Strona 1 z 2

Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 12:07
autor: JakubM
W ostatnim Cross Country Gear Guide 2021 opublikowano wynik badania Skywalka z tunelu aerodynamicznego.
Wyniki dla modelowego pilota:
* opór stawiany przez skrzydło: 60N
* opór stawiany przez liny: 18N
* opór stawiany przez pilota w uprzęży siedzącej: 34N (doskonałość = 8.0)
* opór stawiany przez kokon w pozycji standardowej: 18N (doskonałość = 9.3)
* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)

*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.

Badano też wpływ płetw montowanych w kokonach zawodniczych. Wyników numerycznych w artykule nie ma ale piszą, że lepsze są małe płetwy.
Nie mniejszy wpływ ma też opływowy kształt kokpitu czy kształt protektora (tylnej części uprzęży).

Więcej w artykule.

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 13:14
autor: Zbyszek Gotkiewicz
A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 14:33
autor: ugryzek
Zaskakująco duża rozbieżność :shock:

Ciekawe jak to się jeszcze ma do uprzęży z podnóżkiem...

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 14:49
autor: JakubM
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?


Podali tylko: EN-B z wagą startową 90kg.

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 17:19
autor: Bumat
JakubM pisze:* opór stawiany przez pilota w uprzęży siedzącej: 34N (doskonałość = 8.0)
* opór stawiany przez kokon w pozycji standardowej: 18N (doskonałość = 9.3)
* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)

.


Czyli to co najciekawsze nie podali; pilot bez kokonu w pozycji aerodynamicznej i w kokonie w tej samej pozycji. Sprzedawcy kokonów nie pozwolili? :)

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 17:33
autor: Zbyszek Gotkiewicz
JakubM pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A podali model skrzydła i prędkość pomiaru?


Podali tylko: EN-B z wagą startową 90kg.


Czyli skrzydło mogli mieć 5,2 wydłużenia lub 6,2 :)))
Doskonałość 10 sugeruje raczej to największe wydłużenie.
Poza tym nie wiem jaka jest pozycja standardowa kokona według badaczy bo standardowa jest taka przy której uprząż stawia najmniejszy opór :)

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 17:48
autor: Krzycha
Pilot w pozycji aerodynamicznej w uprzęży bez kokonu jest jak yeti - podobno istnieje ale nikt go nie widział :)

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 17:59
autor: Zbyszek Gotkiewicz
DSC_0513.jpg
DSC_0513.jpg (66.2 KiB) Przejrzano 5152 razy

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 18:27
autor: uriuk
Malo kto w kokonie lata w pozycji aerodynamicznej. Wszyscy, ktorych widzialem, trzymaja nogi poziomo, a powinny byc opuszczone o kat rowny doskonalosci. Czyli przy doskonalosci 9 nogi powinny byc opuszczone o 10 stopni. I w ten sposob caly zysk aerodynamiczny z powodu uprzezy idzie sie rozmnazac :)

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 18:30
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Gdy pytam pilotów jakie zalety ma kokon to wymieniają tylko komfort cieplny :))) a kąt pochylenia ustawiam tak, żeby turbulencje za butami mieć tuż poniżej twarzy. To czuć. Szczególnie na speedzie.

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 19:28
autor: Bumat
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Gdy pytam pilotów jakie zalety ma kokon to wymieniają tylko komfort cieplny :))) a kąt pochylenia ustawiam tak, żeby turbulencje za butami mieć tuż poniżej twarzy. To czuć. Szczególnie na speedzie.


No właśnie. Skoro największy opór generowany jest z tyłu, to nie warto przesadnie zajmować się przodem. Lepiej się ogolić i mamy opór skompensowany gładkim obliczem. A kokon na filmikach wygląda jak przód trumny; niech żyją buty !

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 20:03
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 20:10
autor: prokopcio
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9
ale zarazem widać, że to docelowo tył robi niesamowitą robotę.

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 20:13
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Nie aż tak bardzo. Porównaj dwie pierwsze pozycje od góry na tym obrazku:


https://images.app.goo.gl/n1s8HT64mULuC9ko9

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 20:16
autor: prokopcio
no te kształty super zajebistych kokonów bardziej dupę mają jak ten przedostatni ;) a to daje +5 do zajebistości jednak chyba kupię

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 21:20
autor: Bumat
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9


Zatem poćwiczę i wymodeluję sobie łydki i obetnę obcasy z moich górskich butów na emeryturze i wtedy pokaże jak szybko zniknę za horyzontem...

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 21:30
autor: Zbyszek Gotkiewicz
W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 21:37
autor: Bumat
Zbyszek Gotkiewicz pisze:W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?


Z wiekiem opory somoistnie maleją; niestety możliwości też...

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 22:06
autor: JoJo
JakubM pisze:* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)

*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.


A mnie to jakoś zaciekawiło, zawsze myślałem że nogi do dołu :?: - jak Uriuk napisał... ale ja się nie znam, tylko latać "umim".

Re: Kokon a doskonałość

: 18 stycznia 2021, 22:13
autor: Art
Drodzy
Jakiś czas temu Bruce Goldsmith projektując uprząż chyba dla airvawe zrobił testy wszystkich typów uprzęży
Wyniki w formie PDFu mam i je przedstawiam:
Opory:
-uprząż siedząca z podnóżkiem: 48,99 N
- uprząż siedząca z podnóżkiem, pozycja wyprostowana: 61,55 N
- Kokon bez płetwy z tyłu: 52,32N
- kokon z małą płetwą z tyłu: 44,25N
- uprząż z podnóżkiem i dużą płetwą z tyłu: 41,25 N
I nie jest tak jak piszesz Zbyszku- to właśnie płetwa z tyłu jest w uprzęży najważniejsza. To ona powoduje zmniejszenie oporów.