Strona 1 z 1

Serwis

: 09 maja 2016, 21:19
autor: starry
Dlaczego serwis przy badaniu wytrzymałości lin, rwie tą najgrubszą z rzędu A, a nie te najcieńsze ?

Re: Serwis

: 09 maja 2016, 21:38
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Zasady konstruowania skrzydła są takie, że wytrzymałość tej liny jest mniejsza niż suma wytrzymałości lin które są do niej przymocowane. Czyli jest to najsłabsze ogniwo systemu podwieszenia.

Re: Serwis

: 09 maja 2016, 22:37
autor: starry
A wizualnie wygląda całkiem odwrotnie ;) w porównaniu z tymi nićmi, które idą dalej. W PRL takimi grubymi to szewcy szyli.

Re: Serwis

: 09 maja 2016, 22:46
autor: Zbyszek Gotkiewicz
W galerii są cienkie linki ale suma ich wytrzymałości jest większa niż wytrzymałość linki która je zbiera. Przy równomiernym obciążeniu najpierw urwie się ta linka zbiorcza niż te w galerii. Ponieważ spadek wytrzymałości linek procentowo jest taki sam, to w kilogramach linka główna straci najwięcej wytrzymałości i dlatego ją się sprawdza jako wyznacznik stanu olinowania.

Re: Serwis

: 09 maja 2016, 22:57
autor: starry
Znany jest komuś termin "precyzyjne trymowanie"? Dostałem właśnie do testowania skrzydło po takiej usłudze serwisowej. Ponoć ma poprawić skuteczność w krążeniach. Dotyczy Delty 2, Ozona.

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 06:39
autor: Zbyszek Gotkiewicz
A kto wykonuje taką usługę?

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 08:01
autor: MArcinB.
Pewnie Vypariny.

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 08:57
autor: der
MArcinB. pisze:Pewnie Vypariny.


:lol:

p.s. żeby nie było, nigdy nie leciałem na sterydach... ale znam takiego co zna takich co lecieli ;)

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 09:13
autor: starry
No nie chodzi tu raczej o rasowanie prędkości trymowej, przynajmniej takie zapewnienie otrzymałem.
Wyobrażam sobie to w ten sposób, że długości lin zostały wytrymowane z mniejszą tolerancją ( bliżej wartości optymalnej) niż dopuszcza to producent.
Czy takie coś znacząco polepsza własności lotne ? Nie wiem, nie mam możliwości ocenić.
Pytam, bo nigdy nie słyszałem o takim trymowaniu ( pomijam tuning dla ścigantów ;))

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 10:07
autor: Zbyszek Gotkiewicz
starry pisze:No nie chodzi tu raczej o rasowanie prędkości trymowej, przynajmniej takie zapewnienie otrzymałem.
Wyobrażam sobie to w ten sposób, że długości lin zostały wytrymowane z mniejszą tolerancją ( bliżej wartości optymalnej) niż dopuszcza to producent.
Czy takie coś znacząco polepsza własności lotne ? Nie wiem, nie mam możliwości ocenić.
Pytam, bo nigdy nie słyszałem o takim trymowaniu ( pomijam tuning dla ścigantów ;))


Jaki serwis oferuje taką usługę. Czy jest to usługa autoryzowana przez producenta?

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 11:05
autor: starry
The overall length (riser lines + mid lines + upper lines) has to be checked under exactly 5DaN of tension. The difference between the measured length and the original length should not exceed +/- 10mm. The length of the line connection tabs is also be included in the measurement. Contact OZONE for the correct line length charts for the particular wing.

Any significant changes to the overall line lengths will take the wing out of the certified trim configuration and will possibly make the wing more dangerous to fly. The consequences of any changes can include a slower trim speed, difficult inflation, parachutal tendencies etc.


Czyli tolerancja +/- 10 mm, więc jeśli ktoś wytrymuje z tolerancją +/- 5 mm to dalej będzie zgodne z tym co wymaga producent.
Nie wiem Zbyszek co to mam z znaczenie kto to robi, ale prawdopodobnie Vyparina ( podpis na papierze nieczytelny - dla mnie nieznany ).
Jeśli robi to tak jak przypuszczam ( może naiwnie ) to mieści się to w wymaganiach producenta.

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 11:23
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Nadal nie wiem kto robił te zmiany i na czym one polegały. To co napisałeś ze te zmiany powodują że skrzydło lepiej skręca sugeruje ze ingerencja serwisu w linkowanie jest poważna i skrzydło może zachowywać się niezgodnie z certyfikatem.

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 12:12
autor: starry
Kwity mam w domu to sprawdzę.

Przy okazji jeszcze jedna ciekawostka.
<10 secs average (JDC) + tear strength >600gr/5mm = Consult with OZONE. Requires professional test flight for confirmation.
<10 secs average (JDC) + tear strength < 600gr/5mm = Unacceptable. Glider should be deemed un-airworthy.


Czyli nasz podstawowy pomiar skrzydła, przewiewność jest powiązana z wytrzymałością tkaniny.
Kiepski wynik przepuszczalności, a z dobrym wynikiem wytrzymałości wcale nie eliminuje skrzydła ( według Ozona )
Dopiero oba kiepskie parametry powodują że skrzydło nie nadaje się do latania.

Ciekawe czy jest możliwa konfiguracja: przedmuch jak dla nowego, a wytrzymałość poniżej normy ?

Re: Serwis

: 10 maja 2016, 23:43
autor: starry
No i się wyjaśniło, właśnie dostałem odpowiedź od Stefana.
Trymują z tolerancją +/- 6 mm, czyli bliżej niż wymagane przez producenta +/- 10 mm ( a niektóre inne serwisu podobno zostawiają nawet +/- 15 mm )
Jak pisze Stefan takie trymowanie zbliża skrzydło do komputerowego projektu i sprawia, że profil jest bardziej czysty i pozostałe parametry bardziej zbliżone do tego co było zaprojektowane. Podobno każdy czuje różnicę. ;), że jest lepiej.

Jednak u Stefana na arkuszu z 20-9-2013 r są minimalnie inne długości referencyjne niż te, które publikuje na swojej stronie Ozon. Różnice do 5 mm. ? Dlaczego ?