Strona 1 z 1

pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 21 maja 2016, 00:34
autor: Cybiak
Mam pytanie z cyklu "a dlaczego słońce świeci"
Skoro struktura powierzchni piłeczki do golfa poprawia właściwości aerodynamiczne i zmniejsza jej opór w locie
po przez mikro zawirowania to dlaczego nie jest to rozwiązanie stosowane w lotnictwie. Gdyby tak przerobić gleita na piłeczkę do golfa to może by miał doskonałość 20 ;)

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 21 maja 2016, 08:36
autor: der
Już to się stosuje. Nazywa się 3d shaping. Jednak największy opór stwarza nie bryła ale olinowanie. Dlatego kawał plandeki naciągnięte na kilka rurek ma lepszą doskonalosc niż paralotnie wycięte laserem.

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 21 maja 2016, 18:10
autor: adam.a
o taką naciągniętą plandekę chodzi? :) http://www.icaro2000.com/News/News-gall ... een/01.jpg

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 21 maja 2016, 19:22
autor: Lucjan Piekutowski

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 23 maja 2016, 09:37
autor: prokopcio

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 23 maja 2016, 11:41
autor: Szwajcar
To jest związane z Liczbą Reynoldsa. W uproszczeniu, w powietrzu o tej samej lepkości, zależy ona od wymiarów opływanego ciała. Czym większe wymiary, tym większa LR.
Istnieje tzw. krytyczna LR, poniżej której gwałtownie rośnie opór ciała. Dodatkowo poniżej krytycznej LR opływ turbulentny daje mniejszy opór niż laminarny. Dlatego w modelarstwie (małe wymiary) stosuje się turbulizatory, a w dorosłym lotnictwie najczęściej nie. To samo dotyczy piłeczki golfowej. Jest mała i lepiej jak jej opływ jest turbulentny. Wtedy stawia mniejszy opór.
Jak widać to co dobre dla piłeczki, nie koniecznie dla Boeinga.
Pzdr.

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 23 maja 2016, 14:02
autor: Cybiak
Szwajcar pisze:To jest związane z Liczbą Reynoldsa. W uproszczeniu, w powietrzu o tej samej lepkości, zależy ona od wymiarów opływanego ciała. Czym większe wymiary, tym większa LR.
Istnieje tzw. krytyczna LR, poniżej której gwałtownie rośnie opór ciała. Dodatkowo poniżej krytycznej LR opływ turbulentny daje mniejszy opór niż laminarny. Dlatego w modelarstwie (małe wymiary) stosuje się turbulizatory, a w dorosłym lotnictwie najczęściej nie. To samo dotyczy piłeczki golfowej. Jest mała i lepiej jak jej opływ jest turbulentny. Wtedy stawia mniejszy opór.
Jak widać to co dobre dla piłeczki, nie koniecznie dla Boeinga.
Pzdr.


To wiele wyjaśnia. Nasuwa jednak od razu następne pytanie. Skoro pocisk pistoletowy i karabinowy jest mały to dlaczego tam tego nie stosują itd, itd...
Człowiek całe życie się uczy i głupi umiera, nie sposób znać wszystkich odpowiedzi.
A tak nawiasem, to ile rodziców mogło by odpowiedzieć swoim dzieciom od razu, na z pozoru banalne pytanie "A dlaczego słońce świeci". Moglibyśmy się zdziwić. :o
Pewnie częstą odpowiedzią by było "żeby było jasno" :)

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 23 maja 2016, 23:38
autor: Lucjan Piekutowski
Cybiak pisze:
To wiele wyjaśnia. Nasuwa jednak od razu następne pytanie. Skoro pocisk pistoletowy i karabinowy jest mały to dlaczego tam tego nie stosują itd, itd...


Bo... opływ naddźwiękowy ? :)

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 23 maja 2016, 23:58
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Liczba Re zakresu od prędkości. Pocisk porusza się tak szybko, że nie ma szans na podkrytyczne liczby Re. Z drugiej strony pociski służą do zabijania i lepiej dla nas żeby latały jak najwolniej.

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 24 maja 2016, 00:08
autor: Lucjan Piekutowski
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Liczba Re zakresu od prędkości. Pocisk porusza się tak szybko, że nie ma szans na podkrytyczne liczby Re. Z drugiej strony pociski służą do zabijania i lepiej dla nas żeby latały jak najwolniej.


Najbardziej zabójcze są te najwolniejsze (myśliwskie i sportowe). Pocisk z karabinu na polu bitwy ma głównie zranić i doprowadzić do tego żeby takiego rannego trzeba było opatrywać, transportować. Chodzi o to żeby było jak największe zamieszanie.

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 24 maja 2016, 00:37
autor: guzinski-tom@wp.pl
Pocisk wojskowy jest pociskiem pełnopłaszczowym, który według konwencji Genewskiej ma dać szansę przeżycia żołnierzowi na polu walki, natomiast pocisk myśliwski półpłaszczowy ma za zadanie jak najszybsze uśmiercenie zwierzyny łownej poprzez swą deformację i grzybkowanie w tuszy zwierzyny łownej.

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 24 maja 2016, 09:37
autor: Szwajcar
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Liczba Re zakresu od prędkości. Pocisk porusza się tak szybko, że nie ma szans na podkrytyczne liczby Re. Z drugiej strony pociski służą do zabijania i lepiej dla nas żeby latały jak najwolniej.


No tak. Słuszna uwaga.
Próbując maksymalnie uprościć wywód, zapomniałem o prędkości, ze wzrostem której RL rośnie.

Re: pytanie z rodzaju "a dlaczego słońce świeci"

: 24 maja 2016, 21:42
autor: mchmielo
Cybiak pisze:Mam pytanie z cyklu "a dlaczego słońce świeci"
Skoro struktura powierzchni piłeczki do golfa poprawia właściwości aerodynamiczne i zmniejsza jej opór w locie
po przez mikro zawirowania to dlaczego nie jest to rozwiązanie stosowane w lotnictwie. Gdyby tak przerobić gleita na piłeczkę do golfa to może by miał doskonałość 20 ;)


W paralotni nie warto kombinować ze strukturą powierzchni ponieważ opór pochodzi głównie z oporu indukowanego (czyli jest wynikiem wytwarzania siły nośnej) a opór uprzęży z pilotem, olinowania, tarcia na powierzchni skrzydła typowo jest mniejszy niż 20% oporu indukowanego. Z kolei opór indukowany zmniejsza się przez zwiększenie wydłużenia. Dlatego znacznie efektywniej jest dopracować konstrukcję tak aby mozna było zwiększyć wydłużenie paralotni bez zwiększania niebezpiecznych zachowań niż kombinować z mikro zawirowaniami czy innymi metodami zmniejszania oporu.

Pozdrowienia

Marek