Ja przedłużałem abonament kilka dni temu i dopiero mi wskoczyło, wiec może opłaconym użytkownikom tego nie dorzucali....
Z tym Soudingiem w czasie to trochę uprościłeś. Podrzucę jeszcze info dokładne co gdzie jest i co oznacza, ale tak w skrócie to mamy 4 wykresy:
1. Temperatura na ziemi, punkt rosy, opady, wiatr na 10 i 80 m nad gruntem.
2. Współczynniki stabilności (nie wiem czy jest sens tłumaczyć je na Polski? Mam wrażenie, że nie):
- CAPE
- ThrHGT - podsumowanie warunków do szybowania
- Siła noszeń
- Soaring-Index - współczynnik szybowania
- Lifted-Index (LI) - współczynnik noszeń
3. Spadek temperatury, wilgotność i chmury
4. Wiatr na rożnych wysokościach, temperatura, pionowe zmiany prędkości wiatru
Tak jak wspomniałem wcześniej, podrzucę jeszcze dokładny opis co gdzie i co oznacza na tych wykresach, ale przygotowanie tego chwile zajmie.
Ja jak na razie widząc to przed lotnym dniem spojrzałem sobie na:
1. wykres pierwszy - kierunki wiatru i siła
2. Wykresy siły noszeń kolorem czarnym i ogólna "niestabilność" dnia na podstawie Termal indeks na rożnych wysokościach TI-900, TI-800 .... im bardziej ujemna liczba tym mocniejsza spodziewana termika.
3. Chmury zaznaczone kreskowanymi obszarami. Jeśli pojawiają się "*" to sa to chmury konwekcyjne.
4. Obszary fioletowe i granatowe, gdzie są oznaczone słabsze wiatry (mniejsza pionowa zmiana wiatrów) sprzyjajace budowaniu sie termiki. Z tego co piszą, jeśli zmiana prędkości wiatru jest większa niż 2km/h co 100m to rozpi... to termikę.
Ogólnie narzędzie wydaje mi się naprawdę konkretne, ale trzeba by się to nauczyć czytać
Jeśli masz jakieś doświadczenia z tymi wykresami, to podziel się proszę, na co Ty (albo klubowi koledzy) najczęściej patrzycie na tych wykresach. Dzięki!