Strona 1 z 1
ParaQuickTips - 3#
: 15 kwietnia 2021, 21:54
autor: JaroXS
Hej,
trochę osób pisało na priv abym skomentował ten ostatni wpadek. Sorry ale w przy tym wypadku nie da się zmieścić w 4 minutach. I tak starałem się na jednym wdechu bez cięć kamery szybko mówić o najważniejszych rzeczach. Starałem się powiedzieć o wielu rzeczach które widzę, ale mimo wszystko mogłem coś przeoczyć albo czegoś nie rozwinąć mocniej tak jak ktoś sobie życzy. Nie chcę aby te odcinki były tasiemcami. Chciałbym naprawdę aby to miało 4-5 minut max, ale niektóre przypadki niektórych osób są naprawdę wymagające
Uważajcie na małe górki i ostre warunki to jest bardzo zgubne...
Pozdrawiam,
Re: ParaQuickTips - 3#
: 15 kwietnia 2021, 22:27
autor: Zbyszek Gotkiewicz
To ja jeszcze dodam, że pilot rzucając zapas przeciągnął prawą połowie skrzydła, czyli pewnie przekłada dłoń przez uchwyt. Jak widać pilot samouk ma jeszcze sporo do nadrobienia.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 15 kwietnia 2021, 22:40
autor: uriuk
I nie w kazdym skrzydle po zalozeniu uszu predkosc spada. Niekiedy rosnie, czesto pozostaje bez zmian.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 15 kwietnia 2021, 22:46
autor: JaroXS
Czy możesz podać przykład takiego skrzydła które mimo zwiększenia oporu leci szybciej? Chętnie sprawdzę. Dzięki.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 15 kwietnia 2021, 22:47
autor: prokopcio
Bardzo mi się podoba stwierdzenie:
Pilot żle dobrał umiejetności do panujących warunków
Tak, wiem, przejęzyczenie ale bardzo zabawne
Re: ParaQuickTips - 3#
: 15 kwietnia 2021, 22:53
autor: Zbyszek Gotkiewicz
prokopcio pisze:Bardzo mi się podoba stwierdzenie:
Pilot żle dobrał umiejetności do panujących warunków
Tak, wiem, przejęzyczenie ale bardzo zabawne
Czeski błąd, ale w tym przypadku bardzo dobrze definiuje przyczyny. Już nic nie piszę na ten temat, bo znowu się posypią kciuki w dół od aktywistów klubu partyzant.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 15 kwietnia 2021, 23:55
autor: uriuk
JaroXS pisze:Czy możesz podać przykład takiego skrzydła które mimo zwiększenia oporu leci szybciej? Chętnie sprawdzę. Dzięki.
Szybowce mają hamulce aerodynamiczne, które mocno zwiększają opór, ale nie zmniejszaja prędkości
. Podobnie z klapami w glajtach. Opór rośnie, ale też rośnie obciążenie powierzchni, co z kolei zwiększa prędkość. Zrób pomiary z klapami różnej wielkości. Zdziwisz się.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 06:56
autor: JaroXS
Ja nie jestem zdziwiony tym co piszesz myslalem po prostu aby dla ulatwienia podac nazwy konstrukcji. Wplyw na cos takiego moze miec wiele rzeczy w konstrukcji dlatego jestem daleki od stwierdzenia ze jak zalozymy uszy to polecimy szybciej niz na trymowej bez nich. To tyle.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 07:10
autor: 7van.krzysztof
uriuk pisze:...Podobnie z klapami w glajtach. Opór rośnie, ale też rośnie obciążenie powierzchni, co z kolei zwiększa prędkość...
To ma sens
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 09:44
autor: uriuk
JaroXS pisze:Ja nie jestem zdziwiony tym co piszesz myslalem po prostu aby dla ulatwienia podac nazwy konstrukcji. Wplyw na cos takiego moze miec wiele rzeczy w konstrukcji dlatego jestem daleki od stwierdzenia ze jak zalozymy uszy to polecimy szybciej niz na trymowej bez nich. To tyle.
Pomiary robiłem dawno i nie pamiętam na czym. A teraz nie ma waruna i prędko ich nie powtórzę.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 10:50
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości. Tu pilotowi brakło konsekwencji żeby wykorzystać tą technikę. Ja bym sprawdził obciążenie powierzchni tego skrzydła, bo zachowywało się jak by było niedoważone co poskutkowało takim zachowaniem skrzydła.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 11:24
autor: Blazej
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości.
Słowo klucz to zwiększenie prędkości...ale pionowej. I tutaj chyba co nie którzy źle interpretują profity z zakładania ''uszów''. Czyli to co Uriuk powiedział o hamulcach aerodynamicznych w szybowcach, dalej lądujesz przy 100km/h ale przy większym opadaniu.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 11:52
autor: Przemysław
Blazej pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości.
Słowo klucz to zwiększenie prędkości...ale pionowej.
A czy ktoś wie
na pewno czy nasze GPSy mierzą prędkość w 2D czy w 3D?
Tzn. czy gdybym leciał pionowo w dół z prędkością 20km/h to gps pokazałby 20 km/h czy 0 km/h?
Pytam, bo zaobserwowałem, że w mocnym duszeniu prędkość pokazywana przez gps zawsze jest wyraźnie wyższa.
Przemysław
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 12:45
autor: JakubM
Przemysław pisze:Blazej pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja mierzyłem i różnice są pomijalne, ale trzeba pamiętać że uszy są zakładane dla zwiększenia stabilności skrzydła i popsucia doskonałości a nie zwiększenia prędkości.
Słowo klucz to zwiększenie prędkości...ale pionowej.
A czy ktoś wie
na pewno czy nasze GPSy mierzą prędkość w 2D czy w 3D?
Tzn. czy gdybym leciał pionowo w dół z prędkością 20km/h to gps pokazałby 20 km/h czy 0 km/h?
Pytam, bo zaobserwowałem, że w mocnym duszeniu prędkość pokazywana przez gps zawsze jest wyraźnie wyższa.
Przemysław
Większość GPSów (nawet te stare) dają możliwość wyboru wskazania prędkości 2D lub 3D.
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 18:01
autor: freerando
Cytat z książki Thermal flying Burkharda Martensa strona 15: "Im większy opór czołowy, spowodowany np. pozycją siedzącą wyprostowaną w uprzęży czy stojącą, tym większe opadanie. Prawie wszyscy myślą, że wtedy leci się wolniej. W rzeczywistości jednak prędkość niewiele, ale rośnie!"
Re: ParaQuickTips - 3#
: 16 kwietnia 2021, 18:10
autor: Zbyszek Gotkiewicz
freerando pisze:Cytat z książki Thermal flying Burkharda Martensa strona 15: "Im większy opór czołowy, spowodowany np. pozycją siedzącą wyprostowaną w uprzęży czy stojącą, tym większe opadanie. Prawie wszyscy myślą, że wtedy leci się wolniej. W rzeczywistości jednak prędkość niewiele, ale rośnie!"
Fajnie, że przeczytałeś, szkoda że nie zrozumiałeś. Przytoczony przez Ciebie przykład dotyczy jedynie sytuacji w której rośnie opór pilota. Jeśli rośnie opór skrzydła to sytuacja jest odwrotna i kąt natarcia rośnie i to z dwóch powodów: że opór występuje powyżej środka ciężkości oraz z powodu zmiany długości wektorów prędkości. Gdzie to już tłumaczyłem.