Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 czerwca 2016, 16:39
Ponieważ zauważyłem, że temat latania przelotowego za wyciągarką wzbudził zainteresowanie, to chciałem omówić wczorajszy lot w kontekście odległości kominów od siebie. Lot starałem się wykonywać wzdłuż linii noszeń, co dawało spory zysk na zaoszczędzonej wysokości. Aktywność termiczna była widoczna na niebie dzięki chmurom Cumulus układającym się w szlaki a na ziemi dust devile odrywające suszące się siano. Pierwszy odcinek lotu odbył się w jednym rzędzie noszeń. Odległości pomiędzy kominami numer 1, 2, 3 wynosiła około 2,5 km z tym że przelot pomiędzy punktem 3 i 4 odbywał się pod chmurą cały czas w słabych noszeniach. Przeskok pomiędzy punktem 4 i 5 był dwa razy dłuższy niż poprzednie, gdyż szlak noszeń odchodził nieco w lewo od założonego kursu i potem wracał na kurs. Goniłem pilota, który postanowił ściąć to kolano i zignorował wygięcie szlaku noszeń. Początkowo chciałem lecieć wzdłuż szlaku noszeń, ale widząc że poprzedzający mnie pilot znalazł noszenie ruszyłem do niego. Po zrobieniu przyzwoitej wysokości około 1600 metrów przyszedł czas na przeskok do drugiego szlaku, który umożliwi powrót na lotnisko. Ten przeskok robiłem do innego pilota, który wykręcał noszenie, ale odległość wyniosła prawie 6 kilometrów i obawiałem się, że gdy dolecę noszenia już nie będzie. Na szczęście zdążyłem, choć stary szlak już się rozpadał jednak wzdłuż niego powstawały nowe kominy. Widać za to było, że linia noszeń którą leciałem pół godziny wcześniej od lotniska przestała działać i powstałe chmury rozlały się nie wspierane żadną aktywnością termiczną. Po drodze zdarzały się słabe noszenia i silne duszenia. Powrót na lotnisko znowu wzdłuż linii noszeń które o tej porze najłatwiej można było znaleźć nad miejscowościami. Odejście od linii noszeń skutkowało wejściem w silne duszenia rzędu 3,5 m/s na wariometrze. Odległość pomiędzy kominami podczas powrotu wynosiła 2,5 - 3 km. Gdybym poleciał nad Jędrzejów prawdopodobnie udało by się oblecieć całą komórkę heksagonalną.
- Załączniki
-
- Lot z Pińczowa.jpg (279.21 KiB) Przejrzano 6788 razy
Ponieważ zauważyłem, że temat latania przelotowego za wyciągarką wzbudził zainteresowanie, to chciałem omówić wczorajszy lot w kontekście odległości kominów od siebie. Lot starałem się wykonywać wzdłuż linii noszeń, co dawało spory zysk na zaoszczędzonej wysokości. Aktywność termiczna była widoczna na niebie dzięki chmurom Cumulus układającym się w szlaki a na ziemi dust devile odrywające suszące się siano. Pierwszy odcinek lotu odbył się w jednym rzędzie noszeń. Odległości pomiędzy kominami numer 1, 2, 3 wynosiła około 2,5 km z tym że przelot pomiędzy punktem 3 i 4 odbywał się pod chmurą cały czas w słabych noszeniach. Przeskok pomiędzy punktem 4 i 5 był dwa razy dłuższy niż poprzednie, gdyż szlak noszeń odchodził nieco w lewo od założonego kursu i potem wracał na kurs. Goniłem pilota, który postanowił ściąć to kolano i zignorował wygięcie szlaku noszeń. Początkowo chciałem lecieć wzdłuż szlaku noszeń, ale widząc że poprzedzający mnie pilot znalazł noszenie ruszyłem do niego. Po zrobieniu przyzwoitej wysokości około 1600 metrów przyszedł czas na przeskok do drugiego szlaku, który umożliwi powrót na lotnisko. Ten przeskok robiłem do innego pilota, który wykręcał noszenie, ale odległość wyniosła prawie 6 kilometrów i obawiałem się, że gdy dolecę noszenia już nie będzie. Na szczęście zdążyłem, choć stary szlak już się rozpadał jednak wzdłuż niego powstawały nowe kominy. Widać za to było, że linia noszeń którą leciałem pół godziny wcześniej od lotniska przestała działać i powstałe chmury rozlały się nie wspierane żadną aktywnością termiczną. Po drodze zdarzały się słabe noszenia i silne duszenia. Powrót na lotnisko znowu wzdłuż linii noszeń które o tej porze najłatwiej można było znaleźć nad miejscowościami. Odejście od linii noszeń skutkowało wejściem w silne duszenia rzędu 3,5 m/s na wariometrze. Odległość pomiędzy kominami podczas powrotu wynosiła 2,5 - 3 km. Gdybym poleciał nad Jędrzejów prawdopodobnie udało by się oblecieć całą komórkę heksagonalną.