Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: Piotr Domański » 16 stycznia 2023, 13:31

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Samoloty lekkie nie latają dużo powyżej 100 km/h albo mają silniki powyżej 100 kM co im pozwala na rozbieg przy mocno zaciążonym śmigle. Wyjątkiem by Quicki Rutana.

To może się jedynie tyczyć ul 115. W normalnych ulm standardem jest R912 80KM często bywa też R 582 64KM i takie z najpopularniejszych wolnych samolotów jak sky ranger czy storch mają przelotową ok 140 do max 180km/h. Coraz popularniejsze są dolnopłaty z uturbionym R912 100KM ale tam już prędkości są grubo ponad 200km/h. Są też dolnopłaty z chowanym podwoziem z R913 czy 915 mają ponad 100KM ale i prędkości przelotowe ok. 300km/h i w tych przypadkach już producenci proponują śmigła przestawialne w locie ale też nie są w standardowej ofercie.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: der » 16 stycznia 2023, 12:58

tak jak myślałem. By to miało sens, trzeba by tę przyczepę mieć przed a nie za sobą.
lepsze takie pomiary niż żadne, jednak nie bez przyczyny nie latamy na zawietrznych.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 stycznia 2023, 10:33

Piotr Domański pisze:
der pisze:jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)

Też się zastanawiam, bo do samolotów ulm praktycznie nie stosuje się śmigieł przestawialnych w locie w zakresie prędkości 60 -180km/h. Z tego wykresu wynika że albo nie były by w stanie wystartować albo lecieć.

Samoloty lekkie nie latają dużo powyżej 100 km/h albo mają silniki powyżej 100 kM co im pozwala na rozbieg przy mocno zaciążonym śmigle. Wyjątkiem by Quicki Rutana.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 stycznia 2023, 10:28

Na przyczepce za osobówką. Z tego co pamiętam napęd był podniesiony powyżej opływu zaburzonego. Wykres nie jest idealny, ale były badane wtedy różne śmigła i różnice były wyraźne. To jest jeden z wykresów bez podawania modelu śmigła. Daje to też odpowiedź do pytania jednego z pilotów dlaczego na odpuszczonych trymerach i pełnej beli ma tylko 0,8 wznoszenia.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: Piotr Domański » 16 stycznia 2023, 10:20

der pisze:jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)

Też się zastanawiam, bo do samolotów ulm praktycznie nie stosuje się śmigieł przestawialnych w locie w zakresie prędkości 60 -180km/h. Z tego wykresu wynika że albo nie były by w stanie wystartować albo lecieć.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: der » 16 stycznia 2023, 10:11

jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: prokopcio » 16 stycznia 2023, 08:20

To jest temat, ktory z uporem maniaka wałkowałem tu i nie tylko, przez co momentami byłem traktowany jak idiota. Zwłaszcza zmieniając kat śmigła nienastawnego i podważajac sens powównywania wyników statycznych. Zwłaszcza w okresie, gdy polibilem latać szybciej a miałem do tego celu za słaby napęd ( raket ).

Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 stycznia 2023, 23:48

Potrzebowałem tych informacji dla wyjaśnienia różnic w locie z wiatrem i pod wiatr na małej wysokości. Chyba jedyną osobą na świecie, która robiła takie pomiary dla ppg jest Stribo. Udostępnił mi jeden z wyników. Dzięki tym pomiarom mógł opracować swoje własne śmigła i będzie je oferował pod nazwą fleXer.
IMG-20230115-WA0002.jpg
IMG-20230115-WA0002.jpg (173.26 KiB) Przejrzano 3147 razy

Na górę