Post autor: uriuk » 15 grudnia 2023, 22:01
Z mojej praktyki. Mam za soba dwa awaryjne lądowania samolotem w polu z powodu paliwa z dodatkiem etanolu. Oba przypadki były dość wnikliwie analizowane i po zmianie paliwa na Avgas problem zniknął.
Chodziło o tzw korki gazowe, czyli zmiany stanu skupienia paliwa z ciekłego na gazowe, spowodowane wysoką temperaturą, wznoszeniem i wibracją. Pojawiała sie kawitacja i paliwo się gotowało. Gaz w instalacji paliwowej to tzw zapowietrzenie (choć powietrza tam nie było). Pompa paliwa nie podaje paliwa i silnik się zatrzymuje.
Drugą przypadłością paliw z etanolem jest silna higroskopijność etanolu, co skutkuje zbieraniem wody z powietrza i wiązanie go w paliwie. Takie uwodnione paliwo może powodować korozję, np elementów wtrysku lub gaźnika, a także, po dłuższym czasie, powstawanie różnych form życia w najmniej oczekiwanych miejscach. Np na sitkach wewnątrz naszych gaźników (to też z praktyki). Prawie niewidoczne gołym okiem osady, które po zdjęciu przypominają soczewkę kontaktową, utrudniały przepływ, a więc zubożały mieszankę, co skutkowało wzrostem temperatury tłoka, aż do zmiany stanu skupienia metalu z którego był wykonany. Na pocieszenie dodam, że avgas kosztuje na dzisiaj 14 pln/litr, a samolot wciąga nawet do 40 litrów na godzinę. Przeciętnie 25.
Jak kogoś nie stać na dołożenie złotówki do litra PB98 to znaczy, że nie stać go na latanie. Planszówki są tańsze.
W polu
- Zdjęcie WhatsApp 2023-12-15 o 22.04.20_a85b28f8.jpg (286.25 KiB) Przejrzano 4205 razy
Z mojej praktyki. Mam za soba dwa awaryjne lądowania samolotem w polu z powodu paliwa z dodatkiem etanolu. Oba przypadki były dość wnikliwie analizowane i po zmianie paliwa na Avgas problem zniknął.
Chodziło o tzw korki gazowe, czyli zmiany stanu skupienia paliwa z ciekłego na gazowe, spowodowane wysoką temperaturą, wznoszeniem i wibracją. Pojawiała sie kawitacja i paliwo się gotowało. Gaz w instalacji paliwowej to tzw zapowietrzenie (choć powietrza tam nie było). Pompa paliwa nie podaje paliwa i silnik się zatrzymuje.
Drugą przypadłością paliw z etanolem jest silna higroskopijność etanolu, co skutkuje zbieraniem wody z powietrza i wiązanie go w paliwie. Takie uwodnione paliwo może powodować korozję, np elementów wtrysku lub gaźnika, a także, po dłuższym czasie, powstawanie różnych form życia w najmniej oczekiwanych miejscach. Np na sitkach wewnątrz naszych gaźników (to też z praktyki). Prawie niewidoczne gołym okiem osady, które po zdjęciu przypominają soczewkę kontaktową, utrudniały przepływ, a więc zubożały mieszankę, co skutkowało wzrostem temperatury tłoka, aż do zmiany stanu skupienia metalu z którego był wykonany. Na pocieszenie dodam, że avgas kosztuje na dzisiaj 14 pln/litr, a samolot wciąga nawet do 40 litrów na godzinę. Przeciętnie 25.
Jak kogoś nie stać na dołożenie złotówki do litra PB98 to znaczy, że nie stać go na latanie. Planszówki są tańsze.
W polu[attachment=0]Zdjęcie WhatsApp 2023-12-15 o 22.04.20_a85b28f8.jpg[/attachment]