Strona 1 z 1

Inicjatywa na rzecz nowych startowisk

: 18 września 2016, 11:35
autor: wlaskow
Marzy mi się taka inicjatywa, w której w ramach rozmów trójstronnych (lasy państwowe – urzędy – stowarzyszenia paralotniowe), będzie wspierała idee tworzenia nowych startowisk, lub poprawiała stan obecnych. Czy ktoś z szanownych kolegów ma podobne wyimaginowane pomysły. A może ktoś przeprowadził taką inicjatywę i może podzielić się swoim doświadczeniem.

Re: Inicjatywa na rzecz nowych startowisk

: 18 września 2016, 11:55
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Są takie doświadczenia. Wynika z nich że sprawą kluczową jest lokalne środowisko pilotów. Stworzenie startowiska to jedno, a utrzymanie go to zupełnie inna bajka. Nawet najbardziej popularne startowiska mają problem z ich pielęgnacja i użytkowaniem. Jak uda się rozwiązać ten problem, to kwestia nowych startowisk będzie rozwiązana automatycznie. Podczas tworzenia PSP była taka idea aby wszystkich paralotniarzy ubezpieczyć w tym stowarzyszeniu, a zarabiane pieniądze przeznaczyć na finansowanie między innymi startowisk. Było to robione, ale inicjatywa stworzenia jednego wspólnego funduszu była storpedowana przez inne kluby oraz przez Stowarzyszenie Instruktorów. To tak w skrócie.

Re: Inicjatywa na rzecz nowych startowisk

: 03 października 2016, 11:37
autor: ogrodowy
Podejmę się negocjacji z lasami państwowymi... A w obronie lasów. Problem różnych organizacji czy firm eventowych wynika z przyczyny że nie wiedzą z czym i o czym rozmawiają. Też trochę bawiłem się w airsoft i pb ale mam świadomość co depczę biegając po lesie, że ptaki zjadają kulki i potem giną, że płosząc np sarny one wybiegają na drogę....Tym bardziej że górne partie lasu są zazwyczaj wyłączone z gospodarki leśnej.... O tym że turystyka w lasach jest rozwinięta świadczy np ta strona http://www.czaswlas.pl/. Z obserwacji na Żarze wynika że downhilowcy (rowerzyści) łatwiej się dogadują z PKL i nie mają problemów z realizowaniem tam swoich inicjatyw....Dla tych co narzekają jak to jest źle w polsce niech rozeznają jak jest gdzieindziej. Większość szkocji jest w prywatnych rękach i trzeba się namęczyć pokonując ograniczenia. O komercji i cenach jaka jest na zachodzie(południu) europy to nie wspomnę. Lasy zajmują ok 30 % kraju a wiedza jaką wykształcony człowiek wynosi kończąc szkoły to jest że to jest państwo w państwie ;-)
Dużo jest też prywatnych miejsc na potencjalne startowiska i byłbym tu za wykupywaniem ich bo ziemia/las jest u nas jest tania ;-)

Re: Inicjatywa na rzecz nowych startowisk

: 03 października 2016, 13:17
autor: szymon.strus
ogrodowy pisze:Większość szkocji jest w prywatnych rękach i trzeba się namęczyć pokonując ograniczenia.


Wieksza czesc aktywnych startowisk w Beskidzie Wyspowym jest zlokalizowane na prywatnych dzialkach. Latwiej dogadasz sie z prywatnym wlascicielem co do warunkow dzierzawy niz z Lasami Panstwowymi. Ostatnia proba stworzenia nowego startowiska na terenie Lasow Panstowych spelzla na niczym.

Re: Inicjatywa na rzecz nowych startowisk

: 03 października 2016, 16:25
autor: ogrodowy
szymon.strus pisze:
ogrodowy pisze:Większość szkocji jest w prywatnych rękach i trzeba się namęczyć pokonując ograniczenia.


Wieksza czesc aktywnych startowisk w Beskidzie Wyspowym jest zlokalizowane na prywatnych dzialkach. Latwiej dogadasz sie z prywatnym wlascicielem co do warunkow dzierzawy niz z Lasami Panstwowymi. Ostatnia proba stworzenia nowego startowiska na terenie Lasow Panstowych spelzla na niczym.


Wystarczy przeczytać Ustawę o lasach i wyraźnie w niej mamy że LP nie mogą dzierżawić, sprzedawać majątku. (choć czasem to robią ale to inna bajka)...Dlatego jak pisałem warto się zapoznać z prawem. Znam trochę ustawę o lasach i ochronie przyrody więc mogę się podjąć negocjacji...Głupie dyskusje kończą się tak jak skończyły się w naszych Tatrach...Zgodzę się. Ziemia jest na tyle u nas tania że czasem wato się zastanowić czy lepiej nie kupić/ wydzierżawić jakiegoś pola...
A jak ktoś roszczeniowo podchodzi i nie wie nawet o czym rozmawia to nie dziwię się że ktoś się nie godzi...Za przykład podam że koło PTTK do którego należę załatwiało" ważne sprawy" z miejscowym robotnikiem leśnym, (Beskid Wyspowy) i myśleli że rozmawiają z kimś kompetentnym. Gość nie miał żadnego prawa zezwalać na co zezwala ale wszyscy byli zadowoleni i tak to się ciągnęło....Tak mamy wiele prywatnych miejsc gdzie można by polatać...Są też państwowe i można by uchwycić fakt że są państwowe...

W Polsce jescze nie mamy pogrodzonych terenów prywatnych ale to już niedługo...


Fragment z Ustawy o Lasach
Art. 13. 1. Właściciele lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do:

1) zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk,
2) ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 2 lat od usunięcia drzewostanu, a w razie szkód wywołanych przez pożary i inne klęski żywiołowe - w okresie do 5 lat,
3) pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej,
4) przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3,
5) racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:

a) pozyskiwanie drewna w granicach nie przekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
b) pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.

2. Zmiana lasu na użytek rolny jest dopuszczalna w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb właścicieli lasów.
3. W sprawach, o których mowa w ust. 2:

1) w stosunku do lasów stanowiących własność Skarbu Państwa decyzję wydaje dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, na wniosek nadleśniczego,
2) w stosunku do lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa:

a) o powierzchni do 10 ha decyzję wydaje starosta, na wniosek właściciela lasu,
b) o powierzchni powyżej 10 ha decyzję wydaje wojewoda, na wniosek właściciela lasu.


Art. 13a. 1. W celu realizacji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej Lasy Państwowe obowiązane są w szczególności do:

1) inicjowania, koordynowania i prowadzenia okresowej oceny stanu lasów i zasobów leśnych oraz prognozowania zmian w ekosystemach leśnych,
2) sporządzania okresowych wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu lasów oraz aktualizacji stanu zasobów leśnych,
3) prowadzenia banku danych o zasobach leśnych i stanie lasów.

2. Zadania określone w ust. 1 pkt 2 i 3 realizowane są bez względu na formę własności lasów.

Art. 13b. 1. W celu promocji trwale zrównoważonej gospodarki leśnej oraz ochrony zasobów przyrody w lasach Dyrektor Generalny może, w drodze zarządzenia, ustanawiać leśne kompleksy promocyjne.
2. W skład leśnych kompleksów promocyjnych wchodzą lasy będące w zarządzie Lasów Państwowych. Do leśnych kompleksów promocyjnych mogą być włączane lasy innych właścicieli, na ich wniosek.
3. Leśne kompleksy promocyjne są obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu ekologicznym, edukacyjnym i społecznym, dla których działalność określa jednolity program gospodarczo-ochronny, opracowywany przez właściwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.
4. Dla każdego leśnego kompleksu promocyjnego Dyrektor Generalny powołuje radę naukowo-społeczną, do której należy inicjowanie oraz ocena realizacji działań podejmowanych w leśnym kompleksie promocyjnym.

Art. 14. 1. Powiększanie zasobów leśnych następuje w wyniku zalesienia gruntów oraz podwyższania produkcyjności lasu w sposób określony w planie urządzenia lasu.
2. Do zalesienia mogą być przeznaczone nieużytki, grunty rolne nieprzydatne do produkcji rolnej oraz inne grunty nadające się do zalesienia, a w szczególności:

1) grunty położone przy źródliskach rzek lub potoków, na wododziałach, wzdłuż brzegów rzek oraz na obrzeżach jezior i zbiorników wodnych,
2) lotne piaski i wydmy piaszczyste,
3) strome stoki, zbocza, urwiska i zapadliska,
4) hałdy i tereny po wyeksploatowanym piasku, żwirze, torfie i glinie.

2a. Wielkość zalesień, ich rozmieszczenie oraz sposób realizacji określa krajowy program zwiększania lesistości opracowany przez ministra właściwego do spraw środowiska, zatwierdzony przez Radę Ministrów.
3. Grunty przeznaczone do zalesienia określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
4. Obowiązek zalesiania gruntów ciąży na nadleśniczych w odniesieniu do gruntów w zarządzie Lasów Państwowych oraz na właścicielach lub użytkownikach wieczystych pozostałych gruntów.
5. Właściciele lub użytkownicy wieczyści gruntów mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa przeznaczone na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów, o których mowa w ust. 3. Decyzję w sprawie przyznania środków na pokrycie tych kosztów wydaje starosta na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, po zaopiniowaniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
6. (skreślony).

Art. 14a. 1. Drewno pozyskane w lasach podlega ocechowaniu.
2. Obowiązek cechowania drewna spoczywa na właścicielach lasów, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Drewno pozyskane w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa cechuje starosta, który wystawia właścicielowi lasu dokument stwierdzający legalność pozyskania drewna.
4. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady cechowania drewna, wzory urządzeń do cechowania i zasady ich stosowania oraz wzór dokumentu stwierdzającego legalność pozyskania drewna.



Rozdział 3
Lasy ochronne

Art. 15. Za lasy szczególnie chronione, zwane dalej "lasami ochronnymi", mogą być uznane lasy, które:

1) chronią glebę przed zmywaniem lub wyjałowieniem, powstrzymują usuwanie się ziemi, obrywanie się skał lub lawin,
2) chronią zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, regulują stosunki hydrologiczne w zlewni oraz na obszarach wododziałów,
3) ograniczają powstawanie lub rozprzestrzenianie się lotnych piasków,
4) są trwale uszkodzone na skutek działalności przemysłu,
5) stanowią drzewostany nasienne lub ostoje zwierząt i stanowiska roślin podlegających ochronie gatunkowej,
6) mają szczególne znaczenie przyrodniczo-naukowe lub dla obronności i bezpieczeństwa Państwa,
7) są położone:

a) w granicach administracyjnych miast i w odległości do 10 km od granic administracyjnych miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców,
b) w strefach ochronnych wokół sanatoriów i uzdrowisk,
c) w strefie górnej granicy lasów.

Art. 16. 1. Minister właściwy do spraw środowiska, w drodze decyzji, uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru, na wniosek Dyrektora Generalnego, zaopiniowany przez radę gminy - w odniesieniu do lasów stanowiących własność Skarbu Państwa.
1a. Wojewoda, w drodze decyzji, uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru, na wniosek starosty, uzgodniony z właścicielem lasu i zaopiniowany przez radę gminy - w odniesieniu do pozostałych lasów.
2. Rada gminy powinna wyrazić opinię w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o jej wyrażenie. W razie upływu tego terminu uważa się, że rada gminy nie zgłasza zastrzeżeń.

Art. 17. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowe zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej.