Koszty lotu tandemowego.
: 26 marca 2018, 12:15
Ciekawe podliczenie zrobione przez Przemka Kamona:
Z powodu dyskusji w innych "mediach" mogę kilka faktów przytoczyć
Z góry zakładam, że nie oszukujemy fiskusa i prowadzimy legalną firmę i każdy kto się podejmuje takich lotów robi to uczciwie i profesjonalnie.
A więc tak: z racji mojej pracy i zajechania kilku skrzydeł zakupionych od nowości do ich zezłomowania ponieważ nie nadawały się do dalszego latania koszty wyglądają tak:
- koszt sprzętowy jednego lotu swobodnego 10-15 minut to 48zł. W tej cenie jest koszt zużycia skrzydła, uprzęży, amortyzacja zapasu oraz przegladów corocznych.
- dochodzi koszt koniecznośći zapłaty VATu i podatku dochodowego. Przy założeniu ze lot kosztuje 200zł to VAT i PD to 62zł
- dochodzi koszt w naszym wypadku holowania (w górach to wjazdy itp)- 30zł
- Dochodzi koszt ZUS - wiadomo ile
- dochodzi koszt opłat lotniskowych - wynajem, dzirżawa, składka - 7zł/lot (u nas)
- dochodzi koszt marketingu czyli ogłoszenia, reklamy w mediach, prowizje dla firm sprzedających kupony - średnio u mnie 10% wartości kuponu na lot czyli - 20zł
- inne koszty typu coroczne OC pilota i firmy, badania lekarskie zakładamy że na jeden lot to 1zł
W sumie jeden lot "kosztuje" 168zł. Tak więc zostaje około 30zł i jesli tych lotów jest naprawdę dużo to można podjąć się takiej pracy, wtedy się opłaca
Przypomnę że podliczenie zrobine dla lotu swobodnego, za wyciągarką
silnikowego nawet nie podliczam
Podziwiam oferty lotu trajką w cenie np 160zł - dokładają do latania
Podliczenie amortyzacji skrzydła- skrzydło wykorzystywane w lotach swobodnych w tandemach komercyjnych wytrzymuje ok 500godzin. Spadek przez pierwsze 300-350 godz parametrów skrzydła typu przewiewność, trymowanie i wytrzymałość lin jest liniowo dość poziome, łagodne. Kolejne 200-150 godzin to gwałtowne pogorszenie parametrów, aż do konieczności zaprzestania wykonywania lotów ze względów bezpieczeństwa. Takie skrzydło po ok 500 godzinach nadaje się tylko na śmietnik i tam trafia. Jedno z takich skrzydeł Bibeta5 firma Advance wzięła od nas do testów ze względu na rzetelny udokomentowany jego "przebieg" Na tej podstawie mieli dużo danych o wytrzymałościach materiałów przy intensywnej eksploatacji.
pozdrawiam i życzę lepszych kalkulacji
Przemek Kamon
www.lotyparalotnia.pl
www.szkoleniaparalotniowe.pl
www.borsklotnisko.pl
Z powodu dyskusji w innych "mediach" mogę kilka faktów przytoczyć

A więc tak: z racji mojej pracy i zajechania kilku skrzydeł zakupionych od nowości do ich zezłomowania ponieważ nie nadawały się do dalszego latania koszty wyglądają tak:
- koszt sprzętowy jednego lotu swobodnego 10-15 minut to 48zł. W tej cenie jest koszt zużycia skrzydła, uprzęży, amortyzacja zapasu oraz przegladów corocznych.
- dochodzi koszt koniecznośći zapłaty VATu i podatku dochodowego. Przy założeniu ze lot kosztuje 200zł to VAT i PD to 62zł
- dochodzi koszt w naszym wypadku holowania (w górach to wjazdy itp)- 30zł
- Dochodzi koszt ZUS - wiadomo ile

- dochodzi koszt opłat lotniskowych - wynajem, dzirżawa, składka - 7zł/lot (u nas)
- dochodzi koszt marketingu czyli ogłoszenia, reklamy w mediach, prowizje dla firm sprzedających kupony - średnio u mnie 10% wartości kuponu na lot czyli - 20zł
- inne koszty typu coroczne OC pilota i firmy, badania lekarskie zakładamy że na jeden lot to 1zł
W sumie jeden lot "kosztuje" 168zł. Tak więc zostaje około 30zł i jesli tych lotów jest naprawdę dużo to można podjąć się takiej pracy, wtedy się opłaca
Przypomnę że podliczenie zrobine dla lotu swobodnego, za wyciągarką


Podliczenie amortyzacji skrzydła- skrzydło wykorzystywane w lotach swobodnych w tandemach komercyjnych wytrzymuje ok 500godzin. Spadek przez pierwsze 300-350 godz parametrów skrzydła typu przewiewność, trymowanie i wytrzymałość lin jest liniowo dość poziome, łagodne. Kolejne 200-150 godzin to gwałtowne pogorszenie parametrów, aż do konieczności zaprzestania wykonywania lotów ze względów bezpieczeństwa. Takie skrzydło po ok 500 godzinach nadaje się tylko na śmietnik i tam trafia. Jedno z takich skrzydeł Bibeta5 firma Advance wzięła od nas do testów ze względu na rzetelny udokomentowany jego "przebieg" Na tej podstawie mieli dużo danych o wytrzymałościach materiałów przy intensywnej eksploatacji.
pozdrawiam i życzę lepszych kalkulacji

Przemek Kamon
www.lotyparalotnia.pl
www.szkoleniaparalotniowe.pl
www.borsklotnisko.pl