Strona 1 z 1
Obciążenie skrzydła
: 14 października 2016, 17:34
autor: djkamill
Hej.
Dobrze wyczytałem i zrozumiałem, że obciążenie wyliczamy dzieląc Wagę startową przez powierzchnie glajta?
Jeśli tak to którą powierzchnie płaską ( wiekszą) czy PROJECTED AREA (mniejszą) ?
Re: Obciążenie skrzydła
: 14 października 2016, 18:40
autor: Lucjan Piekutowski
Płaską. Zreszta na para 2000 masz w tabelce obciążenie min/ max. Nie powinno się przekraczać w dół 2.5 kg a w górę 4.5 kg / m2
Re: Obciążenie skrzydła
: 14 października 2016, 18:50
autor: djkamill
więc dobrze rozumiem, że latając niedoważonym (90kg rozmiar M , 3,1kg/ m2 ) a latając niedoważonym ( 60 kg na XS 2,6 kg/m2) glajt będzie mieć inne miminalne, trymowe, maksymalne, skoro kg/m2 są inne ? A przyjęty środek to 3,5 kg/m2? I latanie przy tej wadze na M będzie mniej niebezpieczne?
Re: Obciążenie skrzydła
: 14 października 2016, 21:54
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Dość dokładnie opisywałem to w jakimś artykule. Może jest jeszcze na stronie PSP.
Re: Obciążenie skrzydła
: 14 października 2016, 22:52
autor: Lucjan Piekutowski
djkamill pisze:więc dobrze rozumiem, że latając niedoważonym (90kg rozmiar M , 3,1kg/ m2 ) a latając niedoważonym ( 60 kg na XS 2,6 kg/m2) glajt będzie mieć inne miminalne, trymowe, maksymalne, skoro kg/m2 są inne ? A przyjęty środek to 3,5 kg/m2? I latanie przy tej wadze na M będzie mniej niebezpieczne?
Glajt będzie miał inne prędkości w zależności od obciążenia.
Przy 3,5 kg będzie bardziej stabilnie i większa prędkość (nie trzeba tak często speeda).
Przy 2,5 kg będzie w dolnej granicy a co za tym idzie mniejsza postępowa, możliwość wchodzenia klap itd. Jedyna zaleta niedoważenia, w słabych noszeniach można się utrzymać. Najlepiej być w środku wagi albo jeszcze lepiej w 2/3 zakresu. Jeśli Zbyszek się zgodzi to wkleję skan z prędkościami z książki. Wklejam.
Re: Obciążenie skrzydła
: 14 października 2016, 23:42
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Zgadzam się. Jest na to nawet jakiś wzór

Re: Obciążenie skrzydła
: 15 października 2016, 16:40
autor: prokopcio
A z czym jest zwiazane wieksze dopuszczalne/ maksymalne wg producenta obciazenie powierzchni dla skrzydel o wiekszych rozmiarach?
Re: Obciążenie skrzydła
: 15 października 2016, 17:13
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Większe od czego? Bo nie wiem z czym porównujemy. Daj może jakieś konkretne przykłady.
Re: Obciążenie skrzydła
: 15 października 2016, 19:34
autor: prokopcio
Np moje Pluto jedynka w rozmiarze xs jest certyfikowane dla obciążeń powierzchni 2,7-3,4 kg/m2 a w rozmiarze xxl 3,7-5,4 kg/m2 pośrednie rozmiary mają pośrednie obciążenia ja mam eskę...
Re: Obciążenie skrzydła
: 15 października 2016, 20:04
autor: Lucjan Piekutowski
prokopcio pisze:Np moje Pluto jedynka w rozmiarze xs jest certyfikowane dla obciążeń powierzchni 2,7-3,4 kg/m2 a w rozmiarze xxl 3,7-5,4 kg/m2 pośrednie rozmiary mają pośrednie obciążenia ja mam eskę...
Bo wieksze lepiej latają

A gdzieś było to wyjasnione. Mniejsze skrzydło zachowuje się inaczej niż wieksze z tym samym obciążeniem. Bywa że i XSki nie przechodzą testów. Zobacz temat miniskrzydeł. One w większości przypadków nie są testowane.
Re: Obciążenie skrzydła
: 03 listopada 2016, 15:23
autor: mucha
Jakby ktoś szukał, to tu jest artykuł na stronie PSP o którym mówił Zbyszek :
http://psp.org.pl/jakiej-wielkosci-skrzydlo/