Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
-
- Posty: 122
- Rejestracja: 26 lutego 2016, 15:11
- Reputation: 15
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Witam,
Co jest szczególnego w konstrukcji skrzydeł tandemowych, co sprawia, że ich zakres masy startowej jest 5x szerszy od regularnych skrzydeł?
Weźmy taką Orkę 2 w rozmiarze 42 (http://para2000.org/wings/dudek/orca2.html), której masa startowa to 100-200 kg, podczas gdy skrzydła 1-osobowe mają najczęściej zakres ok 20kg, np. 85-105kg. Uznaje się, że dla takiego skrzydła, powiedzmy 80kg (czyli 15% poniżej środka dość wąskiego zakresu wagowego) to istotne niedoważenie skrzydła, za to 100kg dla wspomnianej Orki to już mniej niż 33% od środka zakresu i pewnie nie stanowi to problemu.
Pozdrawiam,
Tomek
Co jest szczególnego w konstrukcji skrzydeł tandemowych, co sprawia, że ich zakres masy startowej jest 5x szerszy od regularnych skrzydeł?
Weźmy taką Orkę 2 w rozmiarze 42 (http://para2000.org/wings/dudek/orca2.html), której masa startowa to 100-200 kg, podczas gdy skrzydła 1-osobowe mają najczęściej zakres ok 20kg, np. 85-105kg. Uznaje się, że dla takiego skrzydła, powiedzmy 80kg (czyli 15% poniżej środka dość wąskiego zakresu wagowego) to istotne niedoważenie skrzydła, za to 100kg dla wspomnianej Orki to już mniej niż 33% od środka zakresu i pewnie nie stanowi to problemu.
Pozdrawiam,
Tomek
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Są dwa zagadnienia: zakres wagowy w jakim skrzydło jest certyfikowane oraz optymalne obciążenie powierzchni. Najczęściej optymalne obciążenie powierzchni znajduje się w przedziale wagowym który był certyfikowany, ale te dwa zagadnienia należy rozpatrywać oddzielnie.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Warunki certyfikatu dla tandemu sa inne niz dla skrzydla solo.
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Dobry temat takie szerokie widełki obciążania powierzchni. A nie wiecie czasem gdzie się sprawdza jaki profil ma dane skrzydło? Chodzi mi czy samostateczne czy klasyk.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Najlepiej w komputerze konstruktora. Profil skrzydła to jedna z pilniej strzeżonych tajemnic firmy.
Zbyszek Gotkiewicz
- micro
- Posty: 916
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Zbyszek, trochę o inny "profil" Marcinowi chodziło .
Może na para2000 lub w danych fabrycznych skrzydła znajdziesz te informacje.
Może na para2000 lub w danych fabrycznych skrzydła znajdziesz te informacje.
Roman Michalak
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
No tak. micro ma rację Ciekaw jestem czy na samostatkach lata się swobodnie np.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Oczywiście ze się lata swobodnie na skrzydłach samostatecznych. Takim najbardziej jaskrawym przykładem są dwurzędówki.
Zbyszek Gotkiewicz
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Oczywiście ze się lata swobodnie na skrzydłach samostatecznych. Takim najbardziej jaskrawym przykładem są dwurzędówki.
Zbyszku a czy to nie jest tak że każde skrzydło jest "trochę" samostateczne, z tego co wiem to tzw. profil samostateczny wymyślono dla samolotów które miały tendencję do niestateczności podłużnej czyli np. latających skrzydeł itp ?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Każdy profil klasyczny jest niestateczny podłużne. Samolot ustatecznia usterzenie. Jeśli samolot nie ma usterzenia to musi mieć profil samostateczny.
Zbyszek Gotkiewicz
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Każdy profil klasyczny jest niestateczny podłużne. Samolot ustatecznia usterzenie. Jeśli samolot nie ma usterzenia to musi mieć profil samostateczny.
A: Czyli paralotnie mają profil samostateczny (wszystkie)
B: Albo się mylę i mają klasyczny a "ustatecznia" je masa podwieszona kilka metrów niżej.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
Z profilami do paralotni to nie jest taka prosta sprawa. Profil samostateczny posiada zdecydowana mniejszość. Większość od początków paralotni posiada profil klasyczny, który powoli ewoluował w kierunku profilu o zerowej wędrówce środka parcia. To są takie profile, które znajdują się pomiędzy klasycznymi a samostatecznymi. Doświadczeni konstruktorzy juz nie eksperymentują z profilami klasycznymi, które co prawda mają co prawda lepszą doskonałość, ale ponieważ skrzydło paralotni jest ustateczniane jedynie środkiem ciężkości to takie skrzydła są dzikie. Widać to w skrzydłach tworzonych przez młodych konstruktorów którzy poszukują najlepszych osiągów, a mają za mało doświadczeń z zachowaniem takich profili podczas latania. Starzy konstruktorzy juz dawno stosują profile z pogranicza samostatecznych. Problem w paralotniach jest taki, że nawet niewielkie zaciągnięcie sterówek psuje wszystkie zalety takiego profilu z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość