Octagon- Śmigło???

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Octagon- Śmigło???

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: leszekm40 » 14 stycznia 2023, 22:45

uriuk pisze:
leszekm40 pisze:Cześć jak osiągnąć lepsze parametry ciągu kup sobie śmigło 3 łopatowe Vetec . Miałem różne śmigła w tym e propsa 3 łopatowego które aktualnie wisi na ścianie jako ewentualny zapas . Smigło vetec robi robotę, osobiście jesli o mnie chodzi to cała reszta śmigieł się chowa. Też kombinowałem z różnymi śmigłami aby osiągnąć lepsze parametry silnika przetestowałem kilku producentów i tylko vetec daje ewidentny przyrost ciągu . Od strzału dostajesz 5kg więcej a można jeszcze fajnie ustawić sobie łopaty pod siebie. Pozdrowionka ;)


Zajmowalem sie zawodowo dobieraniem smigiel. Producent przysylal ich caly karton, a ekipa majaca niewaskie oprzyzadowanie glowila sie ktore bedzie najlepsze. A to nie jest proste, bo najlepsze do czego? Do skrzydla klasycznego, samostatecznego, o jakim obciazeniu powierzchni? Do latania na speedzie czy moze do startu? I czy przy nizszym cisnieniu i wysokiej temepraturze czy wiekszej wilgotnosci powietrza nagle nie okaze sie za ciezkie (wtedy nie da sie wykrecic pelnej mocy i jest pelna dupa). Duzy dylemat i dziesiatki prob w locie w roznych warunkach.
A tu nagle pojawia sie kolega Leszek, caly na bialo, i nie wiedzac na jakim sprzecie i w jakich warunkach lata watkotworca, podaje ze lepsze jest smiglo Vetec. Nie podajac modelu, kata natarcia czy dlugosci lopaty. Po prostu magia.


A po co mam się wdawać w szczegóły po prostu ze swojego doświadczenia wypowiadam się jakie śmigło z dostępnych na rynku najfajniej działa. Oczywiście śmigło musi być dobrane do nepędu i potrzeb ale właśnie to smigło można super dostosować własnie do swoich potrzeb . Tyle w temacie ode mnie pozdrowionka.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: matgaw » 13 stycznia 2023, 18:12

Chodziło mi o zaciążenie pojedynczej łopaty / jej kąt. I o to że w śmigle 3-łopatowym każda łopata musi być mniej zaciążona niż jak są 2 łopaty.

Tak jak pisałem - w przypadku e-props jest to tak zrobione, że na 3 łopatach sumarycznie ciąg jest większy niż na 2.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: prokopcio » 13 stycznia 2023, 18:02

nie zrozumieliśmy się :)
tak jak napisałeś teraz jest ok.

No chyba, że to:
matgaw pisze:A jakim cudem śmigło 2-łopatowe i 3-łopatowe do tego samego silnika miałoby mieć takie samo zaciążenie?
oba powinny mieć zbliżone zaciążenie żeby wykorzystać optymalnie moc silnika.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: matgaw » 13 stycznia 2023, 17:50

prokopcio pisze:Testowałem i Twoje słowa nie mają odzwierciedlenia w praktyce.

Testowałeś 2 śmigła e-props - jedno 2-łopatowe, drugie 3-łopatowe, do tego samego silnika - tak?

prokopcio pisze:Chyba, że mowa o łopatach o różnym zaciążeniu.

A jakim cudem śmigło 2-łopatowe i 3-łopatowe do tego samego silnika miałoby mieć takie samo zaciążenie?

prokopcio pisze:Jeśli śmigło 2 łopatowe jest dobrane optymalnie dla silnika to taki silnik nie będzie pracował optymalnie z identycznymi 3 łopatami a stratę mocy ( spadku obrotów ) nie zrekompensuje dodatkowa łopata.

A jaka firma produkuje śmigła do silnika w taki sposób? :shock: :shock: :shock: Przecież to nie ma prawa sensownie działać.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: prokopcio » 13 stycznia 2023, 16:52

matgaw pisze:Śmigło e-props 3 łopatowe daje wyższy ciąg niż ta sama średnica 2 łopaty. Jeżeli kogoś to nie przekonuje, to dwa loty po pięć minut
Testowałem i Twoje słowa nie mają odzwierciedlenia w praktyce. Chyba, że mowa o łopatach o różnym zaciążeniu.

Jeśli śmigło 2 łopatowe jest dobrane optymalnie dla silnika to taki silnik nie będzie pracował optymalnie z identycznymi 3 łopatami a stratę mocy ( spadku obrotów ) nie zrekompensuje dodatkowa łopata.

matgaw pisze:Producent dobiera śmigła 2-łopatowe i 3-łopatowe pod konkretny silnik tak aby było to optymalne.
z tym się zgadzam w 100% ale nie są to identyczne łopaty.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: kowalik » 13 stycznia 2023, 16:38

matgaw pisze:
prokopcio pisze:pewnie założyłeś, że wymiana śmigła 130 2 łopaty na takie samo 3 łopaty nie spowoduje spadku obrotów, a ja Ci gwarantuję, że w tym przypadku obroty spadną a ciąg jeszcze bardziej... jeśli 2 łopatowe jest dobrze dobrane to 3 łopaty o takich samych parametrach powinno być o rozmiar mniejsze.

Ludzie, przestańcie teoretyzować.

Producent dobiera śmigła 2-łopatowe i 3-łopatowe pod konkretny silnik tak aby było to optymalne. Śmigło e-props 3 łopatowe daje wyższy ciąg niż ta sama średnica 2 łopaty. Jeżeli kogoś to nie przekonuje, to dwa loty po pięć minut zamkną 10-stronną dyskusję na forum.

A do autora - jeśli chcesz mieć większe wznoszenie - to raczej musisz iść w mocniejszy silnik, bo innym śmigłem to może z 0.8 zrobisz 1.0...


I o taki konkret mi chodziło. Wiem w którą iść stronę. Dzięki.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: matgaw » 13 stycznia 2023, 14:20

prokopcio pisze:pewnie założyłeś, że wymiana śmigła 130 2 łopaty na takie samo 3 łopaty nie spowoduje spadku obrotów, a ja Ci gwarantuję, że w tym przypadku obroty spadną a ciąg jeszcze bardziej... jeśli 2 łopatowe jest dobrze dobrane to 3 łopaty o takich samych parametrach powinno być o rozmiar mniejsze.

Ludzie, przestańcie teoretyzować.

Producent dobiera śmigła 2-łopatowe i 3-łopatowe pod konkretny silnik tak aby było to optymalne. Śmigło e-props 3 łopatowe daje wyższy ciąg niż ta sama średnica 2 łopaty. Jeżeli kogoś to nie przekonuje, to dwa loty po pięć minut zamkną 10-stronną dyskusję na forum.

A do autora - jeśli chcesz mieć większe wznoszenie - to raczej musisz iść w mocniejszy silnik, bo innym śmigłem to może z 0.8 zrobisz 1.0...

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: matgaw » 13 stycznia 2023, 14:17

A sprawdzałeś, czy twój silnik osiąga optymalne obroty? Może tak jak większość TF chodzi zbyt bogato i nie wyciąga pełnej mocy.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 11:14

A, czyli chcesz mieć 2 metry wznoszenia na odpuszczonym trymerze i pełnej beli? To trzeba by dać śmigło o większym skoku ale wtedy będziesz miał mało ciągu przy starcie. A i tak nie wiem czy uda się uzyskać taki rezultat.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: uriuk » 13 stycznia 2023, 11:10

Sorki, nie doczytalem.
Masz zajebiste parametry, jest dobrze nie trzeba psuc :). Jak jedziesz samochodem pod gore, to redukujesz bieg. Tak samo tutaj, jak chcesz sie wznosic, to puszczasz speeda. Naped powinen zapewnic lot poziomy z pelna predkoscia przy kazdych warunkach atmosferycznych (duza wysokosc gestosciowa). Twoj zestaw to zapewnia.
Zgodnie z norma DULV naped powinien zapwenic wznozenie o 100 m w ciagu 55 s (ale nie na speedzie i trymerach, tylko w dowolnej konfiguracji). Sprawdz jak to wyglada w twoim przypadku.
I jeszcze jedno: im wiekszy ciag silnika tym... mniejsza predkosc. No chyba ze zamontujesz sobie ster wyskosci jak w samolocie. Wlasnie z tego powodu nie ma potrzeby montowania monstrualnie mocnych slinikow do napedow.
Mocny silnik jest potrzebny milosnikom slalomow, ale z zupelnie innych powodow.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: prokopcio » 13 stycznia 2023, 11:06

kowalik pisze:Znalazłem ciekawy kalkulator do śmigieł e- propsa: https://www.paramarket.pl/calcA.php

Wynika z niego, iż wymiana śmigła 130cm 2 łopatowego na 3 łopaty tej samej średnicy da 3kg ciągu więcej.

Jestem przekonany że zrobiłeś jakiż podstawowy błąd w założeniach.

pewnie założyłeś, że wymiana śmigła 130 2 łopaty na takie samo 3 łopaty nie spowoduje spadku obrotów, a ja Ci gwarantuję, że w tym przypadku obroty spadną a ciąg jeszcze bardziej... jeśli 2 łopatowe jest dobrze dobrane to 3 łopaty o takich samych parametrach powinno być o rozmiar mniejsze.

ps. ten kalkulator to albo źle używam albo kant... dupy.
zmiana obrotów praktycznie nie wnosi różnic w ciągu.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: kowalik » 13 stycznia 2023, 10:54

Uriuk, dane o które pytasz zamieściłem w pierwszym poście...

ale powtórzę, nucleon 26 xx, startowa 125-130kg. W tej konfiguracji z odpuszczonymi i speedem jest wznoszenie w granicach 0.8.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: kowalik » 13 stycznia 2023, 10:49

Znalazłem ciekawy kalkulator do śmigieł e- propsa: https://www.paramarket.pl/calcA.php

Wynika z niego, iż wymiana śmigła 130cm 2 łopatowego na 3 łopaty tej samej średnicy da 3kg ciągu więcej.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: uriuk » 13 stycznia 2023, 10:48

Zeby dobrac smiglo, musisz najpierw okreslic do czego ci ono potrzebne. Stale smiglo to cos jak zepsuta skrzynia biegow w samochodzie, w ktorej zostal ci tylko jeden bieg. Jesli jezdzisz glownie po plaskich autostradach, to fajnie miec 2-jke albo nawet 3-jke. Ale po miejscie lub w gorach bedzie to zdecydowanie 1-ka. Nie wiemy w jakich okolicznosciach brakuje ci tej sily ciagu. Bo jesli topisz na pelnym speedzie i odpuszczonych trymerach, to potrzebujesz innego smigla niz np w przypadku kiedy nie mozesz za bardzo odkleic sie od ziemi i stodola sasiada rosnie ci w oczach, a wysokosci nie przybywa. Dobor smigla w takich przypadkach bedzie skrajnie rozny i odpowiedz ktora tu uzyskasz moze byc wrecz szkodliwa.
Podaj tez swoja wage oraz rodzaj i wielkosc skrzydla..

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: kowalik » 13 stycznia 2023, 10:35

Pytam o śmigła E-props, stałe.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: uriuk » 13 stycznia 2023, 10:24

Dyskutujemy o doborzes smigla stalego, czy o zmiennym skoku? Bo to dwie zupelnie rozne dyskusje.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 10:21

Ilość łopat zwiększa się gdy dwie łopaty nie są w stanie odebrać pełnej mocy silnika a nie można powiększyć średnicy śmigła. Poza tym trzy łopaty będą miały większą kulturę pracy przy silniku jednocylindrowym. Co do samego ciągu to sporo będzie zależało od firmy i ilość łopat nie będzie istotnym parametrem. Jeśli weźmiesz Veteca to będziesz miał najlepsze śmigło na świecie które dodatkowo będziesz mógł sobie ustawić tak, aby przy prędkości wznoszenia mieć maksymalny ciąg. W ten sposób uzyskasz efekt którego oczekujesz. Techno Fly nie montuje śmigieł Vetec bo taka jest polityka firmy.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: kowalik » 13 stycznia 2023, 08:14

Odnalazłem hasło do konta:)

Napęd mam wyregulowany jak na załączonej ilustracji ( rysunek środkowy) czyli oś śmigła pochylona o kilka stopni do tyłu.
Załączniki
Bez tytułu adjustment.jpg
Bez tytułu adjustment.jpg (138.08 KiB) Przejrzano 3261 razy

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: kowalik1 » 13 stycznia 2023, 07:14

uriuk pisze:To podpowiem ci, ze najczesciej (tak w 90% przypadkow) za brak wznoszenie odpowiada zla regulacja uprzezy. Wystarczy zmienic kat "dmuchania" smigla i nagle magicznie mocy jest nawet nadmiar. Jest to rozwiazanie zdecydowanie tansze niz wymiana smigla.


Uprząż ustawiona zgodnie z instrukcją AirConception Nitro200 str. 7. Swoją drogą dziwne, że w polskiej instrukcji Octagona nie ma już tak istotnych informacji jak wyregulować uprząż.

A dla przypomnienia, pytanie dotyczyło w sumie czy zamiana na 3 łopaty da lepsze osiągi we wznoszeniu.

Re: Octagon- Śmigło???

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 00:18

Znam Witka który robi te śmigła. Napewno dobierze któreś tak, aby spełniło oczekiwania. Jeśli chodzi o sport to śmigła Vetec są w tej chwili najlepsze na świecie.

Na górę