Strona 1 z 1
Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 11:37
autor: eltomek
Witam,
Co jest szczególnego w konstrukcji skrzydeł tandemowych, co sprawia, że ich zakres masy startowej jest 5x szerszy od regularnych skrzydeł?
Weźmy taką Orkę 2 w rozmiarze 42 (
http://para2000.org/wings/dudek/orca2.html), której masa startowa to 100-200 kg, podczas gdy skrzydła 1-osobowe mają najczęściej zakres ok 20kg, np. 85-105kg. Uznaje się, że dla takiego skrzydła, powiedzmy 80kg (czyli 15% poniżej środka dość wąskiego zakresu wagowego) to istotne niedoważenie skrzydła, za to 100kg dla wspomnianej Orki to już mniej niż 33% od środka zakresu i pewnie nie stanowi to problemu.
Pozdrawiam,
Tomek
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 11:43
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Są dwa zagadnienia: zakres wagowy w jakim skrzydło jest certyfikowane oraz optymalne obciążenie powierzchni. Najczęściej optymalne obciążenie powierzchni znajduje się w przedziale wagowym który był certyfikowany, ale te dwa zagadnienia należy rozpatrywać oddzielnie.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 11:58
autor: uriuk
Warunki certyfikatu dla tandemu sa inne niz dla skrzydla solo.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 17:15
autor: Marcin.
Dobry temat
takie szerokie widełki obciążania powierzchni. A nie wiecie czasem gdzie się sprawdza jaki profil ma dane skrzydło? Chodzi mi czy samostateczne czy klasyk.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 18:37
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Najlepiej w komputerze konstruktora. Profil skrzydła to jedna z pilniej strzeżonych tajemnic firmy.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 18:45
autor: micro
Zbyszek, trochę o inny "profil" Marcinowi chodziło
.
Może na para2000 lub w danych fabrycznych skrzydła znajdziesz te informacje.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 19:03
autor: Marcin.
No tak. micro ma rację
Ciekaw jestem czy na samostatkach lata się swobodnie np.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 19:09
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Oczywiście ze się lata swobodnie na skrzydłach samostatecznych. Takim najbardziej jaskrawym przykładem są dwurzędówki.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 19:33
autor: Lucjan Piekutowski
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Oczywiście ze się lata swobodnie na skrzydłach samostatecznych. Takim najbardziej jaskrawym przykładem są dwurzędówki.
Zbyszku a czy to nie jest tak że każde skrzydło jest "trochę" samostateczne, z tego co wiem to tzw. profil samostateczny wymyślono dla samolotów które miały tendencję do niestateczności podłużnej czyli np. latających skrzydeł itp ?
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 20:01
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Każdy profil klasyczny jest niestateczny podłużne. Samolot ustatecznia usterzenie. Jeśli samolot nie ma usterzenia to musi mieć profil samostateczny.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 21:27
autor: Lucjan Piekutowski
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Każdy profil klasyczny jest niestateczny podłużne. Samolot ustatecznia usterzenie. Jeśli samolot nie ma usterzenia to musi mieć profil samostateczny.
A: Czyli paralotnie mają profil samostateczny
(wszystkie)
B: Albo się mylę i mają klasyczny a "ustatecznia" je masa podwieszona kilka metrów niżej.
Re: Skrzydła tandemowe i ich szeroki zakres masy startowej
: 23 sierpnia 2016, 21:44
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Z profilami do paralotni to nie jest taka prosta sprawa. Profil samostateczny posiada zdecydowana mniejszość. Większość od początków paralotni posiada profil klasyczny, który powoli ewoluował w kierunku profilu o zerowej wędrówce środka parcia. To są takie profile, które znajdują się pomiędzy klasycznymi a samostatecznymi. Doświadczeni konstruktorzy juz nie eksperymentują z profilami klasycznymi, które co prawda mają co prawda lepszą doskonałość, ale ponieważ skrzydło paralotni jest ustateczniane jedynie środkiem ciężkości to takie skrzydła są dzikie. Widać to w skrzydłach tworzonych przez młodych konstruktorów którzy poszukują najlepszych osiągów, a mają za mało doświadczeń z zachowaniem takich profili podczas latania. Starzy konstruktorzy juz dawno stosują profile z pogranicza samostatecznych. Problem w paralotniach jest taki, że nawet niewielkie zaciągnięcie sterówek psuje wszystkie zalety takiego profilu z punktu widzenia bezpieczeństwa.