Zbyszek Gotkiewicz pisze:Michał. A jaki jest poziom wyszkolenia pilota w Niemczech, jak wygląda egzamin i ile to kosztuje?
Postaram sie jak najdokładniej opisac jak wyglada przebieg kursu, ale nie latwo na wszystkie pytania odpowiedziec, bo jak sam wiesz mentalnosc, jakosc nauki i podejscie do bezpieczenstwa szkol sie roznia nie tylko w Polsce.
Ale skoro w Austrii i w Niemczech 30 wysokich lotow jest wiecej wymaganych do otrzymywania swiadectwa niz w Polsce, wychodze z zalozenia ze poziom jest automatycznie wyszy kiedy kursant tutaj wychodzi ze szkoly.
Co na pewno wiem, to to ze niezaleznie od nastawienia szkoly jednak kazda szkola podlega DHV-u i przestrzega ich przepisow i zasad, bo DHV patrzy wszystkim od czasu do czasu ostro na ręce i kontroluje ich robote.
Wiec teoria to 25 godzin, a w niej znajduja sie przedmioty jak aerodynamika, wiedza ogólna o sprzecie paralotniowym, meteo, prawo lotnicze i prawidlowe zachowanie w niebezpiecznych sytuacjach.
Generalnie zajmuje to jakies 4 - 6 godziny na kazda dziedzine.
Nastepnie uczen jest gotowy zeby wykonac swoje pierwsze loty, wykonuje minimum 20 niskich z malej gorki, w nastepujacych tygodniach 40 wysokich lotow. Wymagany minimum tu sa 500 metrow powyszenia pomiedzy startowiskiem i ladowiskiem, tylko i wylacznie z skrzydlami EN-A.
Potem kursant oficjalnie moze sie starac o przystapienie do egzaminu teorytecznego jak i praktycznego.
Jednak te wykonane 40 loty nie sa automatycznie gwarantem ze mozesz podejsc do egzaminu. Dopiero kiedy Instruktor zdecydowal ze kursant jest gotowy, przyjezdza egzaminator z DHV-u, ktory na szczescie jest niezalezny od polityki szkoly i surowym okiem ocenia kursanta w praktyce.
Bywa czasem jednak tak, ze Pilot potrzebuje 60 - 80 powtorek aby pojąć wszystko motorycznie i dostac zielone swiatlo od instruktora..
Owszem jest to powiazane z wiekszymi kosztami, bo kursant zaplacil tylko za 40, z grzecznosci za 50.
Na egzaminie kursant musi pokazac czego sie nauczyl, ze potrafi bezpiecznie samodzielnie wykonac caly lot bez pomocy Instruktora.
W locie egzminacyjnym egzaminator moze wymagac figur jak osemki, 30-40% klapy asymetrycznej, zalozenie uszu lub uzywanie belki.
No i oczywiscie bezpiecznie podejscie do ladowania osemka albo klasycznie w zaleznosci od warunkow meteorologicznych.
Kiedy kurant spali za pierwszym razem, wolno mu przystapic drugim razem w ten sam dzien.
Z teoretycznym egzaminem raczej bywa jak w Polsce… Egzaminator omawia pytania wspolnie w grupie i podpowiada wlasciwe odpowiedzi albo wychodzi z pomieszczenia i wraca sobie po kawce i cieplym posilku. Wiec kursanci mogla sobie czesto pomoc nawzajem.
Koszty: pomiedzy 1200 - 1800 Euro za papier zaleznie od szkoly.
Trwanie: 2 - 4 tyg.
Mam nadzieje ze odpowiedziałem na wszystkie Twoje pytania