Problemy przy starcie i lądowaniu.

Dział dla niezorientowanych, acz chętnych. Odpowiemy tu na najbardziej podstawowe pytania. Dla ułatwienia nam zadania prosimy o podanie jakiejś lokalizacji i innych szczegółów, które mogą okazać się istotne.
SandokanPL
Posty: 75
Rejestracja: 05 marca 2021, 12:52
Reputation: 6
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Uczeń

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: SandokanPL » 08 czerwca 2021, 09:29

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Często zdarzają się piloci u których koordynacja ruchowa jest na poziomie moich talentów muzycznych. Dlatego gdybym miał planować swoją karierę muzyczną, to bym wybrał bębenek a nie wiolonczelę. Nemo to taki bębenek.


I tak też zrobię Zbyszku :D Powoli szukam kupca na V Kinga i wzamian wracam do Nemo :)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: prokopcio » 08 czerwca 2021, 09:34

Poświęcaj też najwięcej czasu ile możesz ze skrzydłem nad głową na łące.
To naprawdę wiele pomaga. Jeśli jest tak możliwość to niech nagra ktoś Twoje starty / lądowania i analizuj / porównuj z tymi co potrafią.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 czerwca 2021, 09:43

A co do biegania podczas startu, to drobne kroczki są częstą przypadłością. Sobie wyobraź, że jesteś startującą czaplą a nie gejszą.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: der » 08 czerwca 2021, 10:27

Drobne kroki są zwykle przypadłością patrzenia na skrzydło. Im adept bardziej sprawdza czy skrzydło jest nad głową tym wolniej biegnie. W PPG to działa identycznie. Stąd najpierw należy wyrobić sobie czucie skrzydła na barkach a potem zapierdalać. Im szybciej pobiegnisz tym krócej będziesz musił to robić. Chyba, że to hol a wyciągarkowy ma kiepski dzień albo inne poczucie humoru.
Lądowanie to też wyłącznie praktyka. PPGanci latają na szybkich dociążonych skrzydełkach a lądować potrafią jak koliberki. Zawdzięczają to wyrobionemu nawykowi przetrzymania skrzydła to jest wprawnej zaminie prędkości na siłę nośną przy samej ziemi. W PG działa to identycznie. Tyle że lądowań mniej więc nawyki dłużej przychodzą.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 czerwca 2021, 11:17

Jest tu jeszcze jeden aspekt sprawy. Kolega dopiero skończył pierwszy etap, czyli powiedzmy sobie szczerze nie ma żadnych umiejętności ani pojęcia o lataniu.
Zbyszek Gotkiewicz

SandokanPL
Posty: 75
Rejestracja: 05 marca 2021, 12:52
Reputation: 6
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Uczeń

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: SandokanPL » 08 czerwca 2021, 12:05

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jest tu jeszcze jeden aspekt sprawy. Kolega dopiero skończył pierwszy etap, czyli powiedzmy sobie szczerze nie ma żadnych umiejętności ani pojęcia o lataniu.

Dokładnie tak jak pisze Zbyszek nie jestem jakimś wybitnym uczniem i kadry narodowej to ze mnie nie będzie. W powietrzu radzę sobie całkiem nieźle ale lądowania i starty są problematyczne. Pytanie? a może przyhamować szkrzydło nad ziemią aby trochę zwolniło a dopiero nad samą ziemią łapy pod dupe?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 czerwca 2021, 12:16

Jesteś na szkoleniu, masz instruktora i to nie w porządku doradzać Ci. To twój instruktor powinien najlepiej wiedzieć jak cię szkolić. A sytuacja, gdy osoba szkolona weryfikuje decyzje instruktora na zewnątrz jest trochę niezręczna i nie prowadzi to do niczego dobrego.
Zbyszek Gotkiewicz

SandokanPL
Posty: 75
Rejestracja: 05 marca 2021, 12:52
Reputation: 6
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Uczeń

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: SandokanPL » 08 czerwca 2021, 12:20

Jasne :) dziękuję za info i pomoc, której i tam mi udzieliliście całkiem sporo Pozdrawiam :)

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: ciacholot » 09 czerwca 2021, 09:21

Ponieważ i ja ważę sporo za dużo tzn. podobnie jak SandokanPl to wiem jak się czujesz i uważam, że zdecydowanie należy zmienić skrzydło na większą powierzchnię. Przy starcie trzeba nadwyrężyć buty i zdecydowanie się zaangażować celem uzyskania dynamiki. Samo się nie wystartuje. Do tego trzeba dojść, a na początku trzeba zapier...lać i kropka. Jeśli chodzi o lądowanie to należy pamiętać, że my w swojej masie gromadzimy sporo energii kinetycznej i wytracenie jej podczas hamowania przed przyziemieniem zabiera nam dużo więcej czasu niż pilotom 80 kg. Tak więc jeśli instruktor będzie zapominał o tym fakcie i będzie przy podchodzeniu do lądowania traktował Cię tak jak tych lekkich to będziesz walił w planetę i jeździł na dupie cały czas. Trzeba wydłużyć proces lądowania wcześniej hamując zaciągając sterówki do wysokości piersi i tak wytracając prędkość wylądujesz jak inni. Do tego potrzebujesz instruktora i skrzydła o większej powierzchni. Pogadaj o tym z instruktorem i uważaj jak głęboko zaciągasz do hamowania bo można przeciągnąć i zrobić sobie ałka.
Panowie instruktory często nie pamiętają o tym bo sami są lżejsi i mają lżejszych kursantów i mówią im przez radio kiedy zaciągać, a dla nas ciężkich to jest za późno. Obserwowałem to wielokrotnie bo ten problem mnie też dotyczył.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 czerwca 2021, 10:36

Znalazłem filmik z żurawiami japońskimi. Warto popatrzeć jak ćwiczą na ziemi. I stawiają długie kroki. I nie patrzą na skrzydła ;)

Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: ciacholot » 09 czerwca 2021, 10:43

Zbyszek... to się nie liczy bo oni mają kolana do tyłu :lol: :lol: :lol:
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 czerwca 2021, 11:04

Bo to nie kolano tylko pięta:)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: prokopcio » 09 czerwca 2021, 12:45

pięta, kolano, zwał jak zwał ;) Apropo nazewnictwa - trochę nie na temat : dlaczego czasami o skrzydle mówi się w liczbie pojedynczej (np paralotnia) a już samolot ma skrzydła 2 nawet jeśli jest to to nad pilotem (górnopłaty) w jednym kawałku jak u nas ? My mamy połówkę prawą i lewą a samolot lewe i prawe skrzydło. przecież to to samo ?
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: ciacholot » 09 czerwca 2021, 12:52

Też mnie zastanawia że dziennik można przeczytać, albo obejrzeć, a nocnik tylko to drugie... chociaż gówno jest i tu i tu.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: prokopcio » 09 czerwca 2021, 12:58

i czy ręcznikiem można wycierać też dupę.
Łukasz Prokop

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: ciacholot » 09 czerwca 2021, 13:21

najlepiej czyimś

Ps. chyba czas się uspokoić bo nas na pysk wyleją
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: prokopcio » 09 czerwca 2021, 13:43

SandokanPL pisze:szukam kupca na V Kinga i wzamian wracam do Nemo
a czy nie ma szans oddać instruktorowi ? Albo wymienić na nemo ?
Łukasz Prokop

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: Piotr Domański » 09 czerwca 2021, 14:12

ciacholot pisze:Jeśli chodzi o lądowanie to należy pamiętać, że my w swojej masie gromadzimy sporo energii kinetycznej i wytracenie jej podczas hamowania przed przyziemieniem zabiera nam dużo więcej czasu niż pilotom 80 kg.

Jestem pilotem ze startową 80kg i łatwiej mi się ląduje tandemem przy obciążeniu 4.5kg/M2 niż solo przy 3,2kg/m². Duże skrzydła są łatwiejsze i ciężcy piloci mają na ogół mniej problemów. Na temat vkinga i jego OP się nie wypowiadam bo nie znam. Ogólnie łatwiej dobrać sprzęt dla ciężkiego pilota niż lekkiego.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 czerwca 2021, 14:20

prokopcio pisze:pięta, kolano, zwał jak zwał ;) Apropo nazewnictwa - trochę nie na temat : dlaczego czasami o skrzydle mówi się w liczbie pojedynczej (np paralotnia) a już samolot ma skrzydła 2 nawet jeśli jest to to nad pilotem (górnopłaty) w jednym kawałku jak u nas ? My mamy połówkę prawą i lewą a samolot lewe i prawe skrzydło. przecież to to samo ?


Z kursu szybowcowego pamiętam że jest skrzydło prawe i lewe które tworzą płat nośny. Stąd samoloty jedno i wielopłatowe. Na przykład dwupłatowiec.
Zbyszek Gotkiewicz

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Problemy przy starcie i lądowaniu.

Postautor: ciacholot » 09 czerwca 2021, 15:41

Piotr Domański pisze:
ciacholot pisze:Jeśli chodzi o lądowanie to należy pamiętać, że my w swojej masie gromadzimy sporo energii kinetycznej i wytracenie jej podczas hamowania przed przyziemieniem zabiera nam dużo więcej czasu niż pilotom 80 kg.

Jestem pilotem ze startową 80kg i łatwiej mi się ląduje tandemem przy obciążeniu 4.5kg/M2 niż solo przy 3,2kg/m². Duże skrzydła są łatwiejsze i ciężcy piloci mają na ogół mniej problemów. Na temat vkinga i jego OP się nie wypowiadam bo nie znam. Ogólnie łatwiej dobrać sprzęt dla ciężkiego pilota niż lekkiego.






Jasne, że tak. Jednak droga hamowania jest inna i wprawny pilot zupełnie o tym nie myśli. Robi się to automatycznie bo się czuje bezwładność całości. Na początku jest trudniej i w ogóle panuje przekonanie, że łatwiej lata się tym lżejszym. Jak się dużo polata to i większe obciążenia nie stanowią problemu i mają swoje zalety. Na to jednak założyciel wątku musi zapracować nalotem. Wtedy sam sobie dobierze sprzęt, a narazie męczy się ze sobą i skrzydłem "niekoniecznie" dla niego.
Mariusz Kilian


Wróć do „Wejście dla początkujących”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość