Śmigło FleXer- opinie?

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Śmigło FleXer- opinie?

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 31 maja 2024, 10:22

Panienka na zdjeciu to Ruth Law, znana pilotka, ale nakarmilem tym zdjeciem googlarke i faktycznie nie znajduje niczego podobnego. Znajduje za to mase innych.
https://www.aopa.org/-/media/Images/AOP ... 67AFD155F7

https://nicejugsmk.shop/product_details/37922084.html

https://www.pilotsofamerica.com/communi ... 49518decb0

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: john » 31 maja 2024, 08:35

ta fota wygenerowana przez AI to jakiś wiarygodny dowód na potwierdzenie tezy?

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 30 maja 2024, 18:03

445081690_303388222827581_6233099734230943606_n.jpg
445081690_303388222827581_6233099734230943606_n.jpg (288.25 KiB) Przejrzano 4107 razy


Tak a'propos ilości łopat. W tym rozwiązaniu przypuszczalnie wywalono przeciwwagę w silniku, a jej funkcję przejęła pojedyncza łopata w śmigle. Jak już pisałem, śmigło jednołopatowe ma największą sprawność

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: prokopcio » 19 lutego 2024, 17:55

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 29 stycznia 2024, 19:11

"Za szybkie" smiglo latające powili po prostu slabo ciagnie. Za to "za wolne" po rozpędzeniu moze robić za hamulec, bądź zamiast ciagnac, będzie tylko mieszać powietrze. Śmigło pracując, robi przed sobą podciśnienie, a za sobą nadcisnienie. Jeżeli rozpędzisz je ponad swój zakres pracy, to bedzię udawało okrągłą tarczę pchającą powietrze przed sobą i nie wytwarzającą żadnego nadciśnienia za sobą. Coś jak hamowanie silnikiem. Silnik się kręci, ale zamiast ciągnąć to hamuje. Mamy stratę zamiast zysku. Robię to dość często samolotem w celu wytracenia wysokości (zdejmuję gaz i ustawiam śmigło na mały skok). Reasomując, trzeba sprawdzic doświadczalnie gdzie jest granica prędkości śmigła, które używasz do tej pory. Rozwiązaniem będzie też smigło nastawne, w którym zaznaczysz sobie na łopatach potrzebne ustawienia..

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: Skysol » 29 stycznia 2024, 18:16

Szanowni, wasza dyskusja natchnęła mnie do pewnych rozważań.
Otóż sam latam na nxx szybko, 60-70km/h. Pcha mnie r200. Czasem robię tandem z nóg na klasyku, prędkość 35-40. Idealny przykład na nieidealne śmigło do tych obu zastosowań/ prędkości przelotowych.
I teraz
1. Jak dobrać śmigło pod te 40km/h i te 70km/h?
2. Czy śmigło o zmiennym skoku jest idealnym rozwiązaniem?
3. Jaki byłby zysk w sile Ciągu? Czy mówimy o 5-10% czy może 15-20%

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: prokopcio » 25 grudnia 2023, 16:19

w sumie uriuk niegłupio podpowiedział, że wystarczy mieć dwa stopnie.
Ciężko po prostu zaprojektować śmigło ( dla słabego napędu ) uniwersalne które ma dobry ciąg statyczny i dobrze sprawuje się podczas lotu z dużą prędkością. Jeśli śmigło jest dobrze zaprojektowane na " szybki przelot " to w ciągu statycznym/podczas startu jest po prostu kiepskie.
Rozwiązaniem była by możliwość zmniejszenia kąta tylko na potrzeby startu co znacznie zwiększy wydajność dla najmniejszych prędkości :)
Wesołych Świąt :)

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: matgaw » 21 grudnia 2023, 17:49

prokopcio pisze:no nic, trzeba zbudować o zmiennym skoku ;)

Takie śmigło już istnieje, Scout zrobił.

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: prokopcio » 21 grudnia 2023, 13:52

tak.

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 21 grudnia 2023, 13:35

Chodzi ci o sile potrzebna do zmiany skoku podczas lotu?

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: prokopcio » 21 grudnia 2023, 12:43

no nic, trzeba zbudować o zmiennym skoku ;). A raczej dorobić regulację dla już istniejących nastawnych.
Kto potrafi wyliczyć lub choć z grubsza oszacować siłę "skrętną" działającą na śmigła ppg z nastawnym skokiem ?

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 20 grudnia 2023, 21:57

Bo do tanga trzeba dwojga. Zebym mogl podyskutowac z Matgawem, musialby troszeczke sie przylozyc do zaznajomienia sie z tematem o ktorym rozmawia.
W sumie to powinieniem, starym zwyczajem, walnac w tym miejscu referacik o doborze smigiel. Niestety teraz nie moge, a tam gdzie jade internet bedzie w ilosciach homeopatycznych. Sygnal GSM tez. Wracam w polowie stycznia i pewnie w ramach walki z deprechą ktora, mnie zawsze dopada po powrocie do naszego, smutnego jak pizda, klimatu, cos tam naskrobie, bo temat ciekawy.
Choc z tym powrotem to moze byc roznie, gdyż albowiem mam po drodze mały przystanek w Gruzji i jak bydzie piknie to sie troszki zostane.

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: ciacholot » 20 grudnia 2023, 21:33

Ja się lekko tylko znam na pączkach i cokolwiek na, z grubsza mówiąc żywieniu i technologii gastronomicznej, ale w ciemno zaryzykuję, że ta rozmowa jest jeszcze głupsza niż była by ze mną o prądzie mimo, że jeżdżę na prąd, ale czy lepszy jest stały czy zmienny i czy jedno fazowy czy trój.
No i ciekawi mnie dlaczego mi w maszynach padają falowniki, albo sterowniki jakieś i kosztują tyle kasy, bo latałem na trójłopatowym i na dwu. Różnica była taka, że trój łopatowe gorzej mi do auta wchodziło, trochę równiej pracowało i trochę ciszej. Auto mi się ładuje szybciej prądem stałym.
Aaa i był bym zapomniał... czasem mi napięcie spada do 205 V. To chyba jest do dupy... w garażu tak miałem raz.

Tak mniej więcej wygląda ta dyskusja. :roll: :lol: :roll: :lol:

Wesołych Świąt

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 20 grudnia 2023, 15:46

Pakuje sie na pustynie, wiec nie mam czasu pastwic sie nad toba w tym watku i pointe napisze teraz.
W napedach smiglo 3 lopatowe sprawuje sie lepiej, poniewaz nasze silniki sa bardzo lekkie i bardzo podskakuja od wibracji. Takie zaburzenie plaszczyzny pracy smigla powoduje odrywanie sie strug na koncowkach i pogarsza kulture pracy smigla. Przy dwulopatowym smigle zdarza sie, ze dotyczy to obu koncow smigla jednoczesnie (zalezy od jego ustawienia wzgledem osi przemieszczenia sie silnika). Przy 3-lopatowym bedzie to tylko jedna z trzech lopat.

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: matgaw » 20 grudnia 2023, 15:41

uriuk pisze:Jesli ilosc lopat ma znaczenie, to zaraz pobiegne odkrecac 2-lopatowe smiglo od samolotu, bo 3-lopatowe bedzie lepiej ciagnac. Matgaw tak napisal, wiec to musi byc prawda ;)

Jeżeli planujesz odkręcić ze swojego samolotu 2-łopatowego e-propsa dedykowanego do PPG to myślę że może to być dobry pomysł dyletancie ;)

Właśnie z braku zwracania uwagi na to o czym się czyta wynikają później takie uwagi. Ja o konkretnych śmigłach, a ktoś o teorii aerodynamiki - tylko zapominając, że przykłada ją do różnych łopat.

uriuk pisze:A ty twierdzisz, ze smigla dziela sie na 2 i 3 lopatowe a nie dobrze i zle dobrane.

Znowu brak czytania ze zrozumieniem. Chyba nie warto kontynuować wątku w przypadku braku umiejętności przetwarzania tekstu.

Nie twierdzę, że śmigła dzielą się na 2 i 3 łopatowe, tylko twierdzę, że istniejące śmigła do PPG są projektowane w taki sposób, że prowadzą do przedstawionych przeze mnie wniosków. Twierdzenie to jest poparte próbami w locie.

Jeżeli masz jeszcze do udowodnienia jakieś problemy z czytaniem ze zrozumieniem, to możesz się z nami podzielić.

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 20 grudnia 2023, 15:28

Tak sie sklada, że pracowalem jako pilot testowy przy doborze smigiel u pewnego znanego producenta.
I stad, a nie z ksiazek wiem, ze co innego dobor smigla do konkretnej konkurencji rozgrywanej na konkretnym skrzydle i konkretnej wielkosci skrzydla, a co innego dobor smigla do napedu na ktorym ch... wie kto bedzie latal i na czym.
Wiesz po czym poznac łosia-fotografa? Zwraca uwagę na ilośc pikseli w matrycy.
A ty twierdzisz, ze smigla dziela sie na 2 i 3 lopatowe a nie dobrze i zle dobrane.
Jesli ilosc lopat ma znaczenie, to zaraz pobiegne odkrecac 2-lopatowe smiglo od samolotu, bo 3-lopatowe bedzie lepiej ciagnac. Matgaw tak napisal, wiec to musi byc prawda ;)

A mogles sie nie odzywac i nie wyjsc na dyletanta ;)

pzl-104-wilga-35-sp-ecc-for-sale-plane4you-aircraft-sales-center-51.jpg
pzl-104-wilga-35-sp-ecc-for-sale-plane4you-aircraft-sales-center-51.jpg (418.04 KiB) Przejrzano 8810 razy

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: matgaw » 20 grudnia 2023, 15:16

kowalik pisze:Skoro 2 łopaty są sprawniejsze to skąd wyraźnie większe wznoszenie na 3 łopatach?

Stąd, że śmigło 3 łopatowe do danego silnika ma zupełnie inne te łopaty (kształt i kąt natarcia) niż śmigło 2 łopatowe do tego silnika.

uriuk pisze:Nauka zwana aerodynamika od zawsze twierdzi, ze smiglo dwulopatowe ma wieksza sprawnosc niz trojlopatowe.

Tyle że nie ma to żadnego przełożenia na śmigła do naszych napędów z podanego powyżej powodu.

Jak ktoś nie wierzy, to może albo bić pianę, albo wsadzić do swojego silnika śmigło 2 i 3 łopatowe od tego samego producenta śmigieł, dedykowanego do swojego silnika, i się przekonać. Innymi słowy - można korzystać z doświadczeń pilotów zawodniczych, lub przekładać teorię z książek do naszej rzeczywistości, popełniając po drodze błędy logiczne.

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 20 grudnia 2023, 14:13

Tak na marginesie, dobor smigiel to cala gałąź nauki. Smiglo swietne w jakims tescie, moze okazac sie zupelnie do dupy przy zmienionych parametrach.
Czyli badamy smiglo na zaciagnietych trymerach i jest miodzio, odpuszczamy trymery i jest pelna porazka, poniewaz przy wiekszej predkosci postepowej smiglo przechodzi na ujemne kąty i zaczyna... hamować.
Latam motoszybowcami ze smiglami o zmiennym skoku podczas lotu. Mamy do dyspozycji rozne predkosci, rozne obroty silnika i rozne skoki smigiel.
Wierzcie mi, że mózg sie lasuje od ilosci mozliwych ustawien.

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: uriuk » 20 grudnia 2023, 13:38

Bo sprawnosc to tylko jeden z parametrow. Silnik diesla ma wieksza sprawnosc od benzynowego i jakos nikt go do wyscigow nie stosuje.
Technicznie oznacza stosunek energii wydanej do pobranej

Re: Śmigło FleXer- opinie?

Post autor: kowalik » 20 grudnia 2023, 13:35

uriuk pisze:
matgaw pisze:. Czyli z tego można by wysnuć wniosek, że Flexer jest co najwyżej tak samo sprawny, lub mniej, niż e-props, skoro na 3 łopatach osiągi ma zbliżone do 2 łopat eprops.


Nauka zwana aerodynamika od zawsze twierdzi, ze smiglo dwulopatowe ma wieksza sprawnosc niz trojlopatowe.
Najwyzsza sprawnosc ma smiglo jednolopatowe.


Skoro 2 łopaty są sprawniejsze to skąd wyraźnie większe wznoszenie na 3 łopatach?

Na górę