Paliwo E10???

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
wroblitis
Posty: 53
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 10:24
Reputation: 24
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Paliwo E10???

Postautor: wroblitis » 15 grudnia 2023, 15:38

Cześć,

od stycznia ma się pojawić i być dominującym paliwem, benzyna oznaczona E10, czyli z większą domieszką biokomponentów niż obecnie.

Ciekawe czy takie paliwo będzie miało jakiś wpływ na nasze napędy? czy raczej nie ma czym sobie głowy zawracać.

Pozdrawiam.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Paliwo E10???

Postautor: matgaw » 15 grudnia 2023, 15:47

Trzeba by zapytać pilotów z krajów które już to mają:

E10 has been progressively rolled out across Europe since 2009 and is currently available in 17 EU countries and the U.K.: Austria, Belgium, Bulgaria, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Hungary, Ireland, Latvia, Lithuania, Luxembourg, The Netherlands, Romania, Slovakia and Sweden


W oficjalnej instrukcji Vittorazi - potwierdzają kompatybilność z paliwem E5. Oficjalnie - wyższe wartości nie są dopuszczone.

Jak znam w życie - w praktyce absolutnie nie zauważymy różnicy, natomiast na forach internetowych napiszemy na ten temat poematy na 5 stron, a na grupach Facebookowych - z racji braku wyszukiwarki i wątków - te poematy będą powtarzane każdego miesiąca z równą zaciekłością - podobnie jak dyskusje o olejach ;)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Paliwo E10???

Postautor: uriuk » 15 grudnia 2023, 22:01

Z mojej praktyki. Mam za soba dwa awaryjne lądowania samolotem w polu z powodu paliwa z dodatkiem etanolu. Oba przypadki były dość wnikliwie analizowane i po zmianie paliwa na Avgas problem zniknął.
Chodziło o tzw korki gazowe, czyli zmiany stanu skupienia paliwa z ciekłego na gazowe, spowodowane wysoką temperaturą, wznoszeniem i wibracją. Pojawiała sie kawitacja i paliwo się gotowało. Gaz w instalacji paliwowej to tzw zapowietrzenie (choć powietrza tam nie było). Pompa paliwa nie podaje paliwa i silnik się zatrzymuje.
Drugą przypadłością paliw z etanolem jest silna higroskopijność etanolu, co skutkuje zbieraniem wody z powietrza i wiązanie go w paliwie. Takie uwodnione paliwo może powodować korozję, np elementów wtrysku lub gaźnika, a także, po dłuższym czasie, powstawanie różnych form życia w najmniej oczekiwanych miejscach. Np na sitkach wewnątrz naszych gaźników (to też z praktyki). Prawie niewidoczne gołym okiem osady, które po zdjęciu przypominają soczewkę kontaktową, utrudniały przepływ, a więc zubożały mieszankę, co skutkowało wzrostem temperatury tłoka, aż do zmiany stanu skupienia metalu z którego był wykonany. Na pocieszenie dodam, że avgas kosztuje na dzisiaj 14 pln/litr, a samolot wciąga nawet do 40 litrów na godzinę. Przeciętnie 25.
Jak kogoś nie stać na dołożenie złotówki do litra PB98 to znaczy, że nie stać go na latanie. Planszówki są tańsze.

W polu
Zdjęcie WhatsApp 2023-12-15 o 22.04.20_a85b28f8.jpg
Zdjęcie WhatsApp 2023-12-15 o 22.04.20_a85b28f8.jpg (286.25 KiB) Przejrzano 4200 razy

niepodpisanygamon

Re: Paliwo E10???

Postautor: niepodpisanygamon » 16 grudnia 2023, 07:57

tak wlasnie, od nowego roku trzeba tankowac 98

Awatar użytkownika
wroblitis
Posty: 53
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 10:24
Reputation: 24
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Paliwo E10???

Postautor: wroblitis » 16 grudnia 2023, 08:21

Jak kogoś nie stać na dołożenie złotówki do litra PB98 to znaczy, że nie stać go na latanie. Planszówki są tańsze.


Czyli zalecasz używanie PB98?

Jednak producent np. TechnoFly w swojej instrukcji użytkowania napędów wyraźnie umieścił informacje o stosowaniu benzyny 95.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Paliwo E10???

Postautor: uriuk » 16 grudnia 2023, 12:05

wroblitis pisze:Jak kogoś nie stać na dołożenie złotówki do litra PB98 to znaczy, że nie stać go na latanie. Planszówki są tańsze.


Czyli zalecasz używanie PB98?

Jednak producent np. TechnoFly w swojej instrukcji użytkowania napędów wyraźnie umieścił informacje o stosowaniu benzyny 95.


Bo na razie mamy 95 E5. Poczekamy co bedzie po wejsciu E10.
Jak pisalem, ja mialem juz problemy z E5 w samolocie, ale to troche inne silniki. Poczekamy na stanowisko producentow po wejsciu nowego paliwa.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Paliwo E10???

Postautor: matgaw » 18 grudnia 2023, 11:21

Ja raczej przejdę na 98 jak faktycznie będzie E5. Już kiedyś stosowałem 98, bo tak jak pisałem - ludzie wyczaili, że zwykle zawiera ona faktycznie mniej biokomponentów niż 95. Obie miały deklarowane "do 5%", ale 98 zawierała tego mniej.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Paliwo E10???

Postautor: matgaw » 18 grudnia 2023, 12:15

Zapytałem bezpośrednio w Vittorazi - odpowiedzieli, że ich wewnętrzny zespół pracuje nad tym problemem, natomiast w międzyczasie sugerują kontakt bezpośredni z dealerem Waszych napędów - gdyż to oni są przeszkoleni najlepiej do obsługi Waszych napędów na lokalnych rynkach.

Vittorazi w przypadku E5 robiło testy ich silników przez wiele godzin aby określić czy to paliwo jest bezpieczne i uznali, że jest ok. Teraz w przypadku E10 pewnie zrobią również testy i z tego powstaną jakieś wnioski - spodziewam się że skrócą interwały wymiany pewnych elementów, lub w testach im wyjdzie że nic się nie dzieje. Zobaczymy, ale pewnie na oficjalną odpowiedź przyjdzie nam długo poczekać.

Warto zauważyć, że nasze silniki jednak pracują trochę inaczej i w innych warunkach niż samolotowe - stąd nie słyszy się np. za bardzo o oblodzeniach gaźników w PPG (a przynajmniej - jest to nieporównywalnie rzadsze zjawisko niż w samolotach), więc wniosków nie można tak 1:1 przekładać.

Natomiast to co wskazał uriuk to są fakty - paliwo takie może przyspieszać korozję i wywoływać problemy z korkami parowymi czy z wodą w paliwie. MOŻE. U nas na plus jest to, że latamy dużo niżej niż samoloty, więc efekty związane ze zmianą temperatury, ciśnienia i wilgotności dotykają nas w znacznie mniejszym stopniu.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość