Przestrzeń powietrzna dla paralotniarzy - #5.3 - ATZ czyli lotniska niekontrolowane - Uzupełnienie

Filmy instruktażowe dotyczące paralotniarstwa (w języku polskim i angielskim)
SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Przestrzeń powietrzna dla paralotniarzy - #5.3 - ATZ czyli lotniska niekontrolowane - Uzupełnienie

Postautor: SP8EBC » 21 lipca 2021, 16:59



Po ostatnich dwóch filmach, czyli #5.1 oraz #5.2 pojawiła się obawa o właściwe zrozumienie stwierdzenia o niemożności całkowitej odmowy wlotu w aktywny ATZ, jak również należytego zrozumienia na czym polega uzgadnianie lotów w aktywnym ATZ. Aby nie tworzyć sytuacji w której jakiś paralotniarz uzna to za możliwość "zatelefonowania na lotnisko, złożenia oświadczenia i rzucenia słuchawką" nagrałem dodatkowy, tj. już trzeci materiał na ten temat. Oparłem go o użyty wcześniej przykład ATZtu Nowy Targ i sytuacji takich jak duże zawody, pokazy lotnicze, akrobacja które mogą spowodować, że z praktycznego punktu widzenia fragmenty bądź całość ATZ będzie raczej zdecydowanie barierą nie do przelecenia.

Streściłem się w niecałe 9 minut! Mam nadzieję, że w statystykach ten film pobije rekord jeżeli chodzi o średni czas oglądania :)
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46

Tomasz P.
Posty: 98
Rejestracja: 05 maja 2020, 09:43
Reputation: 23
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Przestrzeń powietrzna dla paralotniarzy - #5.3 - ATZ czyli lotniska niekontrolowane - Uzupełnienie

Postautor: Tomasz P. » 22 lipca 2021, 13:28

Hej Mateusz,
dzieki za wysilek i upowszechnianie wiedzy!

Niestety, moze to indywidualny deficyt, ale dalej nie jest dla mnie jasne, czy dysponent ATZ moze odmowic komus wlotu, nawet nie bezposrednio, ale niedopuszczajac do "uzgodnienia" przez uporczywe twierdzenie, ze nam nie wolno.
Znasz jakies przypadki, ze przerwano dzialanosc komercyjna, statutowa itp ze wzgledu na "nieuzgodniony" wlot w ATZ, jakie byly konsekwencje?

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Przestrzeń powietrzna dla paralotniarzy - #5.3 - ATZ czyli lotniska niekontrolowane - Uzupełnienie

Postautor: matgaw » 22 lipca 2021, 15:23

Prawnie sprawa jest jasna - właściciel ATZ nie zarządza tą przestrzenią, nie jest ona jego własnością, jest przestrzenią klasy G.

ATZ i pilot mają uzgodnić przelot - takie jest stwierdzenie w najnowszej wersji przepisów. Nie uzyskać zgodę - a uzgodnić.

Właściciel ATZ nie może zabronić nikomu korzystania z przestrzeni ATZ. Przypomnę - jest to przestrzeń niekontrolowana, klasy G.

Może natomiast poinformować pilota, co się w ATZ dzieje, i ostrzec go jakie mogą być konsekwencje fizyczne, jeśli nie uzgodnią sensownego planu (np. wpakowanie się w skoczków). Sensem istnienia ATZ jest wzmożenie świadomości sytuacyjnej - zarówno właściciela ATZ (co się dzieje w jego strefie - stąd wymóg uzgodnień), jak i pilotów (wymóg uzgodnienia wymusza na pilocie skontaktowanie się z właścicielem ATZ).

Problem jest trochę wydumany, bo ATZ z zasady mają informować o wzmożonym ruchu w rejonie i jest to swego rodzaju prośba do omijania tej strefy, jeśli ktoś nie ma dużego interesu się w niej znaleźć. Jest to kwestia zdrowego rozsądku a nie samego prawa. Nie naginajmy tego my - nie będzie naginał tego właściciel ATZ.

Przepisy nie zakładają takiej sytuacji, gdzie pilot i właściciel ATZ nie mogą dojść do porozumienia, bo takie sytuacje nie powinny mieć miejsca.

A co do pokazów lotniczych - na takie okazje organizuje się przestrzenie TR/EA (patrz np. Leszno). Nie ma takiej możliwości, aby duże, legalne pokazy lotnicze odbywały się w przestrzeni klasy G - w ATZ.

W zawodach z kolei piloci odpowiadają za lot - jak pogoda komuś nie pozwoliła, albo samolot, albo paralotniarz - każdy zawodnik sam sobie planuje lot i ponosi konsekwencje. Takie są zasady zawodów. Nie zgodzę się tu ze stwierdzeniem, że konkurencja zostanie odwołana - byłem na zawodach i wiem, że na pewno w takim wypadku nie będzie odwołana - to że komuś wleciał inny pilot i go rozproszył to jest tylko i wyłącznie złe planowanie lotu zawodnika lub jego brak umiejętności poradzenia sobie z tą sytuacją. Na takiej samej zasadzie konkurencja nie zostanie odwołana, jeśli części zawodników skończy się komin...

Natomiast jedno jest pewne - jak ktoś wleci sobie w "komin startowy" na zawodach i spowoduje że połowa pilotów będzie musiała z niego uciekać, to żadne prawo nie będzie potrzebne aby go potem znaleźli, ani też żadne prawo nie uchroni go przed konsekwencjami swoich czynów :D

Logicznym mi się wydaje, że jeżeli nie istniej

SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Re: Przestrzeń powietrzna dla paralotniarzy - #5.3 - ATZ czyli lotniska niekontrolowane - Uzupełnienie

Postautor: SP8EBC » 22 lipca 2021, 23:39

matgaw pisze:Przepisy nie zakładają takiej sytuacji, gdzie pilot i właściciel ATZ nie mogą dojść do porozumienia, bo takie sytuacje nie powinny mieć miejsca.

A co do pokazów lotniczych - na takie okazje organizuje się przestrzenie TR/EA (patrz np. Leszno). Nie ma takiej możliwości, aby duże, legalne pokazy lotnicze odbywały się w przestrzeni


Tak z grubsza. Sam wiesz jak to jest z aeroklubami. "Ja ci ch**** ręki nie podam". Onegdaj w Gliwicach toczono małą wojenkę podjazdową z PPGantami argumentując to niemożnością legalnego wlotu do ATZtu bez radiotelefonu lotniczego. Jak już Tobie powiedziałem na wideo: Aerokluby są z definicji głęboką patologią za wyjątkiem tych, które nią nie są. Stąd takie problemy

Również tym, że odbywają się duże, międzynarodowe (!) zawody a organizator nie ogarnął sobie przestrzeni. Patrz chociażby zawody balonowe w Krośnie, gdzie nie zawsze było TRA.
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Przestrzeń powietrzna dla paralotniarzy - #5.3 - ATZ czyli lotniska niekontrolowane - Uzupełnienie

Postautor: matgaw » 25 lipca 2021, 23:00

Jeżeli chodzi o aerokluby to temat czasami jest ciężki, ale można ich też sprowadzić na ziemię. U nas jeden człowiek z FIS zadzwonił do aeroklubu i trochę ich... postawił do pionu przypominając im, że przestrzeń jest dla wszystkich i nie mogą ustanawiać własnych zasad. Od tamtego czasu koegzystowaliśmy bez problemu :)


Wróć do „Filmy instruktażowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość