Post autor: Art » 10 stycznia 2022, 17:41
Art pisze:czekałem, czekałem i się doczekałem
Wysłałem zapytanie odnośnie wpływu uprzęży do takiej firmy jak OZONE
chyba tez się podobnie jak ADVANCE nie znają na projektowaniu bo ich odp jest praktycznie taka jak ADVANCE:
po raz ostatni podejmuję temat , by te informacje jakie dostałem również i Wam przekazać. Mam nadzieję, że moja dociekliwość sprostała Waszemu głodowi wiedzy
A dla tych co chcą więcej na dole będzie link, gdzie jest więcej o tym.
Cała korespondencja jest u mnie - nie będę jej zamieszczał, jednak, gdyby pojawiły się wątpliwości, jestem w stanie podesłać to, co mam, by uciąć spekulacje
Zatem.... na moje pytanie ( które zamieszczam w informacjach- pogrubione)jak to możliwe, by ZMIENJSZAJĄC opory uprzęży ( przez co zmieniam AoA) paralotnia nie leciała WOLNIEJ dostałem taką odpowiedź:
“
By reducing the drags of the harness, the AoA changes”
That’s a wrong statement.
“
how is it possible that speed does not change, as You wrote, but glide grows?”
It’s possible because AoA is regulated by airstream vector, not by the horizon or gravity. Pitch and glide angle does change. Maybe you get confuse between pitch angle, glide angle and angle of attack."
Następnie Luc zaproponował mi zakład
kto będzie szybszy. mam zmierzyć się z pilotem który będzie w pozycji na Jezusa i ja w uprzęży full race. To chyba przykład Maćka, czyż nie??
:
On a calm winter morning, record on GPS a top to bottom glide race with your friend, with similar wings, no speed bar restriction on both harnesses, same total weight (adjusted by ballast if necessary). You take a full race harness, good speed arms, excellent position while your friend takes a standup harness legs and arms fully extended. In this condition, his drag should be about 4 times higher than yours, and if you have a similar wing, you’ll see a significant difference in vertical speed (at least 40 cm/s). Before applying speed bar, try to position side by side. You can try to start about 10m below your friend in order to anticipate the glide difference. During the race, you may observe some speed difference, but you don’t know yet if it’s from the wing or something else. On the landing, you can offer your friend a bet: Will you be slower after both of you exchange harness (but not wing) ? check and adjust total weight again as the harness change may have changed it. If you trust me, bet a lot ! Your friend will try to fly as fast as possible but he will not be able to cheat the result. Be sure to record on GPS and Gopro looking at risers and speed system position.
Pociągnąłem ten temat....:
According to several instructors, to increase the speed of the paraglider, enough to increase the drags of the pilot by flying with his arms and legs spread extended. Or using a G- parachute . Is it really true?
Or maybe only the Flight path will change but the horizontal speed will decrease?”In theory, by increasing the drag of the harness, and because the variation of drag is applied very slightly below CG (about 15cm below the CG), the top speed will be slightly faster. But not significantly. On the other hand, if you don’t approximate the COS of the glide angle this effect is compensated by the fact the total force coefficient will be slightly higher. In total, the theoretical speed difference is smaller than the resolution of our instruments. The measurable change is pitch angle and glide angle.
Don’t you want to make the experiment I was describing ?
Na koniec podesłał mi link , może i Wam się przyda:
https://www.skynomad.com/articles/flying_forward.htmPozdrawiam
[quote="Art"]czekałem, czekałem i się doczekałem :)
Wysłałem zapytanie odnośnie wpływu uprzęży do takiej firmy jak OZONE
chyba tez się podobnie jak ADVANCE nie znają na projektowaniu bo ich odp jest praktycznie taka jak ADVANCE:[/quote]
po raz ostatni podejmuję temat , by te informacje jakie dostałem również i Wam przekazać. Mam nadzieję, że moja dociekliwość sprostała Waszemu głodowi wiedzy :) A dla tych co chcą więcej na dole będzie link, gdzie jest więcej o tym.
Cała korespondencja jest u mnie - nie będę jej zamieszczał, jednak, gdyby pojawiły się wątpliwości, jestem w stanie podesłać to, co mam, by uciąć spekulacje
Zatem.... na moje pytanie ( które zamieszczam w informacjach- pogrubione)jak to możliwe, by ZMIENJSZAJĄC opory uprzęży ( przez co zmieniam AoA) paralotnia nie leciała WOLNIEJ dostałem taką odpowiedź:
“[b]By reducing the drags of the harness, the AoA changes[/b]”
That’s a wrong statement.
“[b]how is it possible that speed does not change, as You wrote, but glide grows[/b]?”
It’s possible because AoA is regulated by airstream vector, not by the horizon or gravity. Pitch and glide angle does change. Maybe you get confuse between pitch angle, glide angle and angle of attack."
Następnie Luc zaproponował mi zakład :) kto będzie szybszy. mam zmierzyć się z pilotem który będzie w pozycji na Jezusa i ja w uprzęży full race. To chyba przykład Maćka, czyż nie?? :) :
On a calm winter morning, record on GPS a top to bottom glide race with your friend, with similar wings, no speed bar restriction on both harnesses, same total weight (adjusted by ballast if necessary). You take a full race harness, good speed arms, excellent position while your friend takes a standup harness legs and arms fully extended. In this condition, his drag should be about 4 times higher than yours, and if you have a similar wing, you’ll see a significant difference in vertical speed (at least 40 cm/s). Before applying speed bar, try to position side by side. You can try to start about 10m below your friend in order to anticipate the glide difference. During the race, you may observe some speed difference, but you don’t know yet if it’s from the wing or something else. On the landing, you can offer your friend a bet: Will you be slower after both of you exchange harness (but not wing) ? check and adjust total weight again as the harness change may have changed it. If you trust me, bet a lot ! Your friend will try to fly as fast as possible but he will not be able to cheat the result. Be sure to record on GPS and Gopro looking at risers and speed system position.
Pociągnąłem ten temat....:
[b]According to several instructors, to increase the speed of the paraglider, enough to increase the drags of the pilot by flying with his arms and legs spread extended. Or using a G- parachute . Is it really true?
[/b]
[b]Or maybe only the Flight path will change but the horizontal speed will decrease?”[/b]
In theory, by increasing the drag of the harness, and because the variation of drag is applied very slightly below CG (about 15cm below the CG), the top speed will be slightly faster. But not significantly. On the other hand, if you don’t approximate the COS of the glide angle this effect is compensated by the fact the total force coefficient will be slightly higher. In total, the theoretical speed difference is smaller than the resolution of our instruments. The measurable change is pitch angle and glide angle.
Don’t you want to make the experiment I was describing ?
Na koniec podesłał mi link , może i Wam się przyda:
https://www.skynomad.com/articles/flying_forward.htm
Pozdrawiam