Strona 1 z 2
Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 12:07
autor: JakubM
W ostatnim Cross Country Gear Guide 2021 opublikowano wynik badania Skywalka z tunelu aerodynamicznego.
Wyniki dla modelowego pilota:
* opór stawiany przez skrzydło: 60N
* opór stawiany przez liny: 18N
* opór stawiany przez pilota w uprzęży siedzącej: 34N (doskonałość = 8.0)
* opór stawiany przez kokon w pozycji standardowej: 18N (doskonałość = 9.3)
* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)
*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.
Badano też wpływ płetw montowanych w kokonach zawodniczych. Wyników numerycznych w artykule nie ma ale piszą, że lepsze są małe płetwy.
Nie mniejszy wpływ ma też opływowy kształt kokpitu czy kształt protektora (tylnej części uprzęży).
Więcej w artykule.
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 13:14
autor: Zbyszek Gotkiewicz
A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 14:33
autor: ugryzek
Zaskakująco duża rozbieżność
Ciekawe jak to się jeszcze ma do uprzęży z podnóżkiem...
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 14:49
autor: JakubM
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?
Podali tylko: EN-B z wagą startową 90kg.
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 17:19
autor: Bumat
JakubM pisze:* opór stawiany przez pilota w uprzęży siedzącej: 34N (doskonałość = 8.0)
* opór stawiany przez kokon w pozycji standardowej: 18N (doskonałość = 9.3)
* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)
.
Czyli to co najciekawsze nie podali; pilot bez kokonu w pozycji aerodynamicznej i w kokonie w tej samej pozycji. Sprzedawcy kokonów nie pozwolili?
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 17:33
autor: Zbyszek Gotkiewicz
JakubM pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?
Podali tylko: EN-B z wagą startową 90kg.
Czyli skrzydło mogli mieć 5,2 wydłużenia lub 6,2
))
Doskonałość 10 sugeruje raczej to największe wydłużenie.
Poza tym nie wiem jaka jest pozycja standardowa kokona według badaczy bo standardowa jest taka przy której uprząż stawia najmniejszy opór
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 17:48
autor: Krzycha
Pilot w pozycji aerodynamicznej w uprzęży bez kokonu jest jak yeti - podobno istnieje ale nikt go nie widział
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 17:59
autor: Zbyszek Gotkiewicz
- DSC_0513.jpg (66.2 KiB) Przejrzano 5152 razy
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 18:27
autor: uriuk
Malo kto w kokonie lata w pozycji aerodynamicznej. Wszyscy, ktorych widzialem, trzymaja nogi poziomo, a powinny byc opuszczone o kat rowny doskonalosci. Czyli przy doskonalosci 9 nogi powinny byc opuszczone o 10 stopni. I w ten sposob caly zysk aerodynamiczny z powodu uprzezy idzie sie rozmnazac
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 18:30
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Gdy pytam pilotów jakie zalety ma kokon to wymieniają tylko komfort cieplny
)) a kąt pochylenia ustawiam tak, żeby turbulencje za butami mieć tuż poniżej twarzy. To czuć. Szczególnie na speedzie.
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 19:28
autor: Bumat
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Gdy pytam pilotów jakie zalety ma kokon to wymieniają tylko komfort cieplny
)) a kąt pochylenia ustawiam tak, żeby turbulencje za butami mieć tuż poniżej twarzy. To czuć. Szczególnie na speedzie.
No właśnie. Skoro największy opór generowany jest z tyłu, to nie warto przesadnie zajmować się przodem. Lepiej się ogolić i mamy opór skompensowany gładkim obliczem. A kokon na filmikach wygląda jak przód trumny; niech żyją buty !
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 20:03
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 20:10
autor: prokopcio
ale zarazem widać, że to docelowo tył robi niesamowitą robotę.
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 20:13
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Nie aż tak bardzo. Porównaj dwie pierwsze pozycje od góry na tym obrazku:
https://images.app.goo.gl/n1s8HT64mULuC9ko9
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 20:16
autor: prokopcio
no te kształty super zajebistych kokonów bardziej dupę mają jak ten przedostatni
a to daje +5 do zajebistości jednak chyba kupię
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 21:20
autor: Bumat
Zatem poćwiczę i wymodeluję sobie łydki i obetnę obcasy z moich górskich butów na emeryturze i wtedy pokaże jak szybko zniknę za horyzontem...
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 21:30
autor: Zbyszek Gotkiewicz
W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 21:37
autor: Bumat
Zbyszek Gotkiewicz pisze:W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?
Z wiekiem opory somoistnie maleją; niestety możliwości też...
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 22:06
autor: JoJo
JakubM pisze:* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)
*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.
A mnie to jakoś zaciekawiło, zawsze myślałem że nogi do dołu
- jak Uriuk napisał... ale ja się nie znam, tylko latać "umim".
Re: Kokon a doskonałość
: 18 stycznia 2021, 22:13
autor: Art
Drodzy
Jakiś czas temu Bruce Goldsmith projektując uprząż chyba dla airvawe zrobił testy wszystkich typów uprzęży
Wyniki w formie PDFu mam i je przedstawiam:
Opory:
-uprząż siedząca z podnóżkiem: 48,99 N
- uprząż siedząca z podnóżkiem, pozycja wyprostowana: 61,55 N
- Kokon bez płetwy z tyłu: 52,32N
- kokon z małą płetwą z tyłu: 44,25N
- uprząż z podnóżkiem i dużą płetwą z tyłu: 41,25 N
I nie jest tak jak piszesz Zbyszku- to właśnie płetwa z tyłu jest w uprzęży najważniejsza. To ona powoduje zmniejszenie oporów.