Strona 1 z 3

[PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 10:30
autor: prokopcio
Chciałem podpytać jak na przestrzeni powiedzmy 10 lat zmieniły się konstrukcje skrzydeł, co te "ulepszenia" dają i czy np. skrzydło o takim samym wydłużeniu i w tej samej klasie jest konstrukcją bezpieczniejszą niż 10 lat temu.
Zakładam, że analizujemy skrzydła już z usztywnionymi wlotami "żyłkami" bo one 10lat temu już były.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 10:55
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Widziałem, jak teraz ocenia się doskonałość projektu. Konstruktor wysyłka projekt do odpowiedniego obliczeniowca i po kilku godzinach dostaje jaki wpływ na doskonałość będą miały konkretne zmiany. A co do bezpieczeństwa to na przykład Marcin dorwał się do nowego Nemo 5, które kupił do szkoły i co próbował położyć skrzydło na wlotach w spirali upadkowej to zewnętrzne stabilo się marszczyło i skrzydło samo inicjowało wyjście ze spirali czego w wcześniejszych "sezonach" Nemo nie zauważyłem. To takie drobnostki, których zwykły użytkownik pewnie nie zauważy a w rezultacie dostaje coś, co lepiej spełnia oczekiwania.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 11:26
autor: uriuk
Udoskonalenia pojawiaja sie caly czas. Wiekszosc okazala sie slapymi zaulkami, ale czasem pojawia sie cos, co jest kamieniam milowym. Tak bylo ze speed-systemem, v-celami czy sharknosem. Ten ostatni pojawil sie stosunkowo niedawno, wiec wszystkie skrzydla bez "zylek", z usztywnianymi mylarem zebrami to zabytki.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 11:33
autor: szymon.strus
Fajny watek bo tez mocno zastanawiam sie co realnie zmienilo sie w bezpieczenstwie i/lub osiagach konstrukcji od wprowadzenia shark nose'a. Oczywiscie mam pelna swiadomosc ze marketingowo to jest przepasc :) Ale wolalbym jakies twarde dowody. Np. niektorzy producenci skuteczniej wkladaja duze wydluzenia w klasy B i C natomiast inni potrafia zmniejszac wydluzenie w kolejnych odslonach modelu... Czy 2,5 rzedowki w B lub 2 rzedowki w C to jest kolejny przelom na miare V-cell albo zylek na natarciu?

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 11:46
autor: uriuk
Sharknos pozwala przeniesc pierwszy rzad linek bardziej do tylu, co w efekcie umozliwia zlikwidowanie czwartego rzedu. Teraz trzeba wrocic do tego, czym jest opor interferencyjny. Otoz jedna linka ma jakis tam opor. Ale linka ustawiona w jej rotorach ma juz wiekszy opor. Kolejna linka ma jeszcze wiekszy opor itd. Zlikwidowanie czwartego rzedu ma duzy wlplyw na opory olinowania. Nie jest to 25% jakby moglo sie wydawac.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 13:20
autor: matgaw
Strzelam - a czy nie upowszechniły się cieńsze liny / mniej oplotu / mniej lin, co ma wpływ na doskonałość?

I nie mówię tylko o likwidacji 4. rzędu - ale o optymalizacji pozostałych lin?

Wydaje mi się że konstruktorzy też kombinują ze statecznością profili i mają w tym postępy - stąd wchodzą większe wydłużenia w klasy, i skrzydła subiektywnie latają "lepiej".

Przynajmniej tak na pewno jest w napędówkach, ale w PG chyba też kombinują.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 13:30
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Skrzydła z trzema rzędami były już przed shark nosem, ale rzeczywiście to rozwiązanie powoduje lepsze podparcie noska przez zmianę rozkładu ciśnień na spodzie noska oraz poprawia ciśnienie wewnątrz skrzydła poprzez mniejsza zależności wahań tego ciśnienia od kąta natarcia. Dzięki temu rozwiązaniu mamy większe ciśnienie w skrzydle podczas lotu na speedzie i nie zachodzi obawa o odsysanie powietrza z wlotów oraz lepiej podparty nosek dzięki czemu można rząd A przesunąć do tyłu co też zmniejsza podatność na podwinięcia. O ewolucji skrzydeł można by napisać książkę i jak sobie pomyślę o wszystkich wątkach, które trzeba poruszyć to odchodzi chęć na pisanie. Skrzydła podlegają dwóm czynnikom selekcyjnym. Pilot kończący kurs szuka skrzydła bezpiecznego. Po krótkim czasie w rozmowach z kolegami orientuje się, że bezpieczeństwo jest dla frajerów bo liczy się tylko zajebiste glajcenie bez względu na to co mówiący ma na myśli. I producenci muszą się zgrabnie poruszać pomiędzy tymi dwoma parametrami. Bezpieczeństwo określają testy a zajebiste glajcenie opinia zawodników którzy nigdy nie wsiądą na nic poniżej 6 wydłużenia. Dlatego gdy raz porównano doskonałość Mentora 1 na speedzie z Omegą którąś tam i okazało się, że Mentor ma lepszą doskonałość to fakt świat pilotów rekreacyjnych zwariował na punkcie Mentora. Poprawa doskonałości jest świętym Graalem dla wszystkich konstruktorów i można to osiągnąć jedynie poprzez zmniejszanie oporów. A zmniejszanie oporów to: zwiększanie wydłużenia, zmniejszanie łącznej długości lin i wygładzanie powierzchni. Zwiększać wydłużenie nie da się z powodów bezpieczeństwa i ograniczeń grupy docelowej, elementy dwurzędówek pojawiają się już w klasie B co skutkuje dalszym zmniejszeniem ilości olinowaniu, dzięki żyłkom rzadko podparty profil nie łamie się po długości czyli nie rosną opory a sama tkanina jest gładsza i aby jeszcze bardziej wygładzić powierzchnię zastosowano projektowanie górnej powierzchni noska w rozwinięciu 3D. Dzięki temu w ciągu ostatnich dwudziestu lat doskonałość paralotni wzrosła może nawet o jedną jednostkę. Znacznie za to poprawiło się bezpieczeństwo bierne sprawdzane w testach oraz odporność na atrakcje czego się nie sprawdza. Skrzydła latają nadal z tymi samymi prędkościami, czyli 10 m/s bez względu na klasę. Oczywiście jeśli chodzi o normalne PG, bo pojawiło się też sporo nowych trendów choćby takich jak h&f czy ultralekkie skrzydła do złotów. Mam wrażenie, że akro w paralotniarstwie swoje najlepsze lata ma już za sobą a latanie napędowe stało się osobnym bytem wymagającym innego podejścia niż kiedyś.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 13:56
autor: prokopcio
Dzięki.
Dopytuję bo rozglądam się za w miarę świeżym skrzydłem ( od nowego wolałbym używane niestare ) i nie wiem na co zwrócić szczególną uwagę.
interesuje mnie wydłużenie okolice 5.5 na którym latam (bardzo mało) od zakończenia kursu.
Nie chciałem zakładać kolejnego tematu jakie skrzydło kupić :) bo zaraz dostanę ofertę a ja nie potrafiłbym jej ocenić.
Najchętniej po przeanalizowaniu tematów jak ten przeleciałbym się na 2-3 faworytach.
Nic pilnego.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 15:01
autor: JaroXS
matgaw pisze:Strzelam - a czy nie upowszechniły się cieńsze liny / mniej oplotu / mniej lin, co ma wpływ na doskonałość?

I nie mówię tylko o likwidacji 4. rzędu - ale o optymalizacji pozostałych lin?

Wydaje mi się że konstruktorzy też kombinują ze statecznością profili i mają w tym postępy - stąd wchodzą większe wydłużenia w klasy, i skrzydła subiektywnie latają "lepiej".

Przynajmniej tak na pewno jest w napędówkach, ale w PG chyba też kombinują.


Strzelasz i według mnie trafnie.
Duże zmiany jakie ja np. zaobserwowałem są właśnie w punktach podczepienia lin ich rozłożeniu.
Na pewno stosowane są cieńsze liny niż kiedyś co wpływa na ciężar i opory. Na pewno likwidacja 4 rzędu to postęp. Na pewno wprowadzenie usztywnień to też postęp mimo że wiele lat temu wprowadzono. Dla samej czaszy wykorzystywane są nowej generacji lekkie materiały co wpływa na zachowanie skrzydła w powietrzu ale i również lepsze czucie termiki. Jestem zwolennikiem odchudzania ale z rozumem. Do tego pojawił się RAST od Swinga, Shark Nose od Ozona. W skrzydłach akrobacyjnych pojawił się materiał PX40 który jest cały czas udoskonalany ale i również zaczęto wszywać między komorami taśmę napinająca/wzmacniająca czaszę. U-Turn też zaczął kombinować z dodatkowymi otworami, ale zapomniałem już jak nazwali ten system dla skrzydeł acro i nie tylko.

W ogóle to przestrzeni ostatnich 10 lat eksperymentów było mnóstwo. Niektóre działają gorzej niektóre bardzo dobrze. Przełomem za mnie na pewno jest Shark Nose...

Pozdrawiam,

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 12 sierpnia 2022, 15:05
autor: JaroXS
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skrzydła z trzema rzędami były już przed shark nosem, ale rzeczywiście to rozwiązanie powoduje lepsze podparcie noska przez zmianę rozkładu ciśnień na spodzie noska oraz poprawia ciśnienie wewnątrz skrzydła poprzez mniejsza zależności wahań tego ciśnienia od kąta natarcia. Dzięki temu rozwiązaniu mamy większe ciśnienie w skrzydle podczas lotu na speedzie i nie zachodzi obawa o odsysanie powietrza z wlotów oraz lepiej podparty nosek dzięki czemu można rząd A przesunąć do tyłu co też zmniejsza podatność na podwinięcia. O ewolucji skrzydeł można by napisać książkę i jak sobie pomyślę o wszystkich wątkach, które trzeba poruszyć to odchodzi chęć na pisanie. Skrzydła podlegają dwóm czynnikom selekcyjnym. Pilot kończący kurs szuka skrzydła bezpiecznego. Po krótkim czasie w rozmowach z kolegami orientuje się, że bezpieczeństwo jest dla frajerów bo liczy się tylko zajebiste glajcenie bez względu na to co mówiący ma na myśli. I producenci muszą się zgrabnie poruszać pomiędzy tymi dwoma parametrami. Bezpieczeństwo określają testy a zajebiste glajcenie opinia zawodników którzy nigdy nie wsiądą na nic poniżej 6 wydłużenia. Dlatego gdy raz porównano doskonałość Mentora 1 na speedzie z Omegą którąś tam i okazało się, że Mentor ma lepszą doskonałość to fakt świat pilotów rekreacyjnych zwariował na punkcie Mentora. Poprawa doskonałości jest świętym Graalem dla wszystkich konstruktorów i można to osiągnąć jedynie poprzez zmniejszanie oporów. A zmniejszanie oporów to: zwiększanie wydłużenia, zmniejszanie łącznej długości lin i wygładzanie powierzchni. Zwiększać wydłużenie nie da się z powodów bezpieczeństwa i ograniczeń grupy docelowej, elementy dwurzędówek pojawiają się już w klasie B co skutkuje dalszym zmniejszeniem ilości olinowaniu, dzięki żyłkom rzadko podparty profil nie łamie się po długości czyli nie rosną opory a sama tkanina jest gładsza i aby jeszcze bardziej wygładzić powierzchnię zastosowano projektowanie górnej powierzchni noska w rozwinięciu 3D. Dzięki temu w ciągu ostatnich dwudziestu lat doskonałość paralotni wzrosła może nawet o jedną jednostkę. Znacznie za to poprawiło się bezpieczeństwo bierne sprawdzane w testach oraz odporność na atrakcje czego się nie sprawdza. Skrzydła latają nadal z tymi samymi prędkościami, czyli 10 m/s bez względu na klasę. Oczywiście jeśli chodzi o normalne PG, bo pojawiło się też sporo nowych trendów choćby takich jak h&f czy ultralekkie skrzydła do złotów. Mam wrażenie, że akro w paralotniarstwie swoje najlepsze lata ma już za sobą a latanie napędowe stało się osobnym bytem wymagającym innego podejścia niż kiedyś.


Tutaj zgadzam się ze Zbyszkiem co do acro, że sporo zostało zrobione kilka lat temu, a teraz to dochodzi jedynie do zmniejszania powierzchni czaszy do rozmiarów ekstremalnych czyli 13-14m2 tylko po to aby na zawodach można było wykonać przeciągnięcie z bezpośrednim wejściem do infinity z wykorzystaniem speed systemu. Superstall to Infinit.

Pozdrawiam,

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 14 sierpnia 2022, 18:22
autor: prokopcio
A jeszcze przypomni mi ktoś link do najczęściej wybieranych skrzydeł ?
Ktoś tu na forum dawał ankietę ale nie potrafię odnaleźć.

i pytanie premia :
Przeglądam sobie loty a raczej właśnie na czym się lata i na Xcontest pilotów na Dudkowych skrzydłach jest prawie nic.
z czego to wynika ?

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 08:11
autor: JaroXS
Wynika to z tego że skrzydła do latania swobodnego Dudka wyższej kategorii są mało znane i lubiane. Piloci którzy latają przelotowo stawiają na marki zagraniczne. Dudek jest gigantem PPG ale w swobodnych ma jeszcze dużo do zrobienia. Pytanie czy mu się w ogóle chce. Taka prawda.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 09:27
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Dudek teraz zatrudnia 300 osób i nadal nie wyrabia się z terminami. Z drugiej strony odnawia gamę modelową do latania swobodnego i będzie ona lepiej dostosowana do potrzeb rynku.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 10:49
autor: prokopcio
Nie wyrabia z napędowymi i rzeczywiście te skrzydła są bardzo popularne wśród pilotów.
Natomiast podejrzana dla mnie jest praktycznie zerowa popularność wśród pilotów swobodnych ( poza Nemo w szkołach ).
Z czego wynika niechęć pilotów swobodnych do Dudka ?

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 10:59
autor: GreeN_DG
JaroXS pisze:Wynika to z tego że skrzydła do latania swobodnego Dudka wyższej kategorii są mało znane i lubiane. Piloci którzy latają przelotowo stawiają na marki zagraniczne. Dudek jest gigantem PPG ale w swobodnych ma jeszcze dużo do zrobienia. Pytanie czy mu się w ogóle chce. Taka prawda.


W takim wypadku co byś polecał osobiście dla świeżaka po kursie (latanie swobodne). Chodzi mi o jak największe bezpieczeństwo. Paralotnia nowa.

Wstępnie myślałem o Nemo5

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 11:00
autor: uriuk
prokopcio pisze:Nie wyrabia z napędowymi i rzeczywiście te skrzydła są bardzo popularne wśród pilotów.
Natomiast podejrzana dla mnie jest praktycznie zerowa popularność wśród pilotów swobodnych ( poza Nemo w szkołach ).
Z czego wynika niechęć pilotów swobodnych do Dudka ?


Ja bym obstawial odwrotnie. Jest to niechec Dudka do skrzydel przelotowych.
Jak pisal Zbyszek, fabryka nie wyrabia. W tym roku, w szczycie sezonu, czas oczekiwania na skrzydlo wynosil 9 miesiecy.
Dudek specjalizuje sie w szkrzydlach napedowych, ultralekkich i szkolnych. Na przelotowe nie ma mocy przerobowych.
Poza tym, zeby zrobic dobre skrzydlo potrzeba zgrai pilotow testowych. W PPG maja ich na peczki, a kto bedzie testowal skrzydla przelotowe?

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 11:06
autor: prokopcio
GreeN_DG pisze:W takim wypadku co byś polecał osobiście....
to pytanie powinno być skierowane do pilotów a nie do przedstawicieli.
Z całym szacunkiem do Instruktorów/przedstawicieli :)
Naturalnym będzie chwalenie tego co się ma na stanie....

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 11:17
autor: uriuk
GreeN_DG pisze:
W takim wypadku co byś polecał osobiście dla świeżaka po kursie (latanie swobodne). Chodzi mi o jak największe bezpieczeństwo. Paralotnia nowa.

Wstępnie myślałem o Nemo5


Jesli chodzi o bezpieczenstwo to bezkonkurencyjny bedzie V-King (chociaz ma EN B). Problem w tym, ze tego skrzydla nie potrzebujesz. Jest ZA BARDZO bezpieczne. Potrzebujesz skrzydla, ktore umozliwi ci w bezpieczny sposob opanowanie latania. Czyli kompromis pomiedzy osiagami, a bezpieczenstwem. I tu mozna dobrac cos bardziej mataracowatego, ale na nim trudno nauczyc sie aktywnego latania, albo cos bardziej zadziornego, ale takie moze czasem potraszyc. Dochodzimy do mojego ulubionego rozważania na temat bezpieczenstwa i poczucia bezpieczenstwa. Ja jestem zdecydowanie wrogiem poszukiwania poczucia bezpieczenstwa. Rowerek trojkowlowy daje znacznie wieksze poczucie bezpieczenstwa niz dwukolowy, ale wypierdolic sie na nim znaczie latwiej i bolesniej. Poza tym jest slepym zaułkiem, skutecznie oducza jazdy na rowerze.
Reasumujac, Nemo to dobry wybor.

A teraz bedzie lokowanie produktu :)

Mam niebawem do odbioru wszystkie rozmiary Nemo 5 za wyjatkiem 25 i mam tez koncowke produkcji Nemo 4 w rozmiarze 23 i 25, za to sa tansze (data produkcji biezaca)

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 11:26
autor: Chrab
GreeN_DG pisze:W takim wypadku co byś polecał osobiście dla świeżaka po kursie (latanie swobodne). Chodzi mi o jak największe bezpieczeństwo. Paralotnia nowa.

Wstępnie myślałem o Nemo5


Moim zdaniem branie nowych A jest błędem. Jeżeli się wkręcisz w latanie to szybko będziesz chciał niskie B. Handling B jest dużo przyjemniejszy.

A jest ciężko sprzedać, bo dużo osób bierze pod razu niskie B.

Lepiej pieniądze wydać na latanie.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

: 15 sierpnia 2022, 11:30
autor: uriuk
Zajrzyj do watku o wypadku w Swieradowie. Pilot chyba dalej jest w spiaczce. Uwierzyl w takie dyrdymaly.