Strona 1 z 3
Opór aerodynamiczny pg
: 05 października 2018, 22:49
autor: prokopcio
Pytanie chyba lekko nie na miejscu

Czy jest ktoś wstanie podać mi orientacyjną siłę oporu lecącej paralotni? Nie mam pojęcia gdzie tego szukać a tym bardziej jak liczyć.
Obojętnie jakiej z kim i z jaką prędkością, potrzebuję punktu odniesienia do porównania z oporem liny wywijanej z bębna przy holach z nawrotami (nowy projekt wyciągarki).
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 00:36
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Są wzoru na doskonałość i można z nich wyliczyć zapotrzebowanie na moc potrzebną do lotu poziomego. Ja tego nie pamiętam i nie poszukam teraz. Jest jeszcze takie ale ze moc potrzebna do lotu poziomego to nie tylko opory ale także praca na wytworzenie siły nośnej. Czyli im więcej będzie ważył pilot tym więcej pracy trzeba włożyć. Tym niemniej można przyjąć na moje słowo kiedyś wyliczone, że do lotu poziomego potrzeba 6 koni mechanicznych

Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 10:29
autor: prokopcio
Zbyszek Gotkiewicz pisze:....Tym niemniej można przyjąć na moje słowo kiedyś wyliczone, że do lotu poziomego potrzeba 6 koni mechanicznych

a to to ja wiem,

oczywiście w bezwietrzu bo holowanie "zwykłe" już mam opanowane.
Ja natomiast potrzebuję policzyć dla holi z nawrotami jaki maksymalnie może opór stawiać lina (hamować pilota) żeby takie holowanie było opłacalne. najłatwiej przeliczyć to proporcjonalnie z oporów całego układu ale ja nie wiem czy opory "naturalne" podczas lotu są na poziomie 1; 5; 10 czy 20 kg.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 10:38
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Z tego co pamiętam to do lotu poziomego potrzeba jakieś 25 kg, a wznoszenie można zacząć przy jakiś 40 kg. Dla holowania trzeba przyjąć że siła ciągu musi być równą masie gołego pilota. Natomiast przy rozwijaniu liny musi być zabezpieczenie przed rozpędzeniem bębna bo to może splątać linę na bębnie.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 11:10
autor: Zbyszek Gotkiewicz
W Kanadzie do lotów z nawrotami stosują bezpiecznik 75 kg.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 11:17
autor: marek mastalerz
prokopcio pisze:Pytanie chyba lekko nie na miejscu

Czy jest ktoś wstanie podać mi orientacyjną siłę oporu lecącej paralotni? Nie mam pojęcia gdzie tego szukać a tym bardziej jak liczyć.
Obojętnie jakiej z kim i z jaką prędkością, potrzebuję punktu odniesienia do porównania z oporem liny wywijanej z bębna przy holach z nawrotami (nowy projekt wyciągarki).
Spróbuj posłużyć się wzorem na doskonałość aerodynamiczną.
W uproszczeniu jest to stosunek siły nośnej do siły oporu.
Jesli znasz doskonałość i siłę nośną to wyliczenie siły oporu jest proste, ale oczywiście obarczone sporą niedokładnością.
pozdrawiam
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 11:19
autor: marek mastalerz
Zbyszek Gotkiewicz pisze:W Kanadzie do lotów z nawrotami stosują bezpiecznik 75 kg.
Hehe, to u nas by się zrywał taki bezpiecznik co drugi hol

pozdro
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 11:25
autor: prokopcio
tak, w pierwszym projekcie hamowałem bęben ale on miał praktycznie zero oporu a teraz chcę zwiększyć moc a tu już opory zerowe nie będą na samym układzie napędowym i nie wiem czy muszę rozsprzęglać dla nawrotów.
co do 25kg dla poziomego lotu tu jest w nich zawarty opór aerodynamiczny który trzeba pokonać - a jest spory bo skrzydło jest na bardzo dużych kątach ale jeszcze dodatkowo energia potrzebna do wytworzenia siły nośnej równoważąca masę startową.
przy nawrotach skrzydło leci na "normalnych" kątach lotem swobodnym i opada teraz chciałbym w jakiś sposób policzyć o ile bardziej zacznie opadać zwiększając siłę oporu -> lina ciągnie pilota " w tył " z siłą powiedzmy 5-10kg bo do 2kg hamowałem poprzedni bęben co nie wpłynęło na opłacalność holu z nawrotem ( strata ok 30-40m).
http://xcportal.pl/node/113767
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 11:26
autor: prokopcio
bezpiecznik nie wchodzi w grę - w mocno termiczny dzień siła bardzo często na na sekundę wzrasta do ponad 200kg !
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 11:28
autor: prokopcio
marek mastalerz pisze:...Spróbuj posłużyć się wzorem na doskonałość aerodynamiczną.
W uproszczeniu jest to stosunek siły nośnej do siły oporu.
Jesli znasz doskonałość i siłę nośną to wyliczenie siły oporu jest proste, ale oczywiście obarczone sporą niedokładnością.
pozdrawiam
chciałbym wiedzieć bardzo orientacyjnie czy jest to 1; 5; 10; 20 kg
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 14:43
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Doskonałość to jakieś 8 a siła nośną zawsze równoważy masę startową.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 16:25
autor: prokopcio
marek mastalerz pisze:...Spróbuj posłużyć się wzorem na doskonałość aerodynamiczną.
W uproszczeniu jest to stosunek siły nośnej do siły oporu.
Jesli znasz doskonałość i siłę nośną to wyliczenie siły oporu jest proste, ale oczywiście obarczone sporą niedokładnością.
pozdrawiam
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Doskonałość to jakieś 8 a siła nośną zawsze równoważy masę startową.
zestawiając te dwa stwierdzenia wychodzi na to, że dla 80kg masy startowej / siły nośnej i doskonałości 8 mamy opory 10kg

to ma jakis sens, czyli dokładając 10kg oporu wywijającego linę doskonałość spadnie do 4. jest to jakiś punkt zaczepienia.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 17:00
autor: der
Ten bezpiecznik to chyba dla nawrotu a nie ciągu. Tak przynajmniej to odebrałem.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 17:02
autor: prokopcio
Ale jak to wykonać żeby tylko w jedną działało?
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 17:59
autor: micro
Będziesz zapewne miał w układzie sterowania mikrokontroler, to sprawdzić kierunek obrotu bębna i włączyć bezpiecznik ?

.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 06 października 2018, 18:32
autor: prokopcio
Oj. micro micro

.... To zbyt rozległy temat. Blokada liny będzie tylko w przypadku awarii... A wtedy mikrokontroler jest bezużyteczny. Może też wszystko się spierdzielić.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 08 października 2018, 10:28
autor: żółty27
prokopcio pisze:Ale jak to wykonać żeby tylko w jedną działało?
Nie wiem co budujesz, ale jak to ma być wyciągarka zdalnie sterowana, to jakiś MEMS by nie starczył? np. tylko kompas?
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 08 października 2018, 10:40
autor: prokopcio
micro, żółty. Jak wszystko jest sprawne to dla mnie niema problemów od strony automatyki, wszystko w poprzednim projekcie działało bardzo dobrze. Ja szukam rozwiązania na wypadek np. zaplątania się czy zaczepienia liny podczas nawrotu. Co mi wtedy po kompasie? Ja jeszcze problemów nie miałem ale takie zdaże jest prawdopodobne i warto mieć szansę uratowania dupska.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 08 października 2018, 10:48
autor: żółty27
No jak co Ci po kompasie? Zmieniasz kierunek lotu, to automatycznie wyciągarka mogła by zareagować, Obojętnie od tego czy zmiana kierunku lotu jest celowa, czy przypadkowa.
Edit: Najlepszym rozwiązaniem było by, żeby manetka odcięła sobie line.... ale to raczej jest niemożliwe do wykonania.
Re: Opór aerodynamiczny pg
: 08 października 2018, 11:02
autor: uriuk
Holowanie z nawrote jest dostatecznie trudnym manewrem na klasycznym sprzecie, ze nie widze zadnej opcji robienia tego na automacie.