotem w uszach).
B. Po coraz słabszych odgłosach lotu.
C. Po wyraźnym wyroście sił na linkach sterowych.
D. Po wyraźnym wzroście prędkości opadania i z tym związanej utracie wysokości. "

Błędnie nie zaznaczyłem C. Wydawało mi się, że gdy strugi się odrywają, siła aerodynamiczna maleje i na linkach pojawia się luz.
Czy mógłbym prosić o wyjaśnienie, jak to naprawdę jest? Będę wdzięczny za pomoc.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 09 marca 2016, 23:37

No tak , wiem mówić o lataniu ,to jak tańczyć o architekturze :) Ileś tam prób trzeba zrobić.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 marca 2016, 22:48

Wydaje mi się że chodzi o coś takiego, że jeśli mniej więcej wiem gdzie dolecę, to z pozycji odchodzę gdy dolot mam trzy razy dłuższy niż planowane lądowisko. Ja bym mógł się zgodzić na taki przepis, ale jest mały problem. Pilot po kursie nie potrafi prawidłowo określić ani swojego zasięgu ani kąta szybowania. Na temat kąta szybowania i oceny zasięgu ja popełniłem artykuł w Vario, a Źółek zrobił to na swojej stronie.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 09 marca 2016, 19:22

Cześć , jak już mowa o planie lotu to chyba najważniejsze jest bezpieczne lądowanie :)
Pytanie
''85.Pilot podczas podejścia do lądowania obserwuje i ocenia

A już na pozycji punkt lądowania.
B kierunek krążenia na pozycji ( w lewo przy planowaniu podejścia w lewo).
C punkt lądowania dopiero podczas podejścia z wiatrem.
D punkt lądowania już na pozycji i opuszcza ją mając wysokość odpowiadającą w przybliżeniu trzykrotnej wartości kąta lotu ślizgowego jego paralotni. ''

Wiem odpowiedzi ABD , ale co to znaczy ''trzykrotna wartość kąta lotu ślizgowego jego paralotni''. Czy to znaczy ,że np. jak mam doskonałość 8 i jestem 800m od lądowiska ,to powinienem opuścić pozycję mając 300m na wariometrze? (oczywiście mowa o warunkach laboratoryjnych jakby co).

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 marca 2016, 00:29

Pan lotu powinien uwzględniać miejsce startu, miejsce lądowania, lądowiska zapasowe, miejsca z noszeniami, miejsca niebezpieczne, strefy powietrzne, prognozę pogody. Pewnie coś jeszcze by dało się tu dorzucić.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 09 marca 2016, 00:22

A no właśnie o czymś takim myślałem. Więc plan lotu podporządkowany będzie godzinie , rodzajowi i ukształtowaniu terenu oprócz stratyfikacji atmosfery oczywiście. Dzięki za odpowiedzi :)

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 marca 2016, 00:06

Są pewne miejsca gdzie można przewidzieć duszenia i turbulencje. Na przykład turbulencje na zawietrznych lub duszenia nad zbiornikami wody lub kompleksami leśnymi przed południem.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 08 marca 2016, 23:58

Tak tak odpowiedzi rozumiem , tylko właśnie ta kwestia jak piszesz - gwałtowności. Bo przecież powietrze może też stać i dla swobodnego przelot przez to ,to nie jest prąd zstępujący. Ale jeżeli chodzi o to pytanie dotyczące planu lotu pod kątem tychże prądów zstępujących , to myślałem ,że jakoś to planujący sprawdza. Czy to w prognozie ,czy umie odczytać z plam powierzchni ziemi, czy też z terenu ,a może i z chmur? Grom go wie :)

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 marca 2016, 23:51

Autorowi chodziło o gwałtowność. Prawidłowe są odpowiedzi BCD (według mnie)

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 08 marca 2016, 23:15

"20. Podwinięcia czołowe (frontstall):

A mogą powstać w wyniku jednostronnego balansu ciałem,
B powstają przy gwałtownych szkwałach zstępujących,
C skrzydło otwiera się zwykle samorzutnie,
D przy otwarciu mocno obciążone są linki rzędów A i B."

A prąd zstępujący to nie to samo co szkwał zstępujący? Bo nie wiem.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 marca 2016, 22:53

Prądy zstępujące występują wszędzie tam gdzie nie ma noszeń. Dlatego piloci PPG którzy boją się termiki powinni nauczyć się latać w termice żeby omijać kominy.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 08 marca 2016, 22:12

49. "Planowanie lotu obejmuje:

A przewidywanie kierunku wiatrów w całej przestrzeni powietrznej,
B unikanie obszarów występowania prądów zstępujących i turbulencji,
C podczas lotu na znanym obszarze planowanie obejmuje wyłącznie sam lot - warunki startu i lądowania są przecież znane,
D żadna z tych odpowiedzi nie jest prawidłowa. "

Chciałbym zapytać skąd wiadomo gdzie są prądy zstępujące? :)
Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 07 marca 2016, 12:07

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tu musi być błąd. Chodziło pewnie o linki rzędu A, a nie sterowe.


Tak przeczuwałem. ;)

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 marca 2016, 12:02

Tu musi być błąd. Chodziło pewnie o linki rzędu A, a nie sterowe.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 07 marca 2016, 11:42

A co z pytaniem 53? odpowiedź jest C , ale jak ja szarpię (ciągnę) za sterówki to skrzydło wręcz przeciwnie - hamuje i opada :)
''Co może się stać gdy pilot rozpoczynając stawianie (napełnianie) skrzydła zbyt gwałtownie szarpie za linki sterowe?

A Nic, skrzydło napełnia się szybciej i przez to cały proces ulega skróceniu.
B Skrzydło wstaje prędko, początek rozbiegu przy starcie musi być nieco wolniejszy.
C Skrzydło zanadto przyspiesza, może pilota wyprzedzić i podwinąć się.
D Niektóre skrzydła należy stawiać (napełniać) taką "impulsową" techniką. Pilot musi potem odczekać 1 do 2 sekund zanim rozpocznie "bieg startowy". ''

Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 06 marca 2016, 16:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Prawidłowa odpowiedź B.


Dzięki :) za odpowiedź. A te niektóre absurdalne opcje do wyboru w testach muszą robić sztuczny tłum dla tych prawidłowych odpowiedzi. ;)
Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 marca 2016, 13:52

Prawidłowa odpowiedź B. Jeśli zrobi tak, jak w odpowiedzi A. to zobaczy skrzydło pod nogami i może w nie wpaść lub przelecieć przez swoje liny. Odpowiedź C to jakiś kosmos, choć jak widzę to pompowanie sterówkami jest ulubioną techniką pilotów którzy nie wiedzą co robić. Podobnie z odpowiedzią D. Recepta "łapy do góry" powstała jako antidotum na rozmaite rady dotyczące podwinięć. Piloci nawet do tej pory są przekonani że w razie podwinięcia należy zaciągać sterówki, co nie jest prawdą i jest szkodliwe. Stąd lepiej żeby nie robili nic, niż mają doprowadzić nieadekwatnymi reakcjami do jeszcze większych problemów (przeciągniecie, kaskada)

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Post autor: Marcin. » 06 marca 2016, 12:48

Pytanie 11
"Jak pilot musi postępować, aby zakończyć full-stall?
A Natychmiast, gwałtownie zwolnić obie sterówki. Najlepszym do tego momentem jest, gdy skrzydło znajduje się wyraźnie za jego plecami.
B Trzymać zaciągnięte sterówki, aż skrzydło znajdzie się nad głową pilota, a następnie konsekwentnie i nie za szybko, ale zdecydowanie zwolnić je, zapobiegając przez to wystrzeleniu skrzydła do przodu.
C Przez konsekwentne i zdecydowane pompowane sterówkami. Gdy to nie wystarcza i nie przynosi pożądanego efektu, należy pompować naprzemiennie.
D Konsekwentne i zdecydowane pompowanie sterówkami ułatwia ponowne napełnienie skrzydła i pomaga pilotowi odzyskanie pełnej kontroli nad swoją paralotnią. "

Czy odpowiedź B nie jest przestarzała? Teraz przy tych nowoczesnych skrzydłach jest mowa ''łapy do góry w razie kłopotów" (tak w uproszczeniu)

Marcin.

Na górę