Strona 1 z 1
Turbulencje od helikoptera
: 31 sierpnia 2021, 14:10
autor: Chrab
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 08:30
autor: prokopcio
Zastanawia mnie co może / powinien w takiej sytuacji zrobić pilot paralotni.
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 08:39
autor: Jarko_147
prokopcio pisze:Zastanawia mnie co może / powinien w takiej sytuacji zrobić pilot paralotni.
Sp*erdalać pod kątem 90* od kierunku lotu helikoptera? Ok, wiem, dla PG to może być trochę problematyczne.
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 10:29
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Założyć uszy, lądować, przyspieszyć ruchy dwukrotnie.
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 10:58
autor: prokopcio
Jarko_147 pisze:prokopcio pisze:Zastanawia mnie co może / powinien w takiej sytuacji zrobić pilot paralotni.
Sp*erdalać pod kątem 90* od kierunku lotu helikoptera? Ok, wiem, dla PG to może być trochę problematyczne.
Przy lataniu żaglowym była by to zawietrzna, też groźna przy silnym wietrze
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 13:36
autor: rk
Kilka razy na klifach śmigło napędziło nam stracha.
Przy większej separacji i wyższym pułapie śmigła, turbulencji nie odczuwaliśmy, albo były niegroźne.
Jak nasze loty są zgłoszone do FIS, to często śmigło skręca i mija nas od strony lądu, a to niegroźne.
Kolega opowiadał, jak kiedyś dostał kilka klap pod rząd po dłuższym czasie od przelotu śmigła. Nic nie mógł zrobić i skończyło się w krzakach, ale na szczęście bez strat.
Ja raz zrobiłem to co napisał Zbyszek.
Robinson r44 chciał sobie w Orłowie wylądować i choć nas widział i wiedział, że latamy, przeleciał niżej niż my i bardzo blisko. Nie wiedziałem, że tak szybko potrafię zejść do plaży. Z tej jego akcji była mała afera i chyba tak wiecej nie zrobi, przynajmniej w Orłowie...
Pozdrawiam,
Robert
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 17:51
autor: Chrab
Tutaj jeszcze przykład zachowania skrzydła przy przelocie helicoptera (za paraglidingforum.com) :
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 17:55
autor: Chrab
prokopcio pisze:Zastanawia mnie co może / powinien w takiej sytuacji zrobić pilot paralotni.
Wg. filmiku turbulencje są na wysokości lotu helikoptera i przemieszczają się z wiatrem. Najlepiej więc zmienić wysokość i odlecieć z wiatrem.
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 18:13
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Chrab pisze:prokopcio pisze:Zastanawia mnie co może / powinien w takiej sytuacji zrobić pilot paralotni.
Wg. filmiku turbulencje są na wysokości lotu helikoptera i przemieszczają się z wiatrem. Najlepiej więc zmienić wysokość i odlecieć z wiatrem.
Ja bym rozważał bardziej realne scenariusze gdy lata się na żaglu
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 20:11
autor: prokopcio
Chrab pisze:Wg. filmiku turbulencje są na wysokości lotu helikoptera
Może to prawda dla jakiś dużych prędkości przelotowych. Jeśli śmigłowiec leci wolniej to turbulencje sięgną poziomu gruntu / morza więc nie ryzykowałbym takiego podejścia do tematu. To jest w każdej sekundzie wyrzucana ogromna ilość powietrza w dół ( o ile się nie mylę to tyle kilogramów powietrza co masa śmigłowca w każdej sekundzie ) więc można przyrównać do szkwału.
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 21:25
autor: Chrab
prokopcio pisze:Chrab pisze:Wg. filmiku turbulencje są na wysokości lotu helikoptera
Może to prawda dla jakiś dużych prędkości przelotowych. Jeśli śmigłowiec leci wolniej to turbulencje sięgną poziomu gruntu / morza więc nie ryzykowałbym takiego podejścia do tematu. To jest w każdej sekundzie wyrzucana ogromna ilość powietrza w dół ( o ile się nie mylę to tyle kilogramów powietrza co masa śmigłowca w każdej sekundzie ) więc można przyrównać do szkwału.
Zgodnie z filmem w przypadku lotu do przodu helikopter generuje podobne turbulencje jak samolot.
Można też przeczytać badanie z tego wypadku. Nawiasem mówiąc szczegółowość raportu jest imponująca.
https://www.bea.aero/fileadmin/user_upl ... 234.en.pdf
Re: Turbulencje od helikoptera
: 01 września 2021, 21:35
autor: prokopcio
to nie jest zjawisko zero-jedynkowe - jak wisi w powietrzu to ogromne masy powietrza pcha pionowo w dół. Jest prędkość przy której zostawia ślad podobny do samolotu jednak pomiędzy tą prędkością a prędkością zerową muszą występować stany pośrednie. Skąd obserwator ma wiedzieć czy śmigłowiec leci z odpowiednią prędkością ?
Re: Turbulencje od helikoptera
: 02 września 2021, 08:24
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Z tego co wiem piloci śmigłowców unikają stanów pośrednich.