Strona 1 z 2

klapy na niskich wysokościach jak sobie radzić

: 23 września 2016, 16:32
autor: Rafał Dominikiewicz
Prosze o rozwinięcie tematu klapy na małych wysokościach zaraz po starcie i przy lądowaniu niebawem wyśle wideo ze swojego wypadku rok temu prześladuje mnie to do tej pory co innego set metrów nad ziemią a co innego pare czy parenaście czy kombinować przechylać sie na niepodwiniętą strone czy łapki w góre cy co czy jak?

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 23 września 2016, 17:42
autor: Lucjan Piekutowski
W tym przypadku powodem kraksy było przeciągnięcie, spowodowane złą reakcją, front to zasługa rotora, jak czytam.





W drugim filmie właśnie jest wytłumaczone jak się zachowywać podczas bąbli i rotorów (słychać strzały :D)

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 23 września 2016, 19:10
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Rafał Dominikiewicz pisze:https://www.youtube.com/watch?v=OvYORWG-SpU Prosze o rozwinięcie tematu klapy na małych wysokościach zaraz po starcie i przy lądowaniu niebawem wyśle wideo ze swojego wypadku rok temu prześladuje mnie to do tej pory co innego set metrów nad ziemią a co innego pare czy parenaście czy kombinować przechylać sie na niepodwiniętom strone czy łapki w góre cy co czy jak?


To twój wypadek? Pamiętam ten film i rzeczywiście sytuacja była dość trudna i rzadko spotykana. Widać że skrzydło się podwija od przodu a jednocześnie pilot je przeciąga. Nie wiem czy coś wtedy wiało bo skrzydło zachowuje się jakby wpadło w rotor za czymś. Jakie było obciążenie powierzchni?

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 23 września 2016, 19:16
autor: Rafał Dominikiewicz
Nie to nie mój wypadek to jakiś polak w Anglii moje zdarzenie wysłałem pare minut temu Wypadek na Mosornym

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 17 października 2016, 23:29
autor: bongos81
Jest jakaś szansa na wyratowanie się z takiej sytuacji?

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 17 października 2016, 23:37
autor: Lucjan Piekutowski
bongos81 pisze:Jest jakaś szansa na wyratowanie się z takiej sytuacji?


Hmm. Czy to zawietrzna od lasu?

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 18 października 2016, 14:09
autor: tom.beluzi
bongos81 pisze:Jest jakaś szansa na wyratowanie się z takiej sytuacji?


Hmm, tez się podłączam pod to pytanie. Strasznie mnie zaskakuje jak bardzo skrzydło się tu napędziło po wyjściu z fronta - niezhamowane?

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 18 października 2016, 14:11
autor: SP8EBC
Jak na mój gust to faktycznie jakaś zawietrzna bo widać, że start i okolice raczej mocno zacieniony dlatego moim zdaniem nie od termiki. Tak czy inaczej nawet jak by próbował to ratować to bum o ziemię chyba niestety było by nieuniknione.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 18 października 2016, 15:15
autor: JakubM
Dwa takie filmiki na przestrzeni ostatnich tygodni to trochę dużo jak na moje nerwy :/
W poprzednim Uriuk dopatrzył się przeciągnięcia, co mnie trochę uspokoiło, ale tutaj gościu ma łapki cały czas w górze...
Co zrobił źle? Co mógł zrobić lepiej?

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 18 października 2016, 15:52
autor: SP8EBC
Z pewnością mógł nie wystartować. A takie sceny Kuba były by z pewnością nie na Twoje nerwy ale gdybyś oglądał je na żywo. A ja widziałem już coś podobnego kilka razy i potwierdzam, że nie jest to przyjemne.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 18 października 2016, 16:20
autor: Lucjan Piekutowski
JakubM pisze:Dwa takie filmiki na przestrzeni ostatnich tygodni to trochę dużo jak na moje nerwy :/
W poprzednim Uriuk dopatrzył się przeciągnięcia, co mnie trochę uspokoiło, ale tutaj gościu ma łapki cały czas w górze...
Co zrobił źle? Co mógł zrobić lepiej?

Powiem Ci Jakub, że ja też nie lubię oglądać filmików. Więcej mam lęków przed lataniem po ich obejrzeniu niż ze względu na własne sytuacje w powietrzu.
Tutaj gość ma łapy w górze i to też może być powodem, że skrzydło mu przyspiesza, podwija się a potem skacze po stronie, która się nie podwinęła.
Lepiej mieć ręce lekko niżej, skrzydło nie ma takiej chęci do podwinięć i mniej pracuje nad głową, oczywiście ręce pracują w zależności od siły na sterówkach i od położenia glajta nad głową.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 18 października 2016, 16:29
autor: JakubM
Na paragliding forum ktoś napisał, że to było skrzydło acro, a gościa załatwiło: a) zła ocena warunków do startu, b) brak aktywnego pilotażu (pilot więcej uwagi poświęca ułożeniu się w uprzęży niż skrzydłu).

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 18 października 2016, 16:46
autor: Lucjan Piekutowski
JakubM pisze:Na paragliding forum ktoś napisał, że to było skrzydło acro, a gościa załatwiło: a) zła ocena warunków do startu, b) brak aktywnego pilotażu (pilot więcej uwagi poświęca ułożeniu się w uprzęży niż skrzydłu).


Nie bez powodu we wszystkich książkach jest napisane, żeby nie puszczać sterówek, ew przekładać je do jednej ręki, żeby drugą się poprawić.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 30 sierpnia 2018, 20:17
autor: Luka
Witam wszystkich jako swiezak na forum. Może odgrzewam stary wątek, ale myślę że warto temat kontynuować bo jest pomocny dla takich jak ja. Co zrobić w takich wypadkach jak powyżej? Sytuacja bardzo dynamiczna, i mało czasu na reakcję. Warunki nie wyglądały na trudne, choć na filmie tego w 100% nie widać. Dodam że noszę się z zamiarem pójścia na kurs w najbliższym czasie i przyjmuje każda wiedzę. Udawanie że takich sytuacji nie ma też lipa, bo to oszukiwanie siebie. Czy skrzydła EN A lub B też reagują tak gwałtownie, jak te tutaj?

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 30 sierpnia 2018, 21:08
autor: uriuk
Zanim nie mamy 100-150 m pod butami skupiamy sie na pilnowaniu skrzydla, a nie wsiadaniem do uprzezy, sadowieniem sie w kokonie itp. Starzy piloci cierpia na lek malej wysokosci. I to sprawilo, ze zdazyli zostac starymi pilotami.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 30 sierpnia 2018, 21:32
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Bąbel jak bąbel. Da się przeżyć, ale pilot opuścił ręce do bioder i tak zostawił. Skrzydło niższej klasy pewnie by to wytrzymało, ale to się przeciągnęło i chyba przeciągnięcie jest na tym filmie głównym problemem a nie to podbicie. Dodatkowo trzeba by sprawdzić, czy to był rotor czy bąbel, bo jeśli rotor to pilot mógł go przewidzieć. Jeśli bąbel, to miał wyjątkowego pecha bo nigdy nie widziałem tak gwałtownego bąbla na tak małej wysokości. Myślę, że aktywne latanie w tym wypadku by uchroniło pilota przed wypadkiem, a da się tego nauczyć.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 30 sierpnia 2018, 22:02
autor: Luka
No właśnie, jakoś ci piloci co latają od lat 90 często latali na gorszych konstrukcjach i mniej bezpiecznych i jakoś żyją. A nowi często ulegają wypadkom, jest w tym jakaś prawidłowość niestety. Czy takie rzeczy jak fronsztal, lub klapy da się ćwiczyć na początku na ziemi? Tzn podczas groundhandlingu? Oczywiście teoretyzuje, bo jeszcze na kursie nie byłem, ale każda wiedza jest na wagę złota.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 30 sierpnia 2018, 22:07
autor: uriuk
Groundhanling pozwala rozumiec i przewidywac zachowanie skrzydla. W locie nazywa sie to aktywne sterowanie i ma wplyw na bezpieczenstwo.

Re: klapy na niskich wysokościach jak se radzić

: 30 sierpnia 2018, 22:10
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Są trzy składniki które zapewniają bezpieczeństwo w takich sytuacjach: aktywny pilotaż, bezpieczny sprzęt i unikanie zagrożeń. Im bardziej będziesz rezygnował z tych zabezpieczeń tym łatwiej może ci się coś przydarzyć. Aktywny pilotaż da się w dużym stopniu wyćwiczyć na ziemi, ale jedynie podczas ćwiczeń groundhandlingu na co w szkole nie ma za dużo czasu. Właściwą naukę zaczynasz po kursie bazując na tym co ćwiczyłeś w trakcie kursu.

Re: klapy na niskich wysokościach jak sobie radzić

: 30 sierpnia 2018, 22:11
autor: Luka
A część druga mojego pytania, czy klapy i inne podwinięcia da się jakoś wyćwiczyć, żeby zrozumieć jak postępować w locie?