Dzisiaj mi przyszło do głowy o bardzo rzadkim ale jednak możliwym przypadku.
Mianowicie chodzi o pożar w uprzęży. Jak wiadomo akumulatory Li-ion mogą ulec samozapłonowi
Po wpisaniu w google zapytania od razu dostałem kilka odpowiedzi o wypadkach z telefonami.
Jakie my mamy szanse na ugaszenie w powietrzu takiej baterii.
W jakim stopniiu są palne tkaniny z których uszyte są uprzęże, kokony, kokpity, ubrania, zapas i reszta szpeju.
Jak się ratować w przypadku takiego zdarzenia.(urządzenia są przeważnie zabezpieczone żeby ich nie zgubić)
Tylko żeby nam ULC nie kazał wozić gaśnicy proszkowej 1kg z obowiązkową homologacją
http://www.benchmark.pl/aktualnosci/sam ... ienie.html
http://www.komputerswiat.pl/nowosci/wyd ... locie.aspx
Pożar w uprzęży
-
- Posty: 816
- Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
- Reputation: 132
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Były Pilot
- Kontakt:
Re: Pożar w uprzęży
Bez specjalnej gaśnicy płonącego litu nie da się w żaden sposób ugasić. Reaguje on intensywnie zarówno z powietrzem i wodą (wilgoć / para wodna), dlatego samozapłon może powstać już po rozszczelnieniu ogniw. Do tego o ile pamiętam z chemii to reakcja Litu z powietrzem wydziela duże ilości wodoru co może spowodować dodatkowe bum
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46
tel: +48 660 43 44 46
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Pożar w uprzęży
O pożarach Lipoli słyszałem. Liony chyba są dużo odporniejsze na pożar. Telefonów używa się sporo, a informacje o pożarach do mnie nie dotarły. Ciekawe jakie warunki muszą być spełnione żeby taki akumulator zapłonął.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pożar w uprzęży
dokładnie jak pisze Zbyszek - LiPo są bardzo wrażliwe na przeładowanie i lubią zapłonąć ale podczas felernego ładowania lub gdy przekroczone zostanie maksymalne dopuszczalne rozładowywanie ale urządzenia z nich korzystające raczej są bardzo dobrze pod tym względem dopracowane a nie grozi im nic podczas normalnego użytkowania - ale ten typ akumulatorów nie jest wykorzystywany w telefonach, głównie w modelarstwie RC gdzie stosunek pojemności do wagi jest kluczowy a wspomniane dużo popularniejsze LiOn'y nie są tak chętne do samozapłonu więc bym się nie przejmował....
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pożar w uprzęży
Zbyszek Gotkiewicz pisze:O pożarach Lipoli słyszałem. Liony chyba są dużo odporniejsze na pożar. Telefonów używa się sporo, a informacje o pożarach do mnie nie dotarły. Ciekawe jakie warunki muszą być spełnione żeby taki akumulator zapłonął.
Zwarcie + rozszczelnienie. Przy zwarciu najpierw puchną, po czym dochodzi do zapłonu oparów, samo zwarcie również powoduje wzrost temperatury i przepalenie elementów ogniwa. Do zwarcia może dojść wewnątrz akumulatora.
-
- Posty: 52
- Rejestracja: 20 kwietnia 2016, 00:00
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Pożar w uprzęży
Zbyszek Gotkiewicz pisze:O pożarach Lipoli słyszałem. Liony chyba są dużo odporniejsze na pożar. Telefonów używa się sporo, a informacje o pożarach do mnie nie dotarły. Ciekawe jakie warunki muszą być spełnione żeby taki akumulator zapłonął.
O ile w w pirwrszym linku jest uzasadnienie co do jakości aku-podróba ( może się zdarzyć, że pilot też kupi podróbkę)
to w drugim jest wyraźnie napisane że przyczyną były aku Li-ion
Zresztą dreamlinery też uziemiły aku Li-ion.
http://www.tvn24.pl/internet-hi-tech-me ... 00683.html
Bardziej bym się jednak skupił nad tym co zrobić już w powietrzu jak takie zdarzenie nas spotka i czy ktoś wie jak palne są nasze
rzeczy. (np: gdyby taki zapłon nastąpił w tylnej kieszeni uprzęży, pewnie od razu tego nie zauważymy).
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Pożar w uprzęży
dodatkowo wspaniały dopływ świeżego tlenu/powietrza jest jak "woda na młyn" nawet dla rzeczy słabo palnych
określenie palności np uprzęży powinno być określone w locie lub w tunelu aerodynamicznym... a nie na postoju
określenie palności np uprzęży powinno być określone w locie lub w tunelu aerodynamicznym... a nie na postoju
Łukasz Prokop
-
- Posty: 52
- Rejestracja: 20 kwietnia 2016, 00:00
- Reputation: 9
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Pożar w uprzęży
Nie żebym prorokował ale coś z tymi telefonami jednak jest na rzeczy.(aku li-jon)
http://biznes.onet.pl/wiadomosci/swiat/ ... ach/tdhdrp
Do check listy trzeba dodać teraz pozycję.
Sprawdzić model telefonu - jeśli Samsung Note7 (na pokładzie albo w luku bagażowym) zakaz startu.
Może w przyszłości zamiast licencji i OC będą sprawdzać telefony
http://biznes.onet.pl/wiadomosci/swiat/ ... ach/tdhdrp
Do check listy trzeba dodać teraz pozycję.
Sprawdzić model telefonu - jeśli Samsung Note7 (na pokładzie albo w luku bagażowym) zakaz startu.
Może w przyszłości zamiast licencji i OC będą sprawdzać telefony
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość