Trymowanie skrzydła
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Trymowanie skrzydła
No właśnie. Trzeba koniecznie wysyłać do serwisu czy można jednak samemu, a jak samemu to może ktoś, kto już robił podpowie co i jak najlepiej zrobić.
Załóżmy, że mam dobrej klasy dalmierz laserowy, tablicę z prawidłowymi długościami lin, no i komputer z excellem
Co dalej ?
Załóżmy, że mam dobrej klasy dalmierz laserowy, tablicę z prawidłowymi długościami lin, no i komputer z excellem
Co dalej ?
- Cezar100
- Posty: 171
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:35
- Reputation: 16
- Lokalizacja: Zgorzelec
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Trymowanie skrzydła
Lekko bym się bał aby nie popieprzyć jeszcze bardziej samemu. Pewnie trzeba to robic z odpowiednia siłą z zastosowaniem jakiegos ustrojstwa aby sprawdzic jeszcze wytrzymałośc tych linek.
Pozdrawiam, Cezar100
-
- Posty: 816
- Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
- Reputation: 132
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Były Pilot
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Cz,
Jak nie masz odpowiedniego układu pomiarowego, tj. dalmierz laserowy plus odpowiedni zaczep rolkowy z obciążnikiem 1kg to się za to nie zabieraj, bo możesz sobie zrobić gorzej niż masz teraz. U nas w Rze, jeden z nas dysponuję tym sprzętem i oczywiście doświadczeniem w obsłudze glajtów, dlatego robi to dobrze.
Nie jest to zresztą trudna czynność. Mając service manual z podanymi nominalnymi długościami po prostu dążysz do tego aby albo przywrócić nominalne długości linek albo przywrócić nominalny profil. W przypadku mojej leciwej Tequili liny są pokurczone o około 4 do 5cm, miałem też zwiększony kąt natarcia przez roztrymowanie rzędu D i C względem A i B. Kolega zakładał podwójne pętle na deltkach rzędu A i odpuszczał D aby względna długość linek w rzędach i pomiędzy rzędami była zgodna z danymi katalogowymi. Sumaryczna długość pojedynczej liny wynosi ponad 7m dlatego te 5cm na całości nie robi jeszcze mierzalnej różnicy w zachowaniu glajta.
Jak nie masz odpowiedniego układu pomiarowego, tj. dalmierz laserowy plus odpowiedni zaczep rolkowy z obciążnikiem 1kg to się za to nie zabieraj, bo możesz sobie zrobić gorzej niż masz teraz. U nas w Rze, jeden z nas dysponuję tym sprzętem i oczywiście doświadczeniem w obsłudze glajtów, dlatego robi to dobrze.
Nie jest to zresztą trudna czynność. Mając service manual z podanymi nominalnymi długościami po prostu dążysz do tego aby albo przywrócić nominalne długości linek albo przywrócić nominalny profil. W przypadku mojej leciwej Tequili liny są pokurczone o około 4 do 5cm, miałem też zwiększony kąt natarcia przez roztrymowanie rzędu D i C względem A i B. Kolega zakładał podwójne pętle na deltkach rzędu A i odpuszczał D aby względna długość linek w rzędach i pomiędzy rzędami była zgodna z danymi katalogowymi. Sumaryczna długość pojedynczej liny wynosi ponad 7m dlatego te 5cm na całości nie robi jeszcze mierzalnej różnicy w zachowaniu glajta.
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46
tel: +48 660 43 44 46
Re: Trymowanie skrzydła
Na stronie
http://www.dudek.eu/images/stories/o-pr ... %201.8.pdf
Wynik pomiaru uznawany jest za pozytywny, gdy:
maksymalna odchyłka pomiaru od wartości oczekiwanej nie przekracza 30 mm,
różnica pomiędzy największą a najmniejszą odchyłką nie przekracza 20 mm.
W firmie Dudek Paragliders pomiar długości linek nośnych wykonywany jest za
pomocą elektronicznego urządzenia inż. Petera Woërnera lub laserowego dalmierza.
Urządzenia działają w ten sposób, że pomiar zdejmowany jest w momencie, gdy
naprężenie linek utrzymane jest w ciągu 0,5 sek. na poziomie 5 daN.
Pomiary można wykonywać ręcznie, pod warunkiem rejestrowania ich pod obciążeniem 5daN.
1daN = ca. 1kg
Marcin.
http://www.dudek.eu/images/stories/o-pr ... %201.8.pdf
Wynik pomiaru uznawany jest za pozytywny, gdy:
maksymalna odchyłka pomiaru od wartości oczekiwanej nie przekracza 30 mm,
różnica pomiędzy największą a najmniejszą odchyłką nie przekracza 20 mm.
W firmie Dudek Paragliders pomiar długości linek nośnych wykonywany jest za
pomocą elektronicznego urządzenia inż. Petera Woërnera lub laserowego dalmierza.
Urządzenia działają w ten sposób, że pomiar zdejmowany jest w momencie, gdy
naprężenie linek utrzymane jest w ciągu 0,5 sek. na poziomie 5 daN.
Pomiary można wykonywać ręcznie, pod warunkiem rejestrowania ich pod obciążeniem 5daN.
1daN = ca. 1kg
Marcin.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Pomiar dokonywany jest zdaje się pod obciążeniem 5 kg. Druga sprawa, że lepiej poprzez nawijanie i odpuszczanie linek na deltkach doprowadzić do wspólnego mianownika, niż naciągać. Ten wspólny mianownik to powinien wyliczyć program. Chodzi o to , że na przykład linki z rzędu C skurczyły sie 1 cm a z rzędu D 2 cm to wtedy rząd C nawijamy 1 cm, a rząd A i B po 2 cm. Jeśli chcesz naciągać to trzeba użyć siły około 20 kg. Sprawdż, jak producent mierzy długość linek do tabeli.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 816
- Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
- Reputation: 132
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Były Pilot
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Racja racja. Faktycznie 5kg a nie 1kg, czyli 5 litrów wody. Kolega ma akurat przygotowany arkusz exela i widać w nim wszystko jak na dłoni. W moim przypadku nie było sensu naciągać bo Dyneema pewnie by nie wróciła do swoich pierwotnych wymiarów a nawet jeżeli, to szybko skurczyła by się ponownie.
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46
tel: +48 660 43 44 46
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
No i zrobiłem dziś pomiar swojego Sol'a Synergy 5 rozmiar L.
Pomiar pod naciągiem rolkowym około 5kg, dalmierzem laserowym do dna oczka na taśmach nośnych.
Dziwne tylko że znalazłem 2 tabele długości lin, które się delikatnie różnią.
Skrzydło jest z kwietnia 2013 roku i ma nie więcej niż 150 godzin nalotu.
Generalnie wszystkie liny są dłuższe od wymiarów podanych w tabeli.
Dla rzędów A, B, C, D jest to mniej więcej tak:
lewa strona:
max 25 mm , 32 mm, 32 mm, 20 mm
min 11 mm, 10 mm, 12 mm, 3 mm
róż. 14 mm, 22 mm, 20 mm, 17 mm
prawa strona:
max 27 mm, 25 mm, 25 mm, 10 mm
min 9 mm, 3 mm, 3 mm, 0 mm
róż. 18 mm, 22 mm, 22 mm, 10 mm
Co Wy na to ?
Jest sens skracać liny, czy wystarczy ponaciągać krótsze do lepszej symetrii i trochę rząd D, który wyciągnął się najmniej.
Czy to nie jest dziwne, że wszystkie liny są dłuższe i nic się nie pokurczyło?
Na pewno od co najmniej 15 miesięcy nic nie było specjalnie naciągane.
Pomiar pod naciągiem rolkowym około 5kg, dalmierzem laserowym do dna oczka na taśmach nośnych.
Dziwne tylko że znalazłem 2 tabele długości lin, które się delikatnie różnią.
Skrzydło jest z kwietnia 2013 roku i ma nie więcej niż 150 godzin nalotu.
Generalnie wszystkie liny są dłuższe od wymiarów podanych w tabeli.
Dla rzędów A, B, C, D jest to mniej więcej tak:
lewa strona:
max 25 mm , 32 mm, 32 mm, 20 mm
min 11 mm, 10 mm, 12 mm, 3 mm
róż. 14 mm, 22 mm, 20 mm, 17 mm
prawa strona:
max 27 mm, 25 mm, 25 mm, 10 mm
min 9 mm, 3 mm, 3 mm, 0 mm
róż. 18 mm, 22 mm, 22 mm, 10 mm
Co Wy na to ?
Jest sens skracać liny, czy wystarczy ponaciągać krótsze do lepszej symetrii i trochę rząd D, który wyciągnął się najmniej.
Czy to nie jest dziwne, że wszystkie liny są dłuższe i nic się nie pokurczyło?
Na pewno od co najmniej 15 miesięcy nic nie było specjalnie naciągane.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Ja bym najpierw naciagnal standardowo wszystkie liny sila 20 kg (przez min 5 s.) a dopiero pozniej mierzyl linki.
Na razie nie wiadomo co pomierzyles, bo oploty moga byc pokurczone.
Na razie nie wiadomo co pomierzyles, bo oploty moga byc pokurczone.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
To, że wszystkie są dłuższe wynikać może z takiego powodu, że fabrycznie jest przyjęta krótsza baza pomiarowa.
Zbyszek Gotkiewicz
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Po naciągnięciu ( tymi 5 kg ) wykonałem kilka pomiarów, aż się wynik ustabilizował. W niektórych linkach było wyraźnie widać, że z każdym pomiarem się wyciągają. Oplot mają tylko główne liny, galerie są bez oplotu.
Baza pomiarowa może być krótsza, ale nie sądzę aby aż tyle. Jeśli już to góra 5 mm ( grubość taśmy nośnej i przyłożenie do pętli od strony dolnego poszycia) no niech razem będzie nawet 10mm, ale wtedy poza rzędem D byłoby nieomal idealnie.
Baza pomiarowa może być krótsza, ale nie sądzę aby aż tyle. Jeśli już to góra 5 mm ( grubość taśmy nośnej i przyłożenie do pętli od strony dolnego poszycia) no niech razem będzie nawet 10mm, ale wtedy poza rzędem D byłoby nieomal idealnie.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Skoro w rzędach A, B, C po wprowadzeniu poprawek jest prawie idealnie (to ten wspólny mianownik o którym wcześniej pisałem) to rzeczywiście jedynie rząd D masz do wydłużenia, lub pozostałe do skrócenia o tyle ile rząd D się skrócił.
Zbyszek Gotkiewicz
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Trymowanie skrzydła
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skoro w rzędach A, B, C po wprowadzeniu poprawek jest prawie idealnie (to ten wspólny mianownik o którym wcześniej pisałem) to rzeczywiście jedynie rząd D masz do wydłużenia, lub pozostałe do skrócenia o tyle ile rząd D się skrócił.
To by potwierdzało teorię, że rząd D się kurczy, bo jest najmniej obciążony.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Lucjan Piekutowski pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skoro w rzędach A, B, C po wprowadzeniu poprawek jest prawie idealnie (to ten wspólny mianownik o którym wcześniej pisałem) to rzeczywiście jedynie rząd D masz do wydłużenia, lub pozostałe do skrócenia o tyle ile rząd D się skrócił.
To by potwierdzało teorię, że rząd D się kurczy, bo jest najmniej obciążony.
Lucjan, to nie teoria. To praktyka, którą ta teoria tłumaczy.
Zbyszek Gotkiewicz
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Trymowanie skrzydła
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Lucjan, to nie teoria. To praktyka, którą ta teoria tłumaczy.
Teoria potwierdzona praktyką, albo praktyka ujęta w ramy teorii. Może być ? W skrócie: linki się kurczą (z tego co wiem najbardziej Dyneema) i jest to udowodnione. Powyższy przykład tylko to potwierdza.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Ok. Chodziło mi tylko o potoczne rozumienie określenia "teoria" jako coś co jest tylko nic nie znaczącym przypuszczeniem
Zbyszek Gotkiewicz
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
Przy okazji znalazłem w sieci
http://www.linyhobby.liny.cba.pl/
u mnie według Para2000
VECTRAN ARAMIDE (KEVLAR)
oraz
SUPERARAMID ARAMIDE (KEVLAR)
Jutro ponaciągam D i trochę aby doprowadzić do lepszej symetrii no i zobaczymy, czy coś odczuje w powietrzu
http://www.linyhobby.liny.cba.pl/
u mnie według Para2000
VECTRAN ARAMIDE (KEVLAR)
oraz
SUPERARAMID ARAMIDE (KEVLAR)
Jutro ponaciągam D i trochę aby doprowadzić do lepszej symetrii no i zobaczymy, czy coś odczuje w powietrzu
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Trymowanie skrzydła
w kevlarze kurczy się tylko oplot i podobno jednorazowe naciągnięcie przywraca rozmiar na stałe.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość