Strona 1 z 2
trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 16:16
autor: Marcin Kawula
Krótkie pytanie w kontekście ewentualnego zakupu skrzydła. Czy jeśli skrzydło ma 1 rok od wyprodukowania (czyli stosunkowo nowe), ale wylatało około 100h będzie jeszcze długo w dobrym stanie technicznym? Wydaje się, że skoro pilot wylatał 100h w rok, to raczej nie ciora glajta po startowiskach, tylko startuje i jest długo w powietrzu, więc tę ilość godzin można by porównać do np 50h dla kogoś początkującego. Pytam, bo najwięcej glajtów do sprzedaży ma wylatane około 50h, a czym więcej godzin, to cena mocno spada.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 16:39
autor: Zbyszek Gotkiewicz
A co to za skrzydło? Chodzi głównie o materiały. Bo dla normalnego skrzydła 100 godzin to niewiele. Pozostało jeszcze z 500 godzin do wylatania.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 16:42
autor: Marcin Kawula
Np takie jak Rook2.
Upper surface Dominico N30 DMF
Bottom surface Dominico N20 DMF
100h/500h to rzeczywiście można traktować jak nowe.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 17:37
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Ja bym sprawdził tkaninę na przewiewności i wytrzymałość po jakiś 300 godzinach. A tak to panie latać i latać.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 17:44
autor: Marcin.
A gdy przewiewność jest w "dobrym stanie" ,to można założyć że reszta paralotni jako tako też?
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 18:07
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Na stan paralotni składa się
Przewiewności tkaniny
Wytrzymałość mechaniczna tkaniny
Skurcze i rozciągnięcia tkaniny
Wytrzymałość lin.
Skurcze i rozciągnięcia lin
Wytrzymałość szwów
Stan usztywnień
Stan innych elementów skrzydła
Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 18:54
autor: Marcin.
To możliwa jest sytuacja ,że przewiewność jest dobra a jakaś część niedopuszczalnie zużyta? Oczywiście chodzi mi tylko o normalne użytkowanie ,a nie uszkodzenie skrzydła w wypadku.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 18:58
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 19:13
autor: Marcin.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Myślę że tak. Skrzydło może mieć na przykład dobry wynik przewiewności ale skurczony spływ albo bardzo nierówna górna powierzchnię. Albo na przykład zniszczone usztywnienia wlotów. Nie mówiąc juz o linach.
To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 19:40
autor: tooosh
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra
W którymś Cross Country były na ten temat testy.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 19:58
autor: Marcin.
tooosh pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać że pozostałe wyniki będą też dobre.
Dobry wynik przewiewności nie musi wskazywać, że przewiewność jest dobra i po kolejnym teście może być niedobra
W którymś Cross Country były na ten temat testy.
Możesz zapodać linka ?
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 20:15
autor: Lucjan Piekutowski
Marcin. pisze:
To chyba oznaki starego rocznika z pancernym gelvenorem?
Marcin strasznie kombinujesz z tym skrzydłem
Skrzydło nowe masz w momencie gdy jest nowe, potem jest tylko mniej lub bardziej używane. Do tego się starzeje. Dowodem stanu skrzydła jest przegląd, który powinien ci odpowiedzieć na pytania o stan poszczególnych elementów. Dodatkowo upewnić się o stanie możesz:
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
Kupując je od osoby pewnej najlepiej pilota którego znasz i wiesz że cię nie oszuka.
Oceniając ogólny stan, tj linki, taśmy bloczki magnesy itp. Stan wytarcia i zużycia tych elementów, świadczy o intensywności użytkowania. Jak obejrzysz ileś tam glajtów , w tym nowe to zobaczysz który jak wygląda. Tobie pozostaje jak na razie wspierać się kimś kto ma doświadczenie. Oczywiście powiemy Ci na co zwracać uwagę, ale to będą tylko rady przez internet.
Odpowiadając na Twoje pytanie. Może być skrzydło które ma 100 godzin i jest sprawne a może być i takie które jest niesprawne. 100 godzin i rok użytkowania, to moim zdaniem przewiewność byłaby z wynikiem "bardzo dobry" lub "jak nowy" jeśli jest tylko "dobra" to coś tu jest nie tak, tzn zadziałał jakiś czynnik postarzający tkaninę (słońce, woda ? ) , reszta konstrukcji najprawdopodobniej jest proporcjonalnie zużyta ale to sprawdzisz robiąc pełny przegląd.
P.S Roczne skrzydła klasy A lub B są drogie.
EDIT: Ten post oczywiście jest do Marcina cytowanego, trochę mi się Marcinowie pomieszali , ale ogólnie odpowiedź jest na pytania Marcina którego zacytowałem i tego który założył temat trochę też
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 20:35
autor: starry
Gdy dostałem Deltę po 2 sezonach i ponad 200h i porównałem ją ze swoim Synergy5 z niecałymi 180h to myślałem, że Delta to trup. Jednak Delta miała aktualny pełny przegląd z wynikiem przewiewności jak nowa. Przez pierwsze parę godzin na Delcie, miałem wrażenie, że latam na skrzydle z pergaminu, które lada moment się podrze
Teraz mam już na Delcie prawie 100h i czuje się na niej tak pewnie jak dawniej na Solu. Porównałem ją też z rocznikowo równymi Deltami znajomych i nie odbiega wizualnie i organoleptycznie od innych. Poczytałem też na stronie Ozone o tym jak oceniają stan skrzydła i sadzę, że tkanina spokojnie w dobrej kondycji przeżyje 500h albo i więcej. Gorzej chyba liny, a raczej lineczki, które warto by wymienić przynajmniej raz, ale czy to jest opłacalne ? Może przynajmniej główne A i B. Tak więc od samego latania skrzydło nie powinno "zepsuć". Najgorzej chyba wpływają na skrzydło wypadki i nieumiejętne obchodzenie się z nim ( minimum szacunku się skrzydłu należy ), które w instrukcji OZONE jest bardzo fajnie opisane. Gelwanor jest pancerny ale i ciężki, a jakość wykonania Sol'a pozostawia sporo do życzenia na tle konkurencji.
Używkę należy zawsze brać z opcją zwrotu, nie napalać się i przespać parę dni przed ostateczną decyzją.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 20:48
autor: Marcin.
Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
A jak złe lata?
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 20:51
autor: Lucjan Piekutowski
Marcin. pisze:Lucjan Piekutowski pisze:[
Oglądając skrzydło, sprawdzając jak wstaje i lata.
A jak złe lata?
Odpowiem tak, idziesz na randkę, dziewczyna śliczna ale nieśmiała i przestraszona. Dziewczynę możesz ośmielić
A skrzydło to sam wiesz...
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 20:58
autor: Marcin Kawula
Jak tak sobie patrzę na ceny skrzydeł używanych np tu:
https://wing.pub/wings/niviuk/hook-3 (to wybrane losowo skrzydło)
to widać, że cena jest uzależniona od NALOTU.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 21:17
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Lucjan Piekutowski pisze:[Dziewczynę możesz ośmielić
A skrzydło to sam wiesz...
Dziewczynę można jeszcze rozśmieszyć
Jak jej pilot pokaże co potrafi to będzie boki zrywać.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 21:42
autor: Marcin Kawula
Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 21:53
autor: Lucjan Piekutowski
Marcin Kawula pisze:Dzięki za wszelkie podpowiedzi, szczególnie: kupować skrzydło ze świeżym przeglądem, kupować z kimś doświadczonym, no i wyspać się
W twoim przypadku jak kupisz skrzydło po 100 godzinach od pilota który tylko latał, to będzie jak nowe. Nie wiem czy Niemcy i Francuzi kombinują z żyłowaniem ceny, myślę że raczej latają i sprzedają nie zajeżdżają skrzydeł.
Re: trwałość skrzydła
: 01 września 2016, 23:53
autor: tooosh