analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: prokopcio » 23 lipca 2021, 13:42

O regulacji gaźnika widziałem sporo tematów.
Ja latam na ustawieniach fabrycznych (a w sumie gaźnik ustawiony wg instrukcji obsługi ) dość długi czas z zadawalającymi rezultatami, jednak ostatnio zauważyłem , że świeca jest coraz bardziej ciemna ( prawie czarna ) co sugerowało by za bogatą mieszankę.
Jako że nie lubię grzebać "na pałę" mam pytanie czy jest sprzęt (jak analizator spalin etc.), który pozwoli ustawić optymalną mieszankę paliwo/powietrze ?
Wszystkie instrukcje jakie widziałem bazują na regulacji na słuch/poziom wibracji + sprawdzanie koloru świecy. Wg mnie jest to takie trochę po omacku i mało profesjonalne.
Jak to robią profesjonaliści ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 23 lipca 2021, 14:08

Z tego co wiem, to regulacja na kolor izolatora świecy jest podstawową metodą oceny tego, czy mieszanka jest prawidłowa. Nie znam się na tym ale wiem, że świecą może utracić swoją ciepłotę co w twoim przypadku mogło doprowadzić do zmiany zabarwienia izolatora. Ja bym nie szukał subtelnych metod diagnostycznych głównie z jednego powodu. Jadąc autem zauważyłem, że motocykl wykrywam na węch z odległości 500 metrów, a dwusuwa z odległości kilometra. Czuję niespalone węglowodory. Przy takiej kulturze spalania każdy przyrząd diagnostyczny by zgłupiał.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4175
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: uriuk » 23 lipca 2021, 14:28

Najprosciej monitorowac temerature spalin (EGT). Niektore przyzady pokladowe do PPG maja taka opcje, a czujnik EGT przykreca sie d kolektora wydechowego. niestety wymagana ingerencja wiertarki i spawarki.

m72
Posty: 71
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: m72 » 29 lipca 2021, 01:10

Oczywiście że analiza ma sens i sprawdza się rewelacyjnie. Wystarczy kupić sondę lambda zwykłą, nie szerokopasmową (no chyba że kogoś stać na szerokopasmową razem z elektroniką), do tego woltomierz w zakresie do 1V (wskazówkowy, w cyfrowym nie wiele widać) i akumulator do zasilania grzałki sondy. To wszystko. Polecam sondę 4-przewodową czyli z własną grzałką. Jedyny problem techniczym to zrobienie takiego wyjścia spalin żeby sonda ABSOLUTNIE w całości znalazła się w spalinach bez bez dostępu powietrza z zewnątrz. Można albo sobie wspawać w tłumik nakrętkę na stałe, z zaślepką (po regulacji wkręcamy śrubę, ja tak mam) albo na wyjście tłumika robimy jakąś "wydumkę" żeby cała sonda była w spalinach (też tylko oczywiście do regulacji, później ściągamy). Sonda zwykła działa w ten sposób że generuje dwa stany napięcia. Dla mieszanki ubogiej około 0V dla mieszanki bogatej około 1V czyli taka sonda wykrywa sam moment przejścia przez mieszankę optymalną czyli stechiometryczną - wagowo 14,7kg powietrza na 1 kg paliwa. W przypadku regulacji solo 210 sprawdziło mi się to super. Odpalamy napęd i kręcimy śrubkami od składu mieszanki na wolnych a później max obrotach tak żeby nastąpił "przeskok" stanów. Oczywiście ustawienie zostawiamy po stronie składu mieszanki bogatszej a nie biedniejszej bo ta jest bardzo niebezpieczna dla silnika - wolniejsze spalanie które może się rozciągać aż na suw wydechu (ogień w rurę) i wyższa temp. spalania.
___________________
Właśnie jestem po kupnie nowego walbro WB-37 i początkowo się strasznie męczyłem z regulacją. Wszystko zarzygane olejem, silnik czterotakci, masakra. Zastosowałem się do instrukcji i jako początkowe ustawienia śrub dałem 1,25 obrotu. Za cholerę nie chciało płynnie pracować.
Po regulacji "na sondę" od razu się wszystko wyjaśniło, wyszło że prawidłowa mieszanka jest w okolicach zaledwie 0,25 obrotu od pełnego zakręcenia. Silniczek pracuje super.
___________________
Jako że się bawię trochę elektroniką to zrobiłem sobie taki bajer że zamiast woltomierza zrobiłem linijkę diodową która wskazuje napiecie od 0 do 1V oraz drugą linijkę jako wskaźnik stanu naładowania akumulatorków które grzeją sondę. Jest to bardzo praktyczne bo nie trzeba się wpatrywać w woltomierz (co nie jest takie proste podczas regulacji) tylko z daleka widać jakie jest napięcie na sondzie bo diody świecą bardzo jasno (niebieskie).

Tak to wygląda w praktyce -> jak widać na filmiku sonda na wolnym powietrzu nie daje napięcia albo daje w okolicach 0,1-0,2V (mieszanka uboga, czyli za mało paliwa w mieszance). Gdy ją potraktowałem płomieniem (czyli odciąłem, zużyłem tlen) to napięcie skacze do 1V (mieszanka bogata, za dużo paliwa w mieszance). Płomienia nie musi być, to samo będzie gdy dmuchniemy do niej sam gaz, np z zapalniczki (bez połomienia) - sonda wykryje brak tlenu i zapoda stan wysoki. Na koniec przypomnę że sonda lambda to po prostu "wykrywacz" tlenu w dowolnym gazie odpowiednio fabrycznie skalibrowany żeby reagował na skład mieszanki stechiometryczny.

https://www.youtube.com/watch?v=f3x2W7ke3xQ

rg
Posty: 212
Rejestracja: 08 grudnia 2017, 08:48
Reputation: 70
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: rg » 29 lipca 2021, 11:45

prokopcio pisze:Wszystkie instrukcje jakie widziałem bazują na regulacji na słuch/poziom wibracji + sprawdzanie koloru świecy. Wg mnie jest to takie trochę po omacku i mało profesjonalne.
Jak to robią profesjonaliści ?


Mieszankę idącą z gaźnika do silnika spalinowego można ustawiać przy pomocy specjalnej świecy z wizjerem (ja mam Gunson Colortune) - będzie szybciej niż metoda prób i błędów, nie wiem na ile może mieć to zastosowanie w silnikach PPG (aczkolwiek silnik to silnik).
Obrazek
--
Najlepszą formą docenienia mojej pracy nad leonardo.pgxc.pl jest POLECENIE i wgrywanie logów.

m72
Posty: 71
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: m72 » 29 lipca 2021, 14:51

Jakby ktoś nie wiedział jak podłączyć sondę. Prościej się już nie da. To jest metoda na 100% i natychmiastowa. W każdym samochodzie jest przynajmniej jedna sonda która na bieżąco sprawdza skład mieszanki. Nic lepszego nie znajdziecie. Metody na kolor nagaru świecy albo kolor spalania mieszanki są gorsze.

aaa.png
aaa.png (87.02 KiB) Przejrzano 4187 razy
.

A jakby ktoś sobie wspawał nakrętkę w tłumik to nawet podczas lotu może sprawdzać skład mieszanki.

Nawet można zastosować sondę 1-przewodową, wtedy nie trzeba akumulatora, tylko sam woltomierz ale wtedy sonda już musi być zamontowana do tłumika bezpośrednio bo żeby zaczęła pracować musi zostać rozgrzana przez spaliny.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: prokopcio » 29 lipca 2021, 17:29

M72. Właśnie o czymś takim myślałem ale nie sądziłem, że sondę lambda z samochodówku mogę wykorzystać. S tego co czytałem w silnikach samochodowych paliwo jest tak dozowane, żeby na sondzie właśnie srednia było 0,5V
Nie sądziłem, że można to przenieść na dwusuwa.
Dzięki.
Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: matgaw » 29 lipca 2021, 18:14

m72 pisze:Oczywiście że analiza ma sens i sprawdza się rewelacyjnie. Wystarczy kupić sondę lambda zwykłą, nie szerokopasmową (no chyba że kogoś stać na szerokopasmową razem z elektroniką)

Masz może porównanie jak to się ma do pomiaru EGT? Ja do tej pory uważałem, że pomiar EGT jest najlepszą metodą - regulujemy tak aby było ciepło, ale nie za ciepło :) I właśnie to ten parametr nas interesuje - bo interesuje nas po prostu aby nie stopić tłoka.

Słyszałem też, że sondy szerokopasmowe kompletnie nie nadają się do dwusuwów, ze względu na to jakie paskudne spaliny produkują (nie da się na sondzie szerokopasmowej uzyskać dobrego wyniku - dwusuw nie da rady), ale nie wiem ile w tym prawdy.

m72
Posty: 71
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: m72 » 29 lipca 2021, 19:25

matgaw pisze:
m72 pisze:Oczywiście że analiza ma sens i sprawdza się rewelacyjnie. Wystarczy kupić sondę lambda zwykłą, nie szerokopasmową (no chyba że kogoś stać na szerokopasmową razem z elektroniką)

Masz może porównanie jak to się ma do pomiaru EGT? Ja do tej pory uważałem, że pomiar EGT jest najlepszą metodą - regulujemy tak aby było ciepło, ale nie za ciepło :) I właśnie to ten parametr nas interesuje - bo interesuje nas po prostu aby nie stopić tłoka.

Słyszałem też, że sondy szerokopasmowe kompletnie nie nadają się do dwusuwów, ze względu na to jakie paskudne spaliny produkują (nie da się na sondzie szerokopasmowej uzyskać dobrego wyniku - dwusuw nie da rady), ale nie wiem ile w tym prawdy.


Cześć, nie znam precyzyjnej zależności pomiędzy składem mieszanki a temperaturą, generalnie czym ubożej tym goręcej i dłuższe spalanie mieszanki.
Mechanicy nawet mają takie powiedzenie - silnik pali albo benzynę albo zawory - co miało miejsce w przypadku silników 4-suwowych zasilanych z gaźnika albo LPG 1-generaji gdzie większość użytkowniów zubażało ręcznie mieszankę w celu zmniejszenia spalania co się kończyło przedwczesnym zużyciem zaworów lub wypaleniem gniazd gdyż mieszanka uboga się tak długo spala że zawory wydechowe już się otwierały i ogień szedł po gniazdach.

Pomiar temp spalin to oczywiście fajna rzecz ale jest to pomiar pośredni. Sonda mierzy bezpośrednio ilość tlenu w spalinach i to jest rozwiązanie najlepsze.

prokopcio pisze:M72. Właśnie o czymś takim myślałem ale nie sądziłem, że sondę lambda z samochodówku mogę wykorzystać. S tego co czytałem w silnikach samochodowych paliwo jest tak dozowane, żeby na sondzie właśnie srednia było 0,5V
Nie sądziłem, że można to przenieść na dwusuwa.
Dzięki.

Z tym 0,5V to nie jest prawda. Zwykła sonda ma tylko stan wysoki i niski. Sterownik silnika cały czas koryguje skład mieszanki na podstawie m.in. odczytu z sondy. Gdy sonda zapodaje stan wysoki to komputer skraca czas wtrysku, gdy sonda zapoda stan niski komputer wydłuża czas wtrysku - i tak w kółko. Tylko sondy szerokopasmowe są wstanie mierzyć płynnie skład mieszanki ale tam już się nie obejdzie na zwykłym woltomierzu, potrzebna kupa elektroniki albo około 1000PLN na gotowy zestawik których pełno na allegro.


Ja mam inny delimat. Mianowicie - czy olej z mieszanki wpływa na działanie z sondy. Jeszcze nikt nie potrafił mi na to pytanie odpowiedzieć. Nawet jednego z pracowników Politechniki Krakowskiej z wydziału silników spalinowych o to pytałem i nie wiedział.
Ja osobiście podejrzewam że olej jeśli już wpływa na pracę sondy to w pomijalnie małym stopniu, ileż tego oleju jest, 1/50 czyli tyle co nic. A poza tym sondy są też w niektórych dieslach (nie orientuję się czy to takie same sondy jak w benzynie )i jakoś pracują.

Co do sond szerokopasmowych to mam w planach zrobić sobie sterownik do takiej sondy, nawet kupiłem w chinach (pewnie podróbki) układy Boscha CJ125
https://www.tme.eu/Document/e2f24a4716c4c2eb5720723a8c3c1390/CJ125.pdf
cj.jpg
cj.jpg (59.97 KiB) Przejrzano 4133 razy

ale póki co nie mam takiej sondy, są drogie.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: ciacholot » 29 lipca 2021, 21:12

Jeśli już montować sondę na stałe to może można zrobić czerwoną kontrolkę sygnalizującą zubożenie mieszanki zamiast odczytów takich jak do regulacji. Ja bym tak wolał bo wtedy jak jest nagle źle to mam jasny komunikat bez potrzeby obserwacji wskaźnika.
Mariusz Kilian

m72
Posty: 71
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: m72 » 29 lipca 2021, 21:28

ciacholot pisze:Jeśli już montować sondę na stałe to może można zrobić czerwoną kontrolkę sygnalizującą zubożenie mieszanki zamiast odczytów takich jak do regulacji. Ja bym tak wolał bo wtedy jak jest nagle źle to mam jasny komunikat bez potrzeby obserwacji wskaźnika.


Moim zdaniem ma to jak najbardziej sens tylko trzeba się zatroszczyć o zasilanie. Jeśli sonda bez grzałki to nie ma problemu byle bateryjka obskoczy zasilanie takiego układu sterującego diodą. Jeśli sonda z grzałką to już pobór prądu jest znaczny. Mały akumulatorek byłby potrzebny. No chyba że ktoś ma w napędzie magneto to wtedy problem zasilania odpada.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2021, 11:56

Ja nie pytałem o pomiar ciągły bo wg mnie to bez sensu ale raz czy dwa w sezonie sprawdzić było by fajnie.
choć mieć czerwoną kontrolkę było by mieć fajnie. wtedy niewiele się martwisz. Tylko czy teraz uzależnić od temperatury czy sondy lambda bo widzę, że zdania są podzielone. Wg mnie do ustalenia dawki lepsza sonda a na stałą kontrolę podczas latania to temperatura daje lepszy obraz całości.
Łukasz Prokop

m72
Posty: 71
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: m72 » 30 lipca 2021, 13:39

Jeśli już wybierać "albo albo" to wydaje mi się że najrozsądniej jest sondą wyregulować gaźnik a do latania to EGT bo nawet na prawidłowej mieszance można przegrzać silnik jak ktoś ma ciężką rękę :)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2021, 14:18

Aj tam od razu ciężką rękę. Przegrzałem raketa jak przesiadłem się na samostatek. Jak Tico ciągnie pod gorke przyczepę ( bo z gorki to przyczepa ciągnie Tico ) to ciezko tu mówic o ciężkiej nodze bo ona zawsze wtedy jest za lekka :)
Po przegrzaniu zmienilem naped na mocniejszy.
Tak czy inaczej dzięki za wszytkoe odpowiedzi.
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: analiza spalin PPG - czy to ma sens ?

Postautor: ciacholot » 30 lipca 2021, 17:24

Kiedyś w locie zgubiłem słabo zabezpieczony filtr powietrza taki stożkowy. Zmienił się skład mieszanki i się silnik wykocił. Kontrolki nie było a słychać też nie było, ani czuć.
Mariusz Kilian


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość