Strona 1 z 2

Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 19 stycznia 2020, 17:33
autor: uriuk
Pozwoliłem sobie na małą prywatę :)

https://www.olx.pl/oferta/motoszybowiec ... DhW20.html


Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 19 stycznia 2020, 21:48
autor: uriuk
Zawsze mozesz silnik wylaczyc, ale wez pod uwage, ze dzieki temu silnikowi mozesz sie nad te chmury dostac. Normalnym szybowcem jest to mozliwe tylko na fali. A tak, wlazisz na silniku, gasisz i sobie surfujesz na cumulusikach :)

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 19 stycznia 2020, 23:57
autor: Marcus Biesioroff
A tak z ciekawości, jaką doskonałość ma Ogarek na wyłączonym silniku? Możliwe jest standardowe kręcenie kominów jak np. Bocianem czy Piratem, czy zmienia się w standardową cegłę?

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 20 stycznia 2020, 00:00
autor: uriuk
Na wylaczonym. Z wlaczonym (ale bez gazu) jakies 15, bo krecace sie smiglo to hamulec. Kominy kreci normalnie, ale nie lubi waskich noszen.

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 23 stycznia 2020, 00:14
autor: prokopcio
Czy kręcące śmigło stawia większy opór niż zatrzymane?
Pomijając pozycję zatrzymania która może być w ogarze korzystna, interesuje mnie sam fakt czysto teoretyczny samego śmigła.

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 23 stycznia 2020, 00:24
autor: uriuk

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 23 stycznia 2020, 00:27
autor: uriuk
uriuk pisze:Na wylaczonym. Z wlaczonym (ale bez gazu) jakies 15, bo krecace sie smiglo to hamulec. Kominy kreci normalnie, ale nie lubi waskich noszen.


Widze, ze nie dopisalem. Na wylaczonym 21

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 23 stycznia 2020, 06:42
autor: micro
prokopcio pisze:Czy kręcące śmigło stawia większy opór niż zatrzymane?
Pomijając pozycję zatrzymania która może być w ogarze korzystna, interesuje mnie sam fakt czysto teoretyczny samego śmigła.

Zatrzymane śmigło zawsze stawia mniejszy opór!
Czy wiatrakowiec lata z zatrzymanym śmigłem ? .

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 23 stycznia 2020, 09:56
autor: prokopcio
Przyjąłem.
Autorotacja to inne zagadnienie mi znane ale ona w wiatrakowcu wytwarza siłę nośną a nie ma na celu stawiania większego oporu.

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 00:32
autor: uriuk
prokopcio pisze:Przyjąłem.
Autorotacja to inne zagadnienie mi znane ale ona w wiatrakowcu wytwarza siłę nośną a nie ma na celu stawiania większego oporu.


A skad sie ta sila bierze drogi Watsonie? Uzyskujemy ja za darmo?

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 08:07
autor: prokopcio
Ja nie zaprzeczam, nie interesowałem się dogłębnie, po prostu jrst to dla mnie mało intuicyjne
1. Jak śmigło się szybko kręci (wytwarzając ciąg) to opór jest "ujemny"
2. Stopniowo zmniejszając obroty opór zaczyna z tej "ujemnej wartości" rosnąć i dochodzimy do punktu rpm gdzie śmigło stawia zerowy opór
3. Nadal stopniowo zmniejszając obroty opór zaczyna wzrastać
4. Nadal stopniowo zmniejszając obroty - I tutaj moja intuicja zawodzi bo wg Waszych opisów opór będzie rósł ale potem zmaleje jak już śmigło się zatrzyma.

micro pisze:Zatrzymane śmigło zawsze stawia mniejszy opór .


Czyli wg Was jest jakaś niezerowa prędkość śmigła, która stawia największy opór.

Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 08:15
autor: JakubM
Obstawiam ze dla idealnego śmigła (bez żadnych oporów na powietrzni płata, indukcyjnych itp) im wieksza prędkość tym większy opór takiej jednostki hamującej.
Nie wiem jak to wyglada dla rzeczywistych śmigieł. Ktoś od żyropłatów będzie miał najlepsza wiedzę.

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 08:23
autor: prokopcio
Dobra, musimy uściślić o j
Który opór chodzi. Nie o ten co zatrzymuje śmigło bo to oczywiste, że rośnie z rpm i jest zerowy dla zatrzymanego śmigła.

Chodzi o opór przenoszony prze łóżyska - który zatrzymuje samolot/pogarsza doskonałośćk(bo o tym tu mowa) . Czyli tak jakby zamiast śmigła doczepiś pełne koło ;)

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 13:55
autor: micro
Obracające się śmigło to jakby okrągła, pełna tarcza, a zatrzymane to patyk...

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 14:17
autor: prokopcio
Ok ale szybko kręcące nie stawia oporu - wręcz przeciwnie ciągnie samolot do przodu ;)

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 14:20
autor: JakubM
prokopcio pisze:Ok ale szybko kręcące nie stawia oporu - wręcz przeciwnie ciągnie samolot do przodu ;)

Ciągnie tylko jeśli jest napędzane przez silnik. Jak zamiast silnika podłączysz coś jak dynamo lub turbinę to będzie tylko stawiać opór.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 16:25
autor: prokopcio
JakubM pisze:
prokopcio pisze:Ok ale szybko kręcące nie stawia oporu - wręcz przeciwnie ciągnie samolot do przodu ;)

Ciągnie tylko jeśli jest napędzane przez silnik. Jak zamiast silnika podłączysz coś jak dynamo lub turbinę to będzie tylko stawiać opór.

Dokładnie - silnik bez gazu też stawia opór jak uriuk napisał / pogarsza doskonałość do 15. Dokładnie o tym piszę. Śmigło wtedy jest na ujemnhch kątach natarcia. To wszystkk zależy od prędkości lotu i prędkości śmigła.
Jest punkt gdzie ani nie ciągnie ani nie stawia oporu i nie jest to śmigło zatrzymane bo ono jakiś tam opór stawia ( chyba, że jest składane)

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 16:31
autor: JakubM
Żeby nie stawiać oporu musi być napędzane przez silnik albo być złożone/schowane.
I jeśli rozważamy podłączony napęd to największy opór będzie przy zatrzymanym smigle, potem będzie malał wraz ze wzrostem mocy silnika aż się wyzeruje a potem będzie napędzać.

Przy odłączonym napędzie odwrotnie. Zatrzymane śmigło da najmniejszy opór, a potem energia opływających strug będzie zamieniana na obroty śmigła, opór będzie rósł z obrotami.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 17:09
autor: prokopcio
JakubM pisze:jeśli rozważamy podłączony napęd to największy opór będzie przy zatrzymanym smigle.........
.... Przy odłączonym napędzie odwrotnie. Zatrzymane śmigło da najmniejszy opór
...
Hmmmm.... Chyba mnie to przerasta.

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

: 24 stycznia 2020, 17:15
autor: uriuk
No to jeszcze wam pokomplikuje. Ogar leci z maksumalna predkoscia 150 km/h. Jesli chce leciec szyciej... musze zatrzymac silnik. Wtedy moge cisnac nawet 200 km/h