Strona 1 z 2

Ciśnienie w skrzydle

: 18 kwietnia 2018, 22:09
autor: uriuk
Kiedys napisalem, ze w srodku skrzydla nie ma zadnego nadcisnienia. Znaczy jest takie jakie daje wysokosc 3 m slupa powietrza, czyli ze cisnienie na wysokosci glowy pilota jest wyzsze niz to panujace wewnatrz glajta. Oczywiscie eksperci od wszystkiego z precla chcieli mnie zjesc.
Dzis latalem na wynalazku ktory ma tylko jedna powierzchnie. Czyli nie ma zadnego wnetrza glajta, a wiec i cisnienia.
Jakie wnioski?
Ano niedlugo jednopowlokowce wypra zupelnie klasyczne glajty, przynajmniej w lataniu rekreacyjnym, turystycznym i napedowym.
Przyjmijcie do wiadomosci, ze wasze glajty sa juz zabytkowymi konstrukcjami.
Poza tym genialny wynalazek do zabrania ze soba np do Omanu czy Maroka. Uprzezo-plecak z glajtem w srodku wazy ok 5 kg w wersji normalnej. W wersji lekkiej jakies 1/3 z tego.

20180418_164326-EFFECTS.jpg
20180418_164326-EFFECTS.jpg (532.81 KiB) Przejrzano 8721 razy

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 18 kwietnia 2018, 22:17
autor: ciacholot

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 18 kwietnia 2018, 22:29
autor: calhal
uriuk pisze:Ano niedlugo jednopowlokowce wypra zupelnie klasyczne glajty, przynajmniej w lataniu rekreacyjnym, turystycznym i napedowym.
Przyjmijcie do wiadomosci, ze wasze glajty sa juz zabytkowymi konstrukcjami.

Oj tam oj tam, póki co te monoskiny do pięt nie dorastają dwupowłokowym glajtom. Co się wydarzy to jeszcze zobaczymy, ale z taką pewnością bym takich opinii nie wygłaszał.
Pewne są tylko dwie...w sumie to trzy rzeczy: śmierć, podatki i ludzka głupota ;)
srogie pozdro

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 18 kwietnia 2018, 22:43
autor: uriuk
W kalasie EN A zauwazylem kilka roznic:
Rewelacyjnie wstaje. To zupelnie inna jakosc startu.
Trzyma sie nad glowa wbrew logice.
Niesamowicie stabilny. Nie da sie go nawet rozhustac. Zrzucenie polowki bardzo trudne.
Bardzo mala bezwladnosc. idealnie chodzi za reka i wychodzi z atrakcji
Wady: topi na speedzie, topi przy skretach cialem.
Dlatego zawodnicy raczej go nie polubia. Reszcie nie powinno to za bardzo przeszkadzac.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 18 kwietnia 2018, 23:01
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Profil wklęsło wypukły nie pozwala na dużą dynamikę lotu. Pewnie dlatego w samolotach myśliwskich pierwszej wojny światowej zastosowany taki profil nie pozwalał na dużo więcej niż współczesnym motolotniom.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 09:53
autor: der
Tego typu konstrukcje mają dla mnie póki co dwie pozytywne cechy.
Nie zbiera syfu w komorach i nie będzie usilnie i tak szybko próbować utopić po wodowaniu.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 10:00
autor: uriuk
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Profil wklęsło wypukły nie pozwala na dużą dynamikę lotu. Pewnie dlatego w samolotach myśliwskich pierwszej wojny światowej zastosowany taki profil nie pozwalał na dużo więcej niż współczesnym motolotniom.



90% glajciarzy balonuje nad jedna gorka, albo wisi na zaglu. Po co im dynamika?

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 11:13
autor: Zbyszek Gotkiewicz
uriuk pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Profil wklęsło wypukły nie pozwala na dużą dynamikę lotu. Pewnie dlatego w samolotach myśliwskich pierwszej wojny światowej zastosowany taki profil nie pozwalał na dużo więcej niż współczesnym motolotniom.



90% glajciarzy balonuje nad jedna gorka, albo wisi na zaglu. Po co im dynamika?


Myślę, że w takim samym celu jak kokon :)

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 11:20
autor: uriuk
Ja tam jestem zachwycony taka konstrukcja i bede chcial posiadac zestaw uprzezo-plecak z jednopowlokowcem plus lekki zapas. Dodatkowy plus dodatni jest taki, ze wreszcie nie bede mial piachu w komorach

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 11:39
autor: Art
A co jeśli skrzydło dostanie klapę , inne atrakcje?
Wytrzepanie tego chyba nie wchodzi w rachubę....

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 11:41
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Art pisze:A co jeśli skrzydło dostanie klapę , inne atrakcje?
Wytrzepanie tego chyba nie wchodzi w rachubę....


Uriuk coś pisał, że klapy trudno wchodzą łatwo wychodzą. Poza tym są skrzydła jednopowłokowe z certyfikatem EN A, więc przynajmniej te nie powinny mieć problemów z bezpieczeństwem.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 11:49
autor: uriuk
Art pisze:A co jeśli skrzydło dostanie klapę , inne atrakcje?
Wytrzepanie tego chyba nie wchodzi w rachubę....


Oczywiscie ze wytrzepanie nie wchodzi w rachube, poniewaz trzepanie jest konieczne z powodu istnienia dolnej powloki. Nie ma powloki nie ma problemu, tzn nie ma wytrzepywania!!!
Klapa klapi i odklapia. Nie trzeba zmuszac powietrza zeby przedzieralo sie wewnatrz skrzydla w celu jego napelnienia.


Ojciec Jedrzeja Jaxy-Rozena, pilot fabryczny Zakladow Szybowcowych w Jerzowie powiedzial w zeszlym stuleciu, ze glajciarze w koncu wynajda drugi raz samolot. I w zasadzie mial racje. Jednopowlokowce sa powrotem do zrodel paralotniarstwa. Proste, lekkie tanie i... powolne.
Do latania szybko to ja biore szybowiec.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 15:04
autor: ciacholot
Jeśli szkoły i instruktorzy zaczną to cudo propagować to jest szansa, że zrobi się popularne. Fajne jest to, że jest lekkie. Mnie się to podoba.
Do tego podnosi zajebistość na startowisku ;) no bo jak on poleci na tej chusteczce. Jeśli zostanie tej konstrukcji przyklejona łatka, że to tylko w klasie A i powolne i nie może tego czy tamtego to pozostanie na marginesie bo straci na zajebistości, a jak wiadomo paralotniarz bez tego uczucia nie ujedzie. Jak się gdzieś pojawi to chętnie się przelecę, jak dadzą oczywiście.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 15:07
autor: ciacholot
uriuk pisze:W kalasie EN A zauwazylem kilka roznic:
Rewelacyjnie wstaje. To zupelnie inna jakosc startu.
Trzyma sie nad glowa wbrew logice.
Niesamowicie stabilny. Nie da sie go nawet rozhustac. Zrzucenie polowki bardzo trudne.
Bardzo mala bezwladnosc. idealnie chodzi za reka i wychodzi z atrakcji
Wady: topi na speedzie, topi przy skretach cialem.
Dlatego zawodnicy raczej go nie polubia. Reszcie nie powinno to za bardzo przeszkadzac.





Możesz Uriuk napisać coś więcej? Są takie certyfikowane w B-C ? Jakie to ma wydłużenie? Czy to wszystko jest podobnie do starych konstrukcji? Jak to ląduje? Czy to cały czas jest tylko prototyp czy już ktoś chce szerzej produkować? Co go ogranicza i czemu jeszcze nie wchodzi na rynek bo przecież od dawna znamy ten koncept.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 18:47
autor: szymon.strus
uriuk pisze:90% glajciarzy balonuje nad jedna gorka, albo wisi na zaglu. Po co im dynamika?


a 90% statystyk jest wyssane z palca. zapraszam w lotny dzien w beskid wyspowy. nawet w szkolnym bassano czy innym lijaku co najmniej tyle samo ludzi leci w cholere w stosunku do wiszacych.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 18:52
autor: szymon.strus
ciacholot pisze: Czy to cały czas jest tylko prototyp czy już ktoś chce szerzej produkować? Co go ogranicza i czemu jeszcze nie wchodzi na rynek bo przecież od dawna znamy ten koncept.


Wielu producentow ma takie modele w normalnej ofercie: Niviuk, Ozone, AirDesign, Skyman, ...

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 20:02
autor: ciacholot
szymon.strus pisze:
ciacholot pisze: Czy to cały czas jest tylko prototyp czy już ktoś chce szerzej produkować? Co go ogranicza i czemu jeszcze nie wchodzi na rynek bo przecież od dawna znamy ten koncept.


Wielu producentow ma takie modele w normalnej ofercie: Niviuk, Ozone, AirDesign, Skyman, ...




No niech będzie... Poguglałem.
Racja są takie na rynku, ale większego zainteresowania brak. Inne nowinki wchodzą mocno na rynek, a ta nie za bardzo. Wydłużenia mają w okolicach 4,7 do 5,5. Dość spore obciążenie powierzchni dopuszczają producenci. Piszą, że lądowanie łatwe i precyzyjne w sensie bardziej niż na tradycyjnym glajcie. Mimo, że mało materiału to wcale nie są tańsze o połowę ;) ale nawiązując do innego wątku to od dołu mają te same kolory co od góry :lol:
W każdym razie chyba jeszcze się nie przyjęły i są mocno niszowe. Niektórych modeli niema na para2000.org
Ciekawe czy się to kiedyś przebije przez rynek.

Powstaje pytanie dlaczego nie kupujemy takich skrzydeł? Sam niedawno kupiłem kolejnego glajta i nawet mi do głowy nie przyszła taka alternatywa.
Brak informacji? Producenci, sprzedawcy nie promują? Dlaczego?

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 20:45
autor: Tomasz Trębiński
Cześć
Na wiosnę oblatałem w Bassanowie widoczne na zdjęciu EN-A i (pi razy oko) średnie EN-B (Tensing).
Oba, tak, jak napisał Uriuk, doskonale wstają. Chodzą za ręką perfekcyjnie (pewnie to też konsekwencja niskiej wagi). Próbowałem je męczyć połówkami, frontami, spiralą z dużą hopą, etc.
I nic, bardzo stabilne cholery. Na żaglu latały porównywalnie do innych, z zastrzeżeniem tego topienia w zakręcie. Myślę jednak, że to kwestia odruchowego dokładania dupy, czego oba nie tolerowały.
No i speed. Nad tym jeszcze producenci będą musieli popracować. Independence pracuje aktualnie nad single skinem w okolicach B/C i czekam z ciekawością, jak to rozegrają.
Jeśli dobrze, to biere. Lat nie ubywa, a waga i rozmiar tych skrzydeł po spakowaniu robi wrażenie...
pozdro
Tomek

IMHO, jak wszelkie nowości, trza zareklamować. Jak ktoś je weźmie do kiszady i zrobi 400, to sprzedaż ruszy.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 22:07
autor: Marcin.

Re: Ciśnienie w skrzydle

: 19 kwietnia 2018, 23:12
autor: uriuk