Post autor: m72 » 29 lipca 2021, 01:10
Oczywiście że analiza ma sens i sprawdza się rewelacyjnie. Wystarczy kupić sondę lambda zwykłą, nie szerokopasmową (no chyba że kogoś stać na szerokopasmową razem z elektroniką), do tego woltomierz w zakresie do 1V (wskazówkowy, w cyfrowym nie wiele widać) i akumulator do zasilania grzałki sondy. To wszystko. Polecam sondę 4-przewodową czyli z własną grzałką. Jedyny problem techniczym to zrobienie takiego wyjścia spalin żeby sonda ABSOLUTNIE w całości znalazła się w spalinach bez bez dostępu powietrza z zewnątrz. Można albo sobie wspawać w tłumik nakrętkę na stałe, z zaślepką (po regulacji wkręcamy śrubę, ja tak mam) albo na wyjście tłumika robimy jakąś "wydumkę" żeby cała sonda była w spalinach (też tylko oczywiście do regulacji, później ściągamy). Sonda zwykła działa w ten sposób że generuje dwa stany napięcia. Dla mieszanki ubogiej około 0V dla mieszanki bogatej około 1V czyli taka sonda wykrywa sam moment przejścia przez mieszankę optymalną czyli stechiometryczną - wagowo 14,7kg powietrza na 1 kg paliwa. W przypadku regulacji solo 210 sprawdziło mi się to super. Odpalamy napęd i kręcimy śrubkami od składu mieszanki na wolnych a później max obrotach tak żeby nastąpił "przeskok" stanów. Oczywiście ustawienie zostawiamy po stronie składu mieszanki bogatszej a nie biedniejszej bo ta jest bardzo niebezpieczna dla silnika - wolniejsze spalanie które może się rozciągać aż na suw wydechu (ogień w rurę) i wyższa temp. spalania.
___________________
Właśnie jestem po kupnie nowego walbro WB-37 i początkowo się strasznie męczyłem z regulacją. Wszystko zarzygane olejem, silnik czterotakci, masakra. Zastosowałem się do instrukcji i jako początkowe ustawienia śrub dałem 1,25 obrotu. Za cholerę nie chciało płynnie pracować.
Po regulacji "na sondę" od razu się wszystko wyjaśniło, wyszło że prawidłowa mieszanka jest w okolicach zaledwie 0,25 obrotu od pełnego zakręcenia. Silniczek pracuje super.
___________________
Jako że się bawię trochę elektroniką to zrobiłem sobie taki bajer że zamiast woltomierza zrobiłem linijkę diodową która wskazuje napiecie od 0 do 1V oraz drugą linijkę jako wskaźnik stanu naładowania akumulatorków które grzeją sondę. Jest to bardzo praktyczne bo nie trzeba się wpatrywać w woltomierz (co nie jest takie proste podczas regulacji) tylko z daleka widać jakie jest napięcie na sondzie bo diody świecą bardzo jasno (niebieskie).
Tak to wygląda w praktyce -> jak widać na filmiku sonda na wolnym powietrzu nie daje napięcia albo daje w okolicach 0,1-0,2V (mieszanka uboga, czyli za mało paliwa w mieszance). Gdy ją potraktowałem płomieniem (czyli odciąłem, zużyłem tlen) to napięcie skacze do 1V (mieszanka bogata, za dużo paliwa w mieszance). Płomienia nie musi być, to samo będzie gdy dmuchniemy do niej sam gaz, np z zapalniczki (bez połomienia) - sonda wykryje brak tlenu i zapoda stan wysoki. Na koniec przypomnę że sonda lambda to po prostu "wykrywacz" tlenu w dowolnym gazie odpowiednio fabrycznie skalibrowany żeby reagował na skład mieszanki stechiometryczny.
https://www.youtube.com/watch?v=f3x2W7ke3xQ
Oczywiście że analiza ma sens i sprawdza się rewelacyjnie. Wystarczy kupić sondę lambda zwykłą, nie szerokopasmową (no chyba że kogoś stać na szerokopasmową razem z elektroniką), do tego woltomierz w zakresie do 1V (wskazówkowy, w cyfrowym nie wiele widać) i akumulator do zasilania grzałki sondy. To wszystko. Polecam sondę 4-przewodową czyli z własną grzałką. Jedyny problem techniczym to zrobienie takiego wyjścia spalin żeby sonda ABSOLUTNIE w całości znalazła się w spalinach bez bez dostępu powietrza z zewnątrz. Można albo sobie wspawać w tłumik nakrętkę na stałe, z zaślepką (po regulacji wkręcamy śrubę, ja tak mam) albo na wyjście tłumika robimy jakąś "wydumkę" żeby cała sonda była w spalinach (też tylko oczywiście do regulacji, później ściągamy). Sonda zwykła działa w ten sposób że generuje dwa stany napięcia. Dla mieszanki ubogiej około 0V dla mieszanki bogatej około 1V czyli taka sonda wykrywa sam moment przejścia przez mieszankę optymalną czyli stechiometryczną - wagowo 14,7kg powietrza na 1 kg paliwa. W przypadku regulacji solo 210 sprawdziło mi się to super. Odpalamy napęd i kręcimy śrubkami od składu mieszanki na wolnych a później max obrotach tak żeby nastąpił "przeskok" stanów. Oczywiście ustawienie zostawiamy po stronie składu mieszanki bogatszej a nie biedniejszej bo ta jest bardzo niebezpieczna dla silnika - wolniejsze spalanie które może się rozciągać aż na suw wydechu (ogień w rurę) i wyższa temp. spalania.
___________________
Właśnie jestem po kupnie nowego walbro WB-37 i początkowo się strasznie męczyłem z regulacją. Wszystko zarzygane olejem, silnik czterotakci, masakra. Zastosowałem się do instrukcji i jako początkowe ustawienia śrub dałem 1,25 obrotu. Za cholerę nie chciało płynnie pracować.
Po regulacji "na sondę" od razu się wszystko wyjaśniło, wyszło że prawidłowa mieszanka jest w okolicach zaledwie 0,25 obrotu od pełnego zakręcenia. Silniczek pracuje super.
___________________
Jako że się bawię trochę elektroniką to zrobiłem sobie taki bajer że zamiast woltomierza zrobiłem linijkę diodową która wskazuje napiecie od 0 do 1V oraz drugą linijkę jako wskaźnik stanu naładowania akumulatorków które grzeją sondę. Jest to bardzo praktyczne bo nie trzeba się wpatrywać w woltomierz (co nie jest takie proste podczas regulacji) tylko z daleka widać jakie jest napięcie na sondzie bo diody świecą bardzo jasno (niebieskie).
Tak to wygląda w praktyce -> jak widać na filmiku sonda na wolnym powietrzu nie daje napięcia albo daje w okolicach 0,1-0,2V (mieszanka uboga, czyli za mało paliwa w mieszance). Gdy ją potraktowałem płomieniem (czyli odciąłem, zużyłem tlen) to napięcie skacze do 1V (mieszanka bogata, za dużo paliwa w mieszance). Płomienia nie musi być, to samo będzie gdy dmuchniemy do niej sam gaz, np z zapalniczki (bez połomienia) - sonda wykryje brak tlenu i zapoda stan wysoki. Na koniec przypomnę że sonda lambda to po prostu "wykrywacz" tlenu w dowolnym gazie odpowiednio fabrycznie skalibrowany żeby reagował na skład mieszanki stechiometryczny.
[color=#FF40FF][size=150][url]https://www.youtube.com/watch?v=f3x2W7ke3xQ[/url][/size][/color]