Ciśnienie w skrzydle
: 27 kwietnia 2018, 09:18
Wloty w skrzydle projektuje się w miejscu spiętrzenia ciśnienia, czyli tam gdzie ciśnienie dynamiczne jest największe. Ten punkt przemieszcza się wraz ze zmianą kąta natarcia. Dlatego konstruktorzy starają się aby wloty pokrywały cały obszar gdzie wędruje punkt spiętrzenia. Jest to o tyle ważne że jeśli punkt spiętrzenia wyjdzie poza wloty to strumień powietrza zamiast doładowywać ciśnienie może zacząć je wysysać. W normalnym lataniu raczej się to nie zdarza, ale w locie na speedzie lub w spirali może to wystąpić, choć dla podwinięć dużo większe znaczenie ma profil i wędrówka środka parcia. Pewnym usprawnieniem wlotów jest rozwiązanie nazwane Shark Nose gdzie wloty są zagłębione co powoduje dużo mniejszą różnicę ciśnień dynamicznych na wlotach przy zmianach kątów natarcia, oczywiście w ich użytkowym zakresie.
Samej propagacji ciśnienia w skrzydle podczas lotu praktycznie nie ma i powietrze wewnątrz jest nieruchome. Propagacja ma znaczenie jedynie w czasie wypełniania skrzydła, jego wypróżniania na przykład przy fronsztalach i przeciągnięciach oraz przy odzyskiwania kształtu po podwinięciach. Na przykład przy odwijaniu uszu płynne zaciągnięcie sterówek powoduje przepływ powietrza z tyłek części do przodu i na boki co może wspomagać proces otwierania uszu, jednak według mnie dużo większe znaczenie ma tu podciśnienie na górnej powierzchni które przy zaciągnięciu sterówek się zwiększa i powoduje otwarcie uszu. Są konstruktorzy którzy próbują zapobiec ucieczce powietrza z wnętrza skrzydła. Początkowo próbowano umieszczać zawory w samych wlotach ale okazało się to niebezpieczne gdyż skrzydło które nie ulega deflacji może łatwiej znaleźć się pod pilotem i grozi to zapakowaniem pilota we własne skrzydło. Obecnie te zawory przenoszone są do wnętrza skrzydła co ma zapewnić że w tylnej części skrzydła pozostanie zapas powietrza potrzebny do utrzymania rozpiętości oraz do łatwiejszego otwarcia, natomiast przód skrzydła ulegnie deformacji co zlikwiduje siłę nośną i zatrzyma skrzydło. A skąd to wszystko wiem? Bo jestem pilotem.
Samej propagacji ciśnienia w skrzydle podczas lotu praktycznie nie ma i powietrze wewnątrz jest nieruchome. Propagacja ma znaczenie jedynie w czasie wypełniania skrzydła, jego wypróżniania na przykład przy fronsztalach i przeciągnięciach oraz przy odzyskiwania kształtu po podwinięciach. Na przykład przy odwijaniu uszu płynne zaciągnięcie sterówek powoduje przepływ powietrza z tyłek części do przodu i na boki co może wspomagać proces otwierania uszu, jednak według mnie dużo większe znaczenie ma tu podciśnienie na górnej powierzchni które przy zaciągnięciu sterówek się zwiększa i powoduje otwarcie uszu. Są konstruktorzy którzy próbują zapobiec ucieczce powietrza z wnętrza skrzydła. Początkowo próbowano umieszczać zawory w samych wlotach ale okazało się to niebezpieczne gdyż skrzydło które nie ulega deflacji może łatwiej znaleźć się pod pilotem i grozi to zapakowaniem pilota we własne skrzydło. Obecnie te zawory przenoszone są do wnętrza skrzydła co ma zapewnić że w tylnej części skrzydła pozostanie zapas powietrza potrzebny do utrzymania rozpiętości oraz do łatwiejszego otwarcia, natomiast przód skrzydła ulegnie deformacji co zlikwiduje siłę nośną i zatrzyma skrzydło. A skąd to wszystko wiem? Bo jestem pilotem.