Strona 1 z 2

ParaAnaliza - #7

: 10 marca 2020, 22:13
autor: JaroXS
Hej,



mała reaktywacja z naszej strony.

Pozdro!

Re: ParaAnaliza - #7

: 10 marca 2020, 23:44
autor: tooosh
Czy zakładanie dużych uszu po obu stronach NA RAZ jest poprawne?
Czy kontynuowanie lotu na połowie glajta jest niemożliwe?

Re: ParaAnaliza - #7

: 11 marca 2020, 06:42
autor: JaroXS
tooosh pisze:Czy zakładanie dużych uszu po obu stronach NA RAZ jest poprawne?
Czy kontynuowanie lotu na połowie glajta jest niemożliwe?


Na raz po obu stronach nie jest poprawne rowniez bo zagrozeniem jest frontstall. Zapomnialem o tym wspomniec. Nalezy zrobic to szybko najpierw jedna potem druga strone. Po pierwszej stronie skrzydlo zacznie schodzic z kierunku. Opuszczasz figure rowniez asymetrycznie najpierw jedna strone otwierasz potem druga nigdy po przez zaciagniecie obu sterowek jednoczesnie.

Pozdro

Re: ParaAnaliza - #7

: 11 marca 2020, 11:13
autor: Maciej Pigulski
JaroXS pisze:Na raz po obu stronach nie jest poprawne rowniez bo zagrozeniem jest frontstall. Zapomnialem o tym wspomniec. Nalezy zrobic to szybko najpierw jedna potem druga strone. Po pierwszej stronie skrzydlo zacznie schodzic z kierunku. Opuszczasz figure rowniez asymetrycznie najpierw jedna strone otwierasz potem druga nigdy po przez zaciagniecie obu sterowek jednoczesnie.


Rozne sa opinie na ten temat. Np flybubble sugeruje zaciagniecie obu uszu na raz z uwagi na to ze zaciagajac uszy i lecac w kokonie tracimy stabilnosc jesli chodzi o obroty wokol osi Z. Dlatego tez zaciagajac jedna strone mozemy doprowadzic do bujania sie i destabilizacji lotu. Mowa o tym tutaj:


Pozdrawiam,
Maciej

Re: ParaAnaliza - #7

: 11 marca 2020, 11:41
autor: JaroXS
Z bujaniem się zgadzam, ale można spokojnie utrzymać kierunek robiąc to odpowiednio w tempo. Przy obustronnym podwijaniu dużej powierzchni czaszy (zależne oczywiście od konstrukcji) ryzykujemy frontstall. Totalnie się już jednak nie zgadzam z tym co mają napisane na końcu filmu aby jednocześnie zaciągać sterówki. Przy bardzo dużych uszach które powodują spadek prędkości postępowej (z powodu oporu czołowego), oraz wilgotności w chmurze można doprowadzić do spadochronowania jeżeli zostanie to wykonane zbyt gwałtownie. Na treningach bezpieczństwa uczone jest zwykle asymetryczne zakładanie i opuszczanie.

Pozdro,

Re: ParaAnaliza - #7

: 11 marca 2020, 20:46
autor: Przemysław
JaroXS pisze: Przy bardzo dużych uszach które powodują spadek prędkości postępowej (z powodu oporu czołowego)...


Były już dyskusje o tym. Czy założenie uszu powoduje, że przyspieszamy czy że zwalniamy? Z jednej strony większy opór, z drugiej strony większe obciążenie powierzchni. Wnioski, zdaje się, były takie że zależy to od konstrukcji danego skrzydła i wielkości tych uszu.

P.

Re: ParaAnaliza - #7

: 11 marca 2020, 22:12
autor: JaroXS
Przemysław pisze:
JaroXS pisze: Przy bardzo dużych uszach które powodują spadek prędkości postępowej (z powodu oporu czołowego)...


Były już dyskusje o tym. Czy założenie uszu powoduje, że przyspieszamy czy że zwalniamy? Z jednej strony większy opór, z drugiej strony większe obciążenie powierzchni. Wnioski, zdaje się, były takie że zależy to od konstrukcji danego skrzydła i wielkości tych uszu.

P.


Uzyskujac opory polecisz wolniej. Proponuje sprawdzic samodzielnie :)

Pozdro,

Re: ParaAnaliza - #7

: 11 marca 2020, 22:44
autor: uriuk
JaroXS pisze:
Uzyskujac opory polecisz wolniej. Proponuje sprawdzic samodzielnie :)

Pozdro,


Sprawdzalismy. Niektore skrzydla leca wolniej, niektore szybciej. Zamiast sprzeczac sie z rzeczywistoscia, po prostu posluchaj tych, ktorzy sie na tym znaja.

Re: ParaAnaliza - #7

: 11 marca 2020, 23:18
autor: uriuk
A tak na marginesie, to kiedy w szybowcu wywale hamulce aerodynamiczne, czyli baardzo zwieksze opory, to ten durny szybowiec nie zmienia predkosci poziomej, za to zwieksza pionowa, a wiec sumarycznie przyspiesza.

Chyba musisz troszke poczytac o aerodynamice panie instruktorze.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 06:36
autor: JaroXS
uriuk pisze:
JaroXS pisze:
Uzyskujac opory polecisz wolniej. Proponuje sprawdzic samodzielnie :)

Pozdro,


Sprawdzalismy. Niektore skrzydla leca wolniej, niektore szybciej. Zamiast sprzeczac sie z rzeczywistoscia, po prostu posluchaj tych, ktorzy sie na tym znaja.


Nie sprzeczam sie z nikim. Proponuje abys zalozyl sonde predkosci i zrobil duze uszy z 2 linek. To tyle :) Zrob pomiar podeslij wyniki wrocimy do dyskusji. I nie chodzi mi o predkosc opadania.

Pozdro,

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 10:51
autor: uriuk
Ale na ilu skrzydlach?
Pisalismy ci, ze sa akie skrzydla, ktore przyspieszaja, ale nie wszystkie.
A ty podales kwantyfikator ogolny, wiec twierdznie jest falszywe.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 11:11
autor: JaroXS
Mozesz zrobic na wybranych 3 modelach od EN A do C. To wystarczy zeby dyskutowac dalej ale musisz miec pomiary a nie odczucie. Masz gdzies taki material z analiza?

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 11:12
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Wedlug mnie zakładanie uszu tak żeby lecieć tylko na dwóch linkach z rzędu A jest błędem.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 11:16
autor: uriuk
Mam kontuzje barku, wiec glajtem nie wystartuje. Ale w sobote wrzuce ci film z szybowca w ktorym po zwiekszeniu oporow predkosc pozioma ani drgnie.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 16:15
autor: Piotr Domański
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wedlug mnie zakładanie uszu tak żeby lecieć tylko na dwóch linkach z rzędu A jest błędem.

Jaki sposób polecasz wobec tego na jak najszybsze opuszczenie "ssawy" poza lotem po prostej? Rozumiem, że w jakiekolwiek rotacji kiedy tylko dwie linki od natarcia przenoszą większość obciążenia może dojść do dezintegracji, tyle że to mało prawdopodobne aby wpaść w rotację na dużych klapach.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 16:47
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Najszybsze opuszczenie ssawy to jest lot po prostej i nie ma znaczenia czy na uszach, czy nie. Żeby mieć gwarancję powodzenia dobrze jest to zrobić poprzecznie do osi wiatru. Natomiast jeśli chcemy mieć jak największe opadanie, to tylko spirala. Uszy dają trochę większe opadanie niż w locie normalnym oraz większą stabilność glajta. Można stosować je zamiast umiarkowanych wingowerów.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 17:39
autor: uriuk
Ostatnio cwiczylem manewr z ucieczka spirala i skonczylo sie w sasiednim powiecie z ladowaniem na wstecznym na odpuszczonych trymerach.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 17:45
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Dlatego napisałem, że spirala służy do wytracania wysokości a nie do ucieczki z noszenia.

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 18:22
autor: JaroXS
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Najszybsze opuszczenie ssawy to jest lot po prostej i nie ma znaczenia czy na uszach, czy nie. Żeby mieć gwarancję powodzenia dobrze jest to zrobić poprzecznie do osi wiatru. Natomiast jeśli chcemy mieć jak największe opadanie, to tylko spirala. Uszy dają trochę większe opadanie niż w locie normalnym oraz większą stabilność glajta. Można stosować je zamiast umiarkowanych wingowerów.


Dlaczego piszesz takie rzeczy? Przeciez to niebezpieczne dla ludzi. Jak chcesz szybko spierniczac to tylko duze uszy z 2 linek pelna bela i dopiero poprzecznie do osi wiatru. Cel to zwiekszenie opadania ktore jest sterowalne i przy pomocy ktorego sie przemieszczasz w danym kierunku.

Spirala jest bezuzyteczna jak jestes w silnej strefie ssania...

Re: ParaAnaliza - #7

: 12 marca 2020, 18:28
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Dlatego napisałem, że spirala służy do wytracania wysokości a nie do ucieczki z noszenia.