Strona 1 z 1

Co to znaczy "dostać bombla"?

: 13 września 2019, 00:15
autor: MariusG
Ostatnio nad Śnieżką udało mi się nagrać współlatacza, który otrzymał fajną windę do góry :) Nagrało się z na tyle fajnego kąta, że można pokazywać jako "materiał szkoleniowy" - wyraźnie widać kolejne fazy zachowania się skrzydła przed/w/po bąblu i opisać reakcje, jakie powinny nastąpić, gdy takowy nas spotka. Postanowiłem się podzielić ;) ale niestety nie wiem z kim leciałem - kolega pewnie sam się namierzy


Re: Co to znaczy "dostać bombla"?

: 13 września 2019, 06:49
autor: micro
Super :).
Wrzuć więcej tego filmu, bo to prawie jakbym sam leciał :).

Re: Co to znaczy "dostać bombla"?

: 13 września 2019, 08:56
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Widać że skrzydło się pochyla do przodu wchodząc w noszenie a potem jedzie do góry wyrównujące się z pilotem który filmuje. Aż się prosili żeby to założyć choćby ósemkami.

Re: Co to znaczy "dostać bombla"?

: 13 września 2019, 18:27
autor: MariusG
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Widać że skrzydło się pochyla do przodu wchodząc w noszenie a potem jedzie do góry wyrównujące się z pilotem który filmuje. Aż się prosili żeby to założyć choćby ósemkami.


Widać, że przed wejściem w bąbel skrzydło wpada w "dziurę" i wyprzedza pilota co jeszcze bardziej dodaje energii do wahadła, jakie następuje, gdy po owej dziurze i przestrzale skrzydła od razu dostaje bąbel i skrzydło się mocno cofa. Na krawędzi stoku odrywały się mocne bąble, tuż obok potrafiło równie mocno zdusić i w taką właśnie "dziurę" trafił. Można pokazywać jako materiał szkoleniowy, nie przyuważyłem podobnego filmu/ujęcia wpisując różne hasła na youtubie.

Re: Co to znaczy "dostać bombla"?

: 13 września 2019, 18:44
autor: Zbyszek Gotkiewicz
To wyprzedzenie pilota to nie jest wpadnięcie w dziurę, ale właśnie wejście w komin. Tak skrzydło zachowuje się, gdy ma prędkość i dostaje podmuch od dołu który zwiększa kąt natarcia. Tak samo wyprzedza pilota, gdy podczas startu na pochyłym stoku jest podnoszone nad głowę. Właśnie to wyprzedzanie jest najpewniejszym sygnałem, że wchodzimy w komin. Nie występuje to zjawisko, gdy latamy na mocno przyhamowanym skrzydle. Wtedy "odbija" się od komina.