Octagon- Śmigło???

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: prokopcio » 13 stycznia 2023, 11:06

kowalik pisze:Znalazłem ciekawy kalkulator do śmigieł e- propsa: https://www.paramarket.pl/calcA.php

Wynika z niego, iż wymiana śmigła 130cm 2 łopatowego na 3 łopaty tej samej średnicy da 3kg ciągu więcej.

Jestem przekonany że zrobiłeś jakiż podstawowy błąd w założeniach.

pewnie założyłeś, że wymiana śmigła 130 2 łopaty na takie samo 3 łopaty nie spowoduje spadku obrotów, a ja Ci gwarantuję, że w tym przypadku obroty spadną a ciąg jeszcze bardziej... jeśli 2 łopatowe jest dobrze dobrane to 3 łopaty o takich samych parametrach powinno być o rozmiar mniejsze.

ps. ten kalkulator to albo źle używam albo kant... dupy.
zmiana obrotów praktycznie nie wnosi różnic w ciągu.
Ostatnio zmieniony 13 stycznia 2023, 11:13 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: uriuk » 13 stycznia 2023, 11:10

Sorki, nie doczytalem.
Masz zajebiste parametry, jest dobrze nie trzeba psuc :). Jak jedziesz samochodem pod gore, to redukujesz bieg. Tak samo tutaj, jak chcesz sie wznosic, to puszczasz speeda. Naped powinen zapewnic lot poziomy z pelna predkoscia przy kazdych warunkach atmosferycznych (duza wysokosc gestosciowa). Twoj zestaw to zapewnia.
Zgodnie z norma DULV naped powinien zapwenic wznozenie o 100 m w ciagu 55 s (ale nie na speedzie i trymerach, tylko w dowolnej konfiguracji). Sprawdz jak to wyglada w twoim przypadku.
I jeszcze jedno: im wiekszy ciag silnika tym... mniejsza predkosc. No chyba ze zamontujesz sobie ster wyskosci jak w samolocie. Wlasnie z tego powodu nie ma potrzeby montowania monstrualnie mocnych slinikow do napedow.
Mocny silnik jest potrzebny milosnikom slalomow, ale z zupelnie innych powodow.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 11:14

A, czyli chcesz mieć 2 metry wznoszenia na odpuszczonym trymerze i pełnej beli? To trzeba by dać śmigło o większym skoku ale wtedy będziesz miał mało ciągu przy starcie. A i tak nie wiem czy uda się uzyskać taki rezultat.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: matgaw » 13 stycznia 2023, 14:17

A sprawdzałeś, czy twój silnik osiąga optymalne obroty? Może tak jak większość TF chodzi zbyt bogato i nie wyciąga pełnej mocy.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: matgaw » 13 stycznia 2023, 14:20

prokopcio pisze:pewnie założyłeś, że wymiana śmigła 130 2 łopaty na takie samo 3 łopaty nie spowoduje spadku obrotów, a ja Ci gwarantuję, że w tym przypadku obroty spadną a ciąg jeszcze bardziej... jeśli 2 łopatowe jest dobrze dobrane to 3 łopaty o takich samych parametrach powinno być o rozmiar mniejsze.

Ludzie, przestańcie teoretyzować.

Producent dobiera śmigła 2-łopatowe i 3-łopatowe pod konkretny silnik tak aby było to optymalne. Śmigło e-props 3 łopatowe daje wyższy ciąg niż ta sama średnica 2 łopaty. Jeżeli kogoś to nie przekonuje, to dwa loty po pięć minut zamkną 10-stronną dyskusję na forum.

A do autora - jeśli chcesz mieć większe wznoszenie - to raczej musisz iść w mocniejszy silnik, bo innym śmigłem to może z 0.8 zrobisz 1.0...

kowalik
Posty: 14
Rejestracja: 24 grudnia 2021, 09:48
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik » 13 stycznia 2023, 16:38

matgaw pisze:
prokopcio pisze:pewnie założyłeś, że wymiana śmigła 130 2 łopaty na takie samo 3 łopaty nie spowoduje spadku obrotów, a ja Ci gwarantuję, że w tym przypadku obroty spadną a ciąg jeszcze bardziej... jeśli 2 łopatowe jest dobrze dobrane to 3 łopaty o takich samych parametrach powinno być o rozmiar mniejsze.

Ludzie, przestańcie teoretyzować.

Producent dobiera śmigła 2-łopatowe i 3-łopatowe pod konkretny silnik tak aby było to optymalne. Śmigło e-props 3 łopatowe daje wyższy ciąg niż ta sama średnica 2 łopaty. Jeżeli kogoś to nie przekonuje, to dwa loty po pięć minut zamkną 10-stronną dyskusję na forum.

A do autora - jeśli chcesz mieć większe wznoszenie - to raczej musisz iść w mocniejszy silnik, bo innym śmigłem to może z 0.8 zrobisz 1.0...


I o taki konkret mi chodziło. Wiem w którą iść stronę. Dzięki.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: prokopcio » 13 stycznia 2023, 16:52

matgaw pisze:Śmigło e-props 3 łopatowe daje wyższy ciąg niż ta sama średnica 2 łopaty. Jeżeli kogoś to nie przekonuje, to dwa loty po pięć minut
Testowałem i Twoje słowa nie mają odzwierciedlenia w praktyce. Chyba, że mowa o łopatach o różnym zaciążeniu.

Jeśli śmigło 2 łopatowe jest dobrane optymalnie dla silnika to taki silnik nie będzie pracował optymalnie z identycznymi 3 łopatami a stratę mocy ( spadku obrotów ) nie zrekompensuje dodatkowa łopata.

matgaw pisze:Producent dobiera śmigła 2-łopatowe i 3-łopatowe pod konkretny silnik tak aby było to optymalne.
z tym się zgadzam w 100% ale nie są to identyczne łopaty.
Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: matgaw » 13 stycznia 2023, 17:50

prokopcio pisze:Testowałem i Twoje słowa nie mają odzwierciedlenia w praktyce.

Testowałeś 2 śmigła e-props - jedno 2-łopatowe, drugie 3-łopatowe, do tego samego silnika - tak?

prokopcio pisze:Chyba, że mowa o łopatach o różnym zaciążeniu.

A jakim cudem śmigło 2-łopatowe i 3-łopatowe do tego samego silnika miałoby mieć takie samo zaciążenie?

prokopcio pisze:Jeśli śmigło 2 łopatowe jest dobrane optymalnie dla silnika to taki silnik nie będzie pracował optymalnie z identycznymi 3 łopatami a stratę mocy ( spadku obrotów ) nie zrekompensuje dodatkowa łopata.

A jaka firma produkuje śmigła do silnika w taki sposób? :shock: :shock: :shock: Przecież to nie ma prawa sensownie działać.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: prokopcio » 13 stycznia 2023, 18:02

nie zrozumieliśmy się :)
tak jak napisałeś teraz jest ok.

No chyba, że to:
matgaw pisze:A jakim cudem śmigło 2-łopatowe i 3-łopatowe do tego samego silnika miałoby mieć takie samo zaciążenie?
oba powinny mieć zbliżone zaciążenie żeby wykorzystać optymalnie moc silnika.
Ostatnio zmieniony 13 stycznia 2023, 18:06 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: matgaw » 13 stycznia 2023, 18:12

Chodziło mi o zaciążenie pojedynczej łopaty / jej kąt. I o to że w śmigle 3-łopatowym każda łopata musi być mniej zaciążona niż jak są 2 łopaty.

Tak jak pisałem - w przypadku e-props jest to tak zrobione, że na 3 łopatach sumarycznie ciąg jest większy niż na 2.

Awatar użytkownika
leszekm40
Posty: 71
Rejestracja: 09 listopada 2020, 23:02
Reputation: 9
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: leszekm40 » 14 stycznia 2023, 22:45

uriuk pisze:
leszekm40 pisze:Cześć jak osiągnąć lepsze parametry ciągu kup sobie śmigło 3 łopatowe Vetec . Miałem różne śmigła w tym e propsa 3 łopatowego które aktualnie wisi na ścianie jako ewentualny zapas . Smigło vetec robi robotę, osobiście jesli o mnie chodzi to cała reszta śmigieł się chowa. Też kombinowałem z różnymi śmigłami aby osiągnąć lepsze parametry silnika przetestowałem kilku producentów i tylko vetec daje ewidentny przyrost ciągu . Od strzału dostajesz 5kg więcej a można jeszcze fajnie ustawić sobie łopaty pod siebie. Pozdrowionka ;)


Zajmowalem sie zawodowo dobieraniem smigiel. Producent przysylal ich caly karton, a ekipa majaca niewaskie oprzyzadowanie glowila sie ktore bedzie najlepsze. A to nie jest proste, bo najlepsze do czego? Do skrzydla klasycznego, samostatecznego, o jakim obciazeniu powierzchni? Do latania na speedzie czy moze do startu? I czy przy nizszym cisnieniu i wysokiej temepraturze czy wiekszej wilgotnosci powietrza nagle nie okaze sie za ciezkie (wtedy nie da sie wykrecic pelnej mocy i jest pelna dupa). Duzy dylemat i dziesiatki prob w locie w roznych warunkach.
A tu nagle pojawia sie kolega Leszek, caly na bialo, i nie wiedzac na jakim sprzecie i w jakich warunkach lata watkotworca, podaje ze lepsze jest smiglo Vetec. Nie podajac modelu, kata natarcia czy dlugosci lopaty. Po prostu magia.


A po co mam się wdawać w szczegóły po prostu ze swojego doświadczenia wypowiadam się jakie śmigło z dostępnych na rynku najfajniej działa. Oczywiście śmigło musi być dobrane do nepędu i potrzeb ale właśnie to smigło można super dostosować własnie do swoich potrzeb . Tyle w temacie ode mnie pozdrowionka.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość