kilka porad wg Bruce Goldsmitha .Warto poczytać bo gość wie co pisze
- Staraj się wyczuć najlepsze noszenie i nie zadawalaj się tym, w którym jesteś – zawsze poprawiaj.
- Przez cały czas obserwuj innych pilotów i ich prędkość opadania. Nie wystarczy, że będziesz rozpoznawać i wyczuwać zmianę swojego noszenia w krążeniu – musisz także umieć oszacować zmianę noszenia innych pilotów w twojej okolicy. Jak tylko zlokalizujesz szybciej wznoszącą się bańkę powietrza, natychmiast na nią przeskakuj.
- Prędkość reakcji jest niezwykle istotna. Jeśli dojrzysz noszenie, nie myśl sobie: „Zrobię jeszcze jedno kółko i dopiero wtedy tam polecę”. Będzie już za późno! Ta bańka szybszego powietrza wyprzedzi twoje, wolniejsze, i gdy tam wrócisz, już jej nie będzie.
- Skrzydła mają promień skrętu, w jakim krążą najlepiej. Promień ten można zmieniać, sterując ciałem i dodając więcej wewnętrznej lub zewnętrznej sterówki. Musisz dostosować promień skrętu skrzydła do twojego komina. Staraj się jak najmniej zaciągać sterówki i pozwalaj skrzydłu samemu krążyć. Naucz się korzystać ze sterowania ciałem.
- Nie krąż we wszystkich kominach tak samo. Niektóre mają mocne, wąskie centro i wtedy należy krążyć ciasno. Noszenia mogą tez być rozległe i silne. W takim przypadku najlepiej jest robić duże koła. Najtrudniejszą kombinacją są kominy małe i słabe, ponieważ trzeba w nich krążyć wąsko, ale z jak najmniejszym opadaniem.
- Kształty kominów są niezwykle skomplikowane. Nie pomaga mi wyobrażanie sobie ich przestrzennego wyglądu. Koncentruję się na znalezieniu „kawałka” powietrza, w który mogę się „wgryźć”. Potem staram się go wycentrować i w nim się utrzymać. Prawdziwą sztuką w lataniu jest umiejętność zdecydowania, czy pozostać w swoim noszeniu, czy szukać lepszego gdzieś indziej.
- Podążaj za ptakami. One wiedzą najlepiej! Wszystkie kominy kręcą się, więc jeżeli jest lepszy kierunek, w którym należy wykręcać, zależy on od kierunku, w którym krąży dany komin. Ptaki wiedzą najlepiej: jeżeli krążą w daną stronę, to je naśladuj (ale oczywiście przestrzegaj zasad poruszania się w powietrzu – jeżeli dołączasz do noszenia, w którym krążą inni piloci, kręć w tę samą stronę).