Kaski paralotniarskie vs kaski narciarskie
: 27 września 2018, 08:40
Dla laika takiego jak ja oba rodzaje kasków wydaja się podobne. Próbuje zagłębić się bardziej w temat i wstępnie można powiedzieć dowiedziałem się kaski narciarskie spełniają normę EN 1077 (dla narciarzy zjazdowych, snowboardzistów), natomiast kaski paralotniarskie (paralotniarstwo, lotniarstwo, samoloty ultra lekkie) - EN 966. Jest jeszcze norma EN 1078, która dotyczy rowerzystów, użytkowników deskorolek , wrotek itp.
Istnieje jeszcze norma amerykańska dla kasków dla sportów zimowych - ASTM F2040, która jest bardziej restrykcyjna, oraz norma Snell RS 98 która jest najbardziej restrykcyjna.
Norma EN 966 mniej więcej musza wytrzymać takie testy:
Helmets can be dropped onto different types of anvil, including flat, kerbstone (corner) and specific-shaped anvils, such as balls. Drop heights will vary from each standard, depending on the perceived hazards in use. In the case of helmets for airborne sports, the headform is dropped from a height of approximately 1.5m (up to 89J) onto both flat and kerb anvils, with a maximum allowable acceleration of 250g (2453m/s2). Testing is carried out following conditioning to high temperature, low temperature or UV ageing.
Helmets for airborne sports are tested to ensure they offer sufficient protection against sharp or pointed objects. The test is based on a method similar to the fixed-headform shock absorption test, in that a striker is dropped from a set height onto the helmet fitted to a fixed headform. However, in this case, the striker is a pointed cone (of mass 3kg, dropped from a height of 1 metre), and rather than measure the transmitted force, the assessment is based on whether the striker makes contact with the test block underneath the helmet. This is typically carried out using indicator material (e.g. plasticine or soft metal) on the test block itself. As with the impact testing, this is carried out on helmets pre-conditioned to high temperature, low temperature, or UV ageing.
Źródło : https://www.satra.com/ppe/EN966.php
Z kolei norma EN1077:
Helmets can be dropped onto different types of anvil, including flat, kerbstone (corner) and specific-shaped anvils, such as balls. Drop heights will vary from each standard, depending on the perceived hazards in use. In the case of ski helmets, the headform is dropped from a height of approximately 1.5m (up to 89J) onto a flat anvil, with a maximum allowable acceleration of 250g (2453m/s2). Testing is carried out following conditioning to high temperature, low temperature or UV ageing.
Ski helmets are tested to ensure they offer sufficient protection against sharp or pointed objects. The test is based on a method similar to the fixed-headform shock absorption test, in that a striker is dropped from a set height onto the helmet fitted to a fixed headform. However, in this case, the striker is a pointed cone (of mass 3kg, dropped from a height of 0.75 or 0.37 metres, depending on the class of the helmet), and rather than measure the transmitted force, the assessment is based on whether the striker makes contact with the test block underneath the helmet. This is typically carried out using indicator material (e.g. plasticine or soft metal) on the test block itself. As with the impact testing, this is carried out on helmets pre-conditioned to high temperature, low temperature, or UV ageing.
Żródło: https://www.satra.com/ppe/EN1077.php
Zasadniczo wielkiej różnicy nie mam, kaki do sportów lotniczych są oczywiście nieco lepsze. W kaskach narciarskich mówi się o klasach kasków, a tym samym jakości. Jednak różnica w cenie jest duża, kaski narciarskie są dwukrotnie tańsze, no i wybór oczywiście jest większy.
Mam następujące pytania:
1. Czy kaski paralotniarskie z powodzeniem można zastąpić kaskiem narciarskim
2. Jeśli można, to na co zwracać uwagę przy kupnie, aby funkcjonalnie nie odbiegał od kasku paralotniarskiego
3. Kaski narciarskie mają inne szyby niż paralotniarskie ( narciarski ma wcięcie na nos), czy to istotna różnica?
4. Kaski narciarskie można się domyśleć przewidziane są do warunków zimowych, czy użytkowanie ich latem do sportów lotniczych będzie komfortowe pod tym kątem?
Dziękuję to tyle pytań na początek
Istnieje jeszcze norma amerykańska dla kasków dla sportów zimowych - ASTM F2040, która jest bardziej restrykcyjna, oraz norma Snell RS 98 która jest najbardziej restrykcyjna.
Norma EN 966 mniej więcej musza wytrzymać takie testy:
Helmets can be dropped onto different types of anvil, including flat, kerbstone (corner) and specific-shaped anvils, such as balls. Drop heights will vary from each standard, depending on the perceived hazards in use. In the case of helmets for airborne sports, the headform is dropped from a height of approximately 1.5m (up to 89J) onto both flat and kerb anvils, with a maximum allowable acceleration of 250g (2453m/s2). Testing is carried out following conditioning to high temperature, low temperature or UV ageing.
Helmets for airborne sports are tested to ensure they offer sufficient protection against sharp or pointed objects. The test is based on a method similar to the fixed-headform shock absorption test, in that a striker is dropped from a set height onto the helmet fitted to a fixed headform. However, in this case, the striker is a pointed cone (of mass 3kg, dropped from a height of 1 metre), and rather than measure the transmitted force, the assessment is based on whether the striker makes contact with the test block underneath the helmet. This is typically carried out using indicator material (e.g. plasticine or soft metal) on the test block itself. As with the impact testing, this is carried out on helmets pre-conditioned to high temperature, low temperature, or UV ageing.
Źródło : https://www.satra.com/ppe/EN966.php
Z kolei norma EN1077:
Helmets can be dropped onto different types of anvil, including flat, kerbstone (corner) and specific-shaped anvils, such as balls. Drop heights will vary from each standard, depending on the perceived hazards in use. In the case of ski helmets, the headform is dropped from a height of approximately 1.5m (up to 89J) onto a flat anvil, with a maximum allowable acceleration of 250g (2453m/s2). Testing is carried out following conditioning to high temperature, low temperature or UV ageing.
Ski helmets are tested to ensure they offer sufficient protection against sharp or pointed objects. The test is based on a method similar to the fixed-headform shock absorption test, in that a striker is dropped from a set height onto the helmet fitted to a fixed headform. However, in this case, the striker is a pointed cone (of mass 3kg, dropped from a height of 0.75 or 0.37 metres, depending on the class of the helmet), and rather than measure the transmitted force, the assessment is based on whether the striker makes contact with the test block underneath the helmet. This is typically carried out using indicator material (e.g. plasticine or soft metal) on the test block itself. As with the impact testing, this is carried out on helmets pre-conditioned to high temperature, low temperature, or UV ageing.
Żródło: https://www.satra.com/ppe/EN1077.php
Zasadniczo wielkiej różnicy nie mam, kaki do sportów lotniczych są oczywiście nieco lepsze. W kaskach narciarskich mówi się o klasach kasków, a tym samym jakości. Jednak różnica w cenie jest duża, kaski narciarskie są dwukrotnie tańsze, no i wybór oczywiście jest większy.
Mam następujące pytania:
1. Czy kaski paralotniarskie z powodzeniem można zastąpić kaskiem narciarskim
2. Jeśli można, to na co zwracać uwagę przy kupnie, aby funkcjonalnie nie odbiegał od kasku paralotniarskiego
3. Kaski narciarskie mają inne szyby niż paralotniarskie ( narciarski ma wcięcie na nos), czy to istotna różnica?
4. Kaski narciarskie można się domyśleć przewidziane są do warunków zimowych, czy użytkowanie ich latem do sportów lotniczych będzie komfortowe pod tym kątem?
Dziękuję to tyle pytań na początek