Trymowanie skrzydła

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Trymowanie skrzydła

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 marca 2016, 20:15

w kevlarze kurczy się tylko oplot i podobno jednorazowe naciągnięcie przywraca rozmiar na stałe.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: starry » 11 marca 2016, 20:09

Przy okazji znalazłem w sieci

http://www.linyhobby.liny.cba.pl/

u mnie według Para2000
VECTRAN ARAMIDE (KEVLAR)
oraz
SUPERARAMID ARAMIDE (KEVLAR)

Jutro ponaciągam D i trochę aby doprowadzić do lepszej symetrii no i zobaczymy, czy coś odczuje w powietrzu ;)

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 marca 2016, 19:12

Ok. Chodziło mi tylko o potoczne rozumienie określenia "teoria" jako coś co jest tylko nic nie znaczącym przypuszczeniem :)

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Lucjan Piekutowski » 11 marca 2016, 19:06

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Lucjan, to nie teoria. To praktyka, którą ta teoria tłumaczy.


Teoria potwierdzona praktyką, albo praktyka ujęta w ramy teorii. Może być ? :) W skrócie: linki się kurczą (z tego co wiem najbardziej Dyneema) i jest to udowodnione. Powyższy przykład tylko to potwierdza.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 marca 2016, 18:50

Lucjan Piekutowski pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skoro w rzędach A, B, C po wprowadzeniu poprawek jest prawie idealnie (to ten wspólny mianownik o którym wcześniej pisałem) to rzeczywiście jedynie rząd D masz do wydłużenia, lub pozostałe do skrócenia o tyle ile rząd D się skrócił.


To by potwierdzało teorię, że rząd D się kurczy, bo jest najmniej obciążony.


Lucjan, to nie teoria. To praktyka, którą ta teoria tłumaczy.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Lucjan Piekutowski » 11 marca 2016, 18:48

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skoro w rzędach A, B, C po wprowadzeniu poprawek jest prawie idealnie (to ten wspólny mianownik o którym wcześniej pisałem) to rzeczywiście jedynie rząd D masz do wydłużenia, lub pozostałe do skrócenia o tyle ile rząd D się skrócił.


To by potwierdzało teorię, że rząd D się kurczy, bo jest najmniej obciążony.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 marca 2016, 18:40

Skoro w rzędach A, B, C po wprowadzeniu poprawek jest prawie idealnie (to ten wspólny mianownik o którym wcześniej pisałem) to rzeczywiście jedynie rząd D masz do wydłużenia, lub pozostałe do skrócenia o tyle ile rząd D się skrócił.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: starry » 11 marca 2016, 17:54

Po naciągnięciu ( tymi 5 kg ) wykonałem kilka pomiarów, aż się wynik ustabilizował. W niektórych linkach było wyraźnie widać, że z każdym pomiarem się wyciągają. Oplot mają tylko główne liny, galerie są bez oplotu.

Baza pomiarowa może być krótsza, ale nie sądzę aby aż tyle. Jeśli już to góra 5 mm ( grubość taśmy nośnej i przyłożenie do pętli od strony dolnego poszycia) no niech razem będzie nawet 10mm, ale wtedy poza rzędem D byłoby nieomal idealnie.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 marca 2016, 17:44

To, że wszystkie są dłuższe wynikać może z takiego powodu, że fabrycznie jest przyjęta krótsza baza pomiarowa.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: uriuk » 11 marca 2016, 17:41

Ja bym najpierw naciagnal standardowo wszystkie liny sila 20 kg (przez min 5 s.) a dopiero pozniej mierzyl linki.
Na razie nie wiadomo co pomierzyles, bo oploty moga byc pokurczone.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: starry » 11 marca 2016, 17:19

No i zrobiłem dziś pomiar swojego Sol'a Synergy 5 rozmiar L.

Pomiar pod naciągiem rolkowym ;) około 5kg, dalmierzem laserowym do dna oczka na taśmach nośnych.
Dziwne tylko że znalazłem 2 tabele długości lin, które się delikatnie różnią.

Skrzydło jest z kwietnia 2013 roku i ma nie więcej niż 150 godzin nalotu.

Generalnie wszystkie liny są dłuższe od wymiarów podanych w tabeli.

Dla rzędów A, B, C, D jest to mniej więcej tak:

lewa strona:
max 25 mm , 32 mm, 32 mm, 20 mm
min 11 mm, 10 mm, 12 mm, 3 mm
róż. 14 mm, 22 mm, 20 mm, 17 mm

prawa strona:
max 27 mm, 25 mm, 25 mm, 10 mm
min 9 mm, 3 mm, 3 mm, 0 mm
róż. 18 mm, 22 mm, 22 mm, 10 mm

Co Wy na to ?
Jest sens skracać liny, czy wystarczy ponaciągać krótsze do lepszej symetrii i trochę rząd D, który wyciągnął się najmniej.

Czy to nie jest dziwne, że wszystkie liny są dłuższe i nic się nie pokurczyło?
Na pewno od co najmniej 15 miesięcy nic nie było specjalnie naciągane.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: SP8EBC » 05 marca 2016, 22:06

Racja racja. Faktycznie 5kg a nie 1kg, czyli 5 litrów wody. Kolega ma akurat przygotowany arkusz exela i widać w nim wszystko jak na dłoni. W moim przypadku nie było sensu naciągać bo Dyneema pewnie by nie wróciła do swoich pierwotnych wymiarów a nawet jeżeli, to szybko skurczyła by się ponownie.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 marca 2016, 21:50

Pomiar dokonywany jest zdaje się pod obciążeniem 5 kg. Druga sprawa, że lepiej poprzez nawijanie i odpuszczanie linek na deltkach doprowadzić do wspólnego mianownika, niż naciągać. Ten wspólny mianownik to powinien wyliczyć program. Chodzi o to , że na przykład linki z rzędu C skurczyły sie 1 cm a z rzędu D 2 cm to wtedy rząd C nawijamy 1 cm, a rząd A i B po 2 cm. Jeśli chcesz naciągać to trzeba użyć siły około 20 kg. Sprawdż, jak producent mierzy długość linek do tabeli.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Marcin. » 05 marca 2016, 21:44

Na stronie
http://www.dudek.eu/images/stories/o-pr ... %201.8.pdf

Wynik pomiaru uznawany jest za pozytywny, gdy:

maksymalna odchyłka pomiaru od wartości oczekiwanej nie przekracza 30 mm,

różnica pomiędzy największą a najmniejszą odchyłką nie przekracza 20 mm.
W firmie Dudek Paragliders pomiar długości linek nośnych wykonywany jest za
pomocą elektronicznego urządzenia inż. Petera Woërnera lub laserowego dalmierza.
Urządzenia działają w ten sposób, że pomiar zdejmowany jest w momencie, gdy
naprężenie linek utrzymane jest w ciągu 0,5 sek. na poziomie 5 daN.
Pomiary można wykonywać ręcznie, pod warunkiem rejestrowania ich pod obciążeniem 5daN.

1daN = ca. 1kg

Marcin.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: SP8EBC » 05 marca 2016, 21:28

Cz,
Jak nie masz odpowiedniego układu pomiarowego, tj. dalmierz laserowy plus odpowiedni zaczep rolkowy z obciążnikiem 1kg to się za to nie zabieraj, bo możesz sobie zrobić gorzej niż masz teraz. U nas w Rze, jeden z nas dysponuję tym sprzętem i oczywiście doświadczeniem w obsłudze glajtów, dlatego robi to dobrze.

Nie jest to zresztą trudna czynność. Mając service manual z podanymi nominalnymi długościami po prostu dążysz do tego aby albo przywrócić nominalne długości linek albo przywrócić nominalny profil. W przypadku mojej leciwej Tequili liny są pokurczone o około 4 do 5cm, miałem też zwiększony kąt natarcia przez roztrymowanie rzędu D i C względem A i B. Kolega zakładał podwójne pętle na deltkach rzędu A i odpuszczał D aby względna długość linek w rzędach i pomiędzy rzędami była zgodna z danymi katalogowymi. Sumaryczna długość pojedynczej liny wynosi ponad 7m dlatego te 5cm na całości nie robi jeszcze mierzalnej różnicy w zachowaniu glajta.

Re: Trymowanie skrzydła

Post autor: Cezar100 » 05 marca 2016, 20:22

Lekko bym się bał aby nie popieprzyć jeszcze bardziej samemu. Pewnie trzeba to robic z odpowiednia siłą z zastosowaniem jakiegos ustrojstwa aby sprawdzic jeszcze wytrzymałośc tych linek.

Trymowanie skrzydła

Post autor: starry » 05 marca 2016, 20:11

No właśnie. Trzeba koniecznie wysyłać do serwisu czy można jednak samemu, a jak samemu to może ktoś, kto już robił podpowie co i jak najlepiej zrobić.

Załóżmy, że mam dobrej klasy dalmierz laserowy, tablicę z prawidłowymi długościami lin, no i komputer z excellem ;)

Co dalej ?

Na górę