Dobór napędu i śmigła PPG
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Wa-wa
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Klasyczne skrzydlo z napedem ma tendencje do zostawania mocno z tylu. Czyli leci na bardzo duzych katach natarcia, powoli, w pobizu granicy przeciagniecia. Jest to bardzo niekorzystne. Odpuszczenie trymerow poprawia ta sytuacje. Dodatkowo asymetrie a odpuszczeniu pomaga zwalaczac efekt odsmiglowy
Gdyby było tak, że latanie klasykiem z napędem, jest lataniem "w pobliżu granicy przeciągnięcia", to tym bardziej nie powinieneś ludziom, na początek, proponować kosiarek 20Km bo z takim silnikiem będą przeciągać te glajty na potęgę... No chyba, że pobliże granicy przeciągnięcia to cały zakres trymowania... Nie uprawiaj krasopisarstwa.
_______
pozdr,TS
pozdr,TS
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Taśmy nie są skalowane.
Kiepsko rozumuję, to znaczy że pasują czy nie?
Dawniej gdy zwiększało się lub zmniejszało glajta to na przykład dodawano albo ujmowano komory w centropłacie. Firmą która najdłużej trzymała się takiego sposobu skalowania było APCO. Później rozwój wspomagania komputerowego pozwolił projektantom zmieniać wszystkie wymiary skrzydła przy projektowaniu różnych wielkości. Jednak przy zmianach rozmiarów skrzydła nie zmienia się długości taśm. Najwyżej dla najmniejszych wielkości glajtów zmniejsza się skok speeda ze względu na bezpieczeństwo.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 165
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Długość taśm zmienia się o kilka cm w zależności od rozmiaru, przynajmniej w advance
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
No ale te kilka cm to wpływa na bezpieczeństwo czy tylko na np wygode sterowania?
Ponawiam tez pytanie o latanie swobodne na tasmach moto.
Co do granicy przeciągniecia to nie rozumiem uriuk co ma do niego doprowadzać. Mozesz wyjasnić?
Ponawiam tez pytanie o latanie swobodne na tasmach moto.
Co do granicy przeciągniecia to nie rozumiem uriuk co ma do niego doprowadzać. Mozesz wyjasnić?
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
adam.a pisze:Długość taśm zmienia się o kilka cm w zależności od rozmiaru, przynajmniej w advance
Tu chodzi o komfort pilota, Założenie jest takie, że na większym skrzydle lata większy pilot a na mniejszym mniejszy.
prokopcio pisze:No ale te kilka cm to wpływa na bezpieczeństwo czy tylko na np wygode sterowania?
Ponawiam tez pytanie o latanie swobodne na tasmach moto.
Co do granicy przeciągniecia to nie rozumiem uriuk co ma do niego doprowadzać. Mozesz wyjasnić?
Można latać swobodnie na taśmach moto, różnią się one przeważnie tylko trymerami a czasem punkty wpinania karabinków są wyżej, lub są dwa uszka do karabinków niższe do swobodnego i wyższe do PPG. Nie przejmuj się, zakładaj i lataj. Trymery to fajna rzecz.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
dziękuję za wyjaśnienia
W przypadku pilota pojęcie jego "wielkości" niema sensu. Choć trzeba by zdefiniować jaki to jest mały a jaki duży z obserwacji widzę, że zazwyczaj "większy" pilot nie jest wyższy a co za tym idzie przydały by mu się krótsze taśmy
Lucjan Piekutowski pisze:Założenie jest takie, że na większym skrzydle lata większy pilot a na mniejszym mniejszy.
W przypadku pilota pojęcie jego "wielkości" niema sensu. Choć trzeba by zdefiniować jaki to jest mały a jaki duży z obserwacji widzę, że zazwyczaj "większy" pilot nie jest wyższy a co za tym idzie przydały by mu się krótsze taśmy
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:dziękuję za wyjaśnieniaLucjan Piekutowski pisze:Założenie jest takie, że na większym skrzydle lata większy pilot a na mniejszym mniejszy.
W przypadku pilota pojęcie jego "wielkości" niema sensu. Choć trzeba by zdefiniować jaki to jest mały a jaki duży z obserwacji widzę, że zazwyczaj "większy" pilot nie jest wyższy a co za tym idzie przydały by mu się krótsze taśmy
To przeczytaj : "Different riser lengths: The smaller the wing the shorter the risers: smaller people with shorter arms tend to fly smaller gliders – so this idea suits their heights and ideal hand positions for braking.
Different brake handle sizes: Same principle as the riser lengths – smaller brake handles for smaller wings and hands. "
I chyba chodziło o to że chłopy mają większe...ręce a kobiety mniejsze, dlatego w większych rozmiarach glajtów są ogromne sterówki i dłuższe taśmy. Ale to dotyczy skrzydeł Advance
http://www.advance.ch/typo3temp/pics/9209854b20.jpg
http://www.advance.ch/typo3temp/pics/058dc6a64a.jpg
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
a czy można gdzieś pobrać instrukcję obsługi jakiegoś napędu ppg ? nie potrafię nic znaleźć.
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:a czy można gdzieś pobrać instrukcję obsługi jakiegoś napędu ppg ? nie potrafię nic znaleźć.
Ech. Nie wierzę w to !
http://www.techno-fly.pl/pl/serwis/instrukcje
http://www.paramotor.com.pl/instrukcje/
http://www.motoroma.eu/index.php?option ... &Itemid=13
Nie chciało się chwilę poszukać co ?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
surmat pisze:uriuk pisze:Klasyczne skrzydlo z napedem ma tendencje do zostawania mocno z tylu. Czyli leci na bardzo duzych katach natarcia, powoli, w pobizu granicy przeciagniecia. Jest to bardzo niekorzystne. Odpuszczenie trymerow poprawia ta sytuacje. Dodatkowo asymetrie a odpuszczeniu pomaga zwalaczac efekt odsmiglowy
Gdyby było tak, że latanie klasykiem z napędem, jest lataniem "w pobliżu granicy przeciągnięcia", to tym bardziej nie powinieneś ludziom, na początek, proponować kosiarek 20Km bo z takim silnikiem będą przeciągać te glajty na potęgę... No chyba, że pobliże granicy przeciągnięcia to cały zakres trymowania... Nie uprawiaj krasopisarstwa.
Podczas lotu z napedem i na holu skrzydlo zwieksza kat natarcia. Wynika to z miejsca przylozenia sily. Gdyby naped byl nad glowa, to kat natarcia pozostalby bez zmian. Poniewaz nie jest, patrz punkt 1. Predkosc trymowa skrzydla to 36-38 km/h. Predkosc trymowa skrzydla z napedem to 28-30 km/h. Skrzydla samostateczne, jak sama nazwa wskazuje, same przywracaja normalny kat natarcia. Problem dotyczy wiec wylacznie skrzydel klasycznych. Poniewaz w lotnictwie predkosc to bezpieczenstwo, wiec zwiekszenie kata natarcia zmniejsza to bezpieczenstwo. Poniewaz skrzydo klasyczne nie chce tego zrobic samoczynnie stosuje sie holpatenty (na holu) i trymery (w locie z napedem). Takie skrzydlo z odpuszczonymi trymerami ma kat natarcia,a co za tym idzie, predkosc trymowa, podobna jak w locie swobodnym.
CBDO
- Adam
- Posty: 33
- Rejestracja: 01 stycznia 2016, 16:02
- Reputation: 1
- Lokalizacja: Legionowo
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Lucjan Piekutowski pisze:adam.a pisze:Długość taśm...prokopcio pisze:No ale te kilka cm...
Można latać swobodnie na taśmach moto, różnią się one przeważnie tylko trymerami a czasem punkty wpinania karabinków są wyżej, lub są dwa uszka do karabinków niższe do swobodnego i wyższe do PPG. Nie przejmuj się, zakładaj i lataj. Trymery to fajna rzecz.
To znaczy że w moich taśmach to ucho w uchu jest do PPG? Niestety nie istnieje instrukcja obsługi taśm moto w Plusie Dudka.
- Załączniki
-
- Tasma.JPG (91.92 KiB) Przejrzano 7900 razy
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Nie, te ucho jest do kompensacji momentu odsmiglowego. Uszy od PPG sa zazwyczaj jakies 5-8 cm wyzej niz uszy do swobodnego
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Podwieszasz się wyżej po przeciwnej stronie niż skrzydło zakręca od momentu odśmigłowego. Czyli jeśli skrzydło skręca w prawo to w lewym uchu podwieszasz się w uchu wewnętrznym.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Nie, te ucho jest do kompensacji momentu odsmiglowego. Uszy od PPG sa zazwyczaj jakies 5-8 cm wyzej niz uszy do swobodnego
Przepraszam a moment odśmigłowy to jeśli nie w PPG to w czym ? W swobodnym ?
Pozdrawiam
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ok, zrobilem za duzy skrot myslowy. Sa rozne rodzaje tasm i roznie mozna je wykorzystywac. W twoim nie ma gornych oczek stricte pod PPG, ale mozesz zroznicowac podwieszenie o ten centymetr-dwa. Ma to znaczenie w kompensacji momentu odsmiglowego. Sa tez tasmy bardziej uniwersane, maja dwa punkty podwieszenia rozniace sie o ok 10 cm i trymery. Latajac swobodnie lub z dolnym podwieszeniam uzywasz gornych punktow,a PPG z gornym podiweszeniem poczepiasz do dolnych punktow. Efeket odsmiglowy korygujesz trymerem
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Wa-wa
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Podczas lotu z napedem i na holu skrzydlo zwieksza kat natarcia. Wynika to z miejsca przylozenia sily. Gdyby naped byl nad glowa, to kat natarcia pozostalby bez zmian. Poniewaz nie jest, patrz punkt 1. Predkosc trymowa skrzydla to 36-38 km/h. Predkosc trymowa skrzydla z napedem to 28-30 km/h. Skrzydla samostateczne, jak sama nazwa wskazuje, same przywracaja normalny kat natarcia. Problem dotyczy wiec wylacznie skrzydel klasycznych. Poniewaz w lotnictwie predkosc to bezpieczenstwo, wiec zwiekszenie kata natarcia zmniejsza to bezpieczenstwo. Poniewaz skrzydo klasyczne nie chce tego zrobic samoczynnie stosuje sie holpatenty (na holu) i trymery (w locie z napedem). Takie skrzydlo z odpuszczonymi trymerami ma kat natarcia,a co za tym idzie, predkosc trymowa, podobna jak w locie swobodnym.
CBDO
I tyle było z tego latania "na granicy przeciągnięcia" - jak zwykle "prawie" miałeś rację a teraz odpłyniesz w meandry swojej pokrętnej logiki.
Baw się dobrze.
_______
pozdr,TS
pozdr,TS
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Zakres predkosci skrzydla klasycznegoto 22-36 km/h czyli mamy do dyspozycji 14 km/h ktore jest nam potrzebne zeby sterowac (zaciagniecie sterowki to nic innego jak hamowanie). Podczas lotu dysponwana roznica predkosci spada do ok 6 km/h. Na wznoszeniu jeszcze mniej.
6 to mniej niz 50% z 14. Tak wiec latamy blizej predkosci przeciagniecia niz predkosci maksymalnej.
I zeby poprawic ten parametr stosuje sie trymery.
6 to mniej niz 50% z 14. Tak wiec latamy blizej predkosci przeciagniecia niz predkosci maksymalnej.
I zeby poprawic ten parametr stosuje sie trymery.
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
\uriuk pisze:Zakres predkosci skrzydla klasycznegoto 22-36 km/h czyli mamy do dyspozycji 14 km/h ktore jest nam potrzebne zeby sterowac (zaciagniecie sterowki to nic innego jak hamowanie). Podczas lotu dysponwana roznica predkosci spada do ok 6 km/h. Na wznoszeniu jeszcze mniej.
6 to mniej niz 50% z 14. Tak wiec latamy blizej predkosci przeciagniecia niz predkosci maksymalnej.
I zeby poprawic ten parametr stosuje sie trymery.
Czym te pomiary robione?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość