Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 sierpnia 2016, 21:44

Z profilami do paralotni to nie jest taka prosta sprawa. Profil samostateczny posiada zdecydowana mniejszość. Większość od początków paralotni posiada profil klasyczny, który powoli ewoluował w kierunku profilu o zerowej wędrówce środka parcia. To są takie profile, które znajdują się pomiędzy klasycznymi a samostatecznymi. Doświadczeni konstruktorzy juz nie eksperymentują z profilami klasycznymi, które co prawda mają co prawda lepszą doskonałość, ale ponieważ skrzydło paralotni jest ustateczniane jedynie środkiem ciężkości to takie skrzydła są dzikie. Widać to w skrzydłach tworzonych przez młodych konstruktorów którzy poszukują najlepszych osiągów, a mają za mało doświadczeń z zachowaniem takich profili podczas latania. Starzy konstruktorzy juz dawno stosują profile z pogranicza samostatecznych. Problem w paralotniach jest taki, że nawet niewielkie zaciągnięcie sterówek psuje wszystkie zalety takiego profilu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Lucjan Piekutowski » 23 sierpnia 2016, 21:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Każdy profil klasyczny jest niestateczny podłużne. Samolot ustatecznia usterzenie. Jeśli samolot nie ma usterzenia to musi mieć profil samostateczny.


A: Czyli paralotnie mają profil samostateczny :D (wszystkie)

B: Albo się mylę i mają klasyczny a "ustatecznia" je masa podwieszona kilka metrów niżej.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 sierpnia 2016, 20:01

Każdy profil klasyczny jest niestateczny podłużne. Samolot ustatecznia usterzenie. Jeśli samolot nie ma usterzenia to musi mieć profil samostateczny.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Lucjan Piekutowski » 23 sierpnia 2016, 19:33

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Oczywiście ze się lata swobodnie na skrzydłach samostatecznych. Takim najbardziej jaskrawym przykładem są dwurzędówki.


Zbyszku a czy to nie jest tak że każde skrzydło jest "trochę" samostateczne, z tego co wiem to tzw. profil samostateczny wymyślono dla samolotów które miały tendencję do niestateczności podłużnej czyli np. latających skrzydeł itp ?

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 sierpnia 2016, 19:09

Oczywiście ze się lata swobodnie na skrzydłach samostatecznych. Takim najbardziej jaskrawym przykładem są dwurzędówki.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Marcin. » 23 sierpnia 2016, 19:03

No tak. micro ma rację :) Ciekaw jestem czy na samostatkach lata się swobodnie np.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: micro » 23 sierpnia 2016, 18:45

Zbyszek, trochę o inny "profil" Marcinowi chodziło :) .
Może na para2000 lub w danych fabrycznych skrzydła znajdziesz te informacje.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 sierpnia 2016, 18:37

Najlepiej w komputerze konstruktora. Profil skrzydła to jedna z pilniej strzeżonych tajemnic firmy.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Marcin. » 23 sierpnia 2016, 17:15

Dobry temat :) takie szerokie widełki obciążania powierzchni. A nie wiecie czasem gdzie się sprawdza jaki profil ma dane skrzydło? Chodzi mi czy samostateczne czy klasyk.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: uriuk » 23 sierpnia 2016, 11:58

Warunki certyfikatu dla tandemu sa inne niz dla skrzydla solo.

Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 sierpnia 2016, 11:43

Są dwa zagadnienia: zakres wagowy w jakim skrzydło jest certyfikowane oraz optymalne obciążenie powierzchni. Najczęściej optymalne obciążenie powierzchni znajduje się w przedziale wagowym który był certyfikowany, ale te dwa zagadnienia należy rozpatrywać oddzielnie.

Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej

Post autor: eltomek » 23 sierpnia 2016, 11:37

Witam,
Co jest szczególnego w konstrukcji skrzydeł tandemowych, co sprawia, że ich zakres masy startowej jest 5x szerszy od regularnych skrzydeł?
Weźmy taką Orkę 2 w rozmiarze 42 (http://para2000.org/wings/dudek/orca2.html), której masa startowa to 100-200 kg, podczas gdy skrzydła 1-osobowe mają najczęściej zakres ok 20kg, np. 85-105kg. Uznaje się, że dla takiego skrzydła, powiedzmy 80kg (czyli 15% poniżej środka dość wąskiego zakresu wagowego) to istotne niedoważenie skrzydła, za to 100kg dla wspomnianej Orki to już mniej niż 33% od środka zakresu i pewnie nie stanowi to problemu.

Pozdrawiam,
Tomek

Na górę