Strona 1 z 2
Hol
: 19 lipca 2019, 22:37
autor: uriuk
Od zawsze intrygowalo mnie tlumaczenie sie kursantow (lub nawet pilotow), ktorzy wygenerowali srogi lockout na holu, brzmiace "przeciez trzymalem kierunek". Nie moglem tego ogarnac. Misiaczek ewidentnie zrzedl w kursu o 50-100 m i... nie zauwazyl tego. Dzis znalazlem filmik, ktorzy mi wszystko rozjasnil.
Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek. A ze skrzydlo leci w pizdu? Jakie skrzydlo? Jakie karabiny?
Re: Hol
: 19 lipca 2019, 23:19
autor: prokopcio
uriuk pisze:...Misiaczek ewidentnie zrzedl w kursu o 50-100 m..
w jaki sposób rozumieć zejście z kursu podczas holu wyrażone w metrach?
Re: Hol
: 19 lipca 2019, 23:37
autor: uriuk
Istnieje tylko jedna, jedynie sluszna trajektoria holu. Jesli misiaczek jest 40 m od tej jedynie slusznej trajektorii, to znaczy, ze zszedl z kursu o 40 m. Jak jade droga gminna do Pasikurowic, to tez mam swoj pas ruchu, z tolerancja ok 2,5 m. Jesli jestem 40 m od swojego pasa ruchy, to znaczy ze jestem w lesie albo na pasku w TVNie. Poniewaz w powietrzu nie ma namalowanych linii, jak na drodze gminnej, to misiaczkom ciezko zrozumiec, ze podczas holu nie maja nic innego do roboty, tylko pilnowac swojej trajektorii. Praktyka pokazuje, ze 50 m to dla nich pomijalna wartosc "bo "przeciez trzymali kierunek"
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 11:22
autor: prokopcio
Zgodzę się i nie zgodzę jednocześnie. Tak, jest optymalna trajektoria tworzona w "RealTime" ale jak się z niej schodzi to istnieje nowa (znów utworzona w RealTime") alternatywna i w 100% słuszna. Może być oddalona o 200m od tej "wstępnej" czyli jeśli z jakiegoś powodu ktoś zejdzie z kursu to wystarczy obrać znów ten w którym skrzydło jest prostopadle do wyciągarki.
Problemem nie jest zejście z kursu tylko tak jak słusznie napisałeś - brak świadomości zejścia, czy przekonanie że leci się poprawnie.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 12:46
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Są dwie metody trzymania kierunku na wyciągarki. Albo w osi pasa albo w osi wiatru. Tu pilot trzymał się osi pasa przy bocznym wietrze i może by dał radę, ale wygląda że przeholował z kontrowaniem poprawki na wiatr. Z uczniami nie ma takich problemów jeśli słuchają radia.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 14:12
autor: uriuk
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Są dwie metody trzymania kierunku na wyciągarki. Albo w osi pasa albo w osi wiatru. Tu pilot trzymał się osi pasa przy bocznym wietrze i może by dał radę, ale wygląda że przeholował z kontrowaniem poprawki na wiatr. Z uczniami nie ma takich problemów jeśli słuchają radia.
Tak naprawde poprwne jest kazde holowanie pomiedzy osia pasa a a osia wiatru, byle przodem do wyciagarki. Przodem skrzydla, a nie przodem czlowieka
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 14:14
autor: uriuk
Na marginesie, jedna z najwazniejszych rzeczy, ktore ma do przekazania instruktor, jest "myslenie skrzydlem" zamiast "myslenia dupą"
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 15:04
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Skrzydło nie musi być prostopadłe do liny jeśli wieje z boku. Chodzi tylko o to, żeby obraz z wyciągarka w centrum nie przemieszczał się na boki
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 15:07
autor: prokopcio
Zbyszek Gotkiewicz pisze: Chodzi tylko o to, żeby obraz z wyciągarka w centrum nie przemieszczał się na boki
Temu z filmiku się zbytnio nie przemieszczał...
Przeczytaj stwierdzenie uriuka
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 15:12
autor: Zbyszek Gotkiewicz
To na filmie wygląda jakby pilot kontrował za mocno boczny wiatr. Można się tak holować jak się umie, albo żeby lina nie spadała w złe miejsca po wyczepieniu. A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 15:13
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Bo jeśli chodzi o myślenie skrzydłem, to wolę żeby pilot nie myślał tylko miał wykształcone prawidłowe odruchy.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 15:22
autor: uriuk
Zbyszek Gotkiewicz pisze:To na filmie wygląda jakby pilot kontrował za mocno boczny wiatr. Można się tak holować jak się umie, albo żeby lina nie spadała w złe miejsca po wyczepieniu. A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?
Ogladalismy chyba rozne filmy. On wcale nie kotruje. Wiatr jest z lewej.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 15:24
autor: prokopcio
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?
uriuk pisze:Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 15:26
autor: prokopcio
Zanim pojawią się odruchy to niestety trzeba myśleć.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 16:42
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Od myślenia jest instruktor
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 16:45
autor: Zbyszek Gotkiewicz
prokopcio pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?
uriuk pisze:Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek.
Frontem do wyciągarki ustawia nas lina. Przy wietrze z lewej strony powinien odejść w prawo. Mógł lecieć trawersem, ale coś nie poszło. Może tam coś jeszcze było nie tak, bo ewidentnie zabrakło prawej sterówki.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 18:20
autor: ciacholot
A dla czego nie ustala się trzeciego punktu ? 1-pilot, 2 wyciągarka i 3 jakiś znak czy punkt w terenie... patrzył by sobie delikwent, że lina ma tworzyć linię prostą wyznaczoną tymi punktami i by wiedział. Tak się nie da?
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 19:18
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Da się. Jak analizowaniem problem holowania w nocy, to mi wyszło że takie nabieżniki byłyby koniecznością. Przy podmuchach termicznych zmiany kierunku na linie nie pozwalają na utrzymanie jednego założonego kierunku holu. Zmiana kierunku i siły wiatru wraz z wysokością jest tu też problemem.
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 20:42
autor: jaroo
Mnie uczono, skrzydło - lina = kąt prosty(90°). To jedna z niewielu sytuacji kiedy warto patrzeć na skrzydło
. Robię tak a przynajmniej staram się tak robić od samego początku latania na holu i do tej pory nie pojawiły się nawet symptomy lockout-u. Dla mnie więc takie podejście pozwoliłoby uniknąć takiej sytuacji. Natomiast zgadzam się, że nie można sugerować się „dupą”
Pozdrawiam
Jarek
Re: Hol
: 20 lipca 2019, 22:39
autor: ciacholot
dupa to zawsze zdradliwa podpowiedź