Nemo XX ile można przeważyć?

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 października 2020, 09:00

Pit. Zarówno pod skrzydłem jak i nad jest podciśnienie tylko nad jest większe niż pod. Co do ciśnienia wewnętrznego to jest ono porównywalne z tym podciśnienie które jest na górnej powierzchni. Jak ktoś zna wzór na ciśnienie dynamiczne to może sobie to wyliczyć. Ja z fizyki jestem za słaby żeby to tłumaczyć.
W jednopowłokowcach masz nadciśnienie pod skrzydłem.
Próbowałem to wyjaśnić:
Zbyszek Gotkiewicz

Pit
Posty: 30
Rejestracja: 29 września 2020, 14:15
Reputation: 2
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Pit » 03 października 2020, 15:13

Panie Zbigniewie obejrzałem większość Pana filmów i uważam, że mają duży potencjał dydaktyczny ale z tym co Pan powyżej zamieścił zgodzić się do końca nie można. Już mówię dlaczego:
1. W locie ustalonym na dodatnim kącie natarcia na spodniej stronie skrzydła nie występuje podciśnienie ale nadciśnienie. To nadciśnienie wynika właśnie z tego, że jest dodatni kąt natarcia. Podciśnienie wystąpi tylko w przypadku zerowych albo około zerowych kątów natarcia ale to jest przypadek szczególny i czysto teoretyczny.
Obrazek

2. Udział siły odśrodkowej w powstawaniu siły nośnej chyba nie jest aż tak istotny a może nawet i pomijalny z uwagi na niewielką masę cząstek w warstwie przyściennej. Nie mniej siła ta z pewnością występuje. To co jest istotne wynika z prawa ciągłości przepływu. W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia. Dobrze Pan ten spadek ilustruje na początku filmu za pomocą dwóch kartek i w tym doświadczeniu siły odśrodkowej nie ma.

Jeżeli chodzi o skrzydła jednopowłokowe to mechanika w ich przypadku jest prostsza niż w powłokowych. Ciekawe tylko czy się przyjmą i jaka będzie ich docelowa grupa odbiorców. Zastanawiam się czy w polskich nizinnych warunkach mają szansę przyjąć się w PPG. Na filmach które obejrzałem o skrzydle V-King opinie są raczej pochlebne. Większość użytkowników zwraca uwagę na łatwość startów i stabilność ale są też tacy, którzy piszą, że lata "dziwnie".

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 października 2020, 16:02

Pit pisze:Panie Zbigniewie obejrzałem większość Pana filmów i uważam, że mają duży potencjał dydaktyczny ale z tym co Pan powyżej zamieścił zgodzić się do końca nie można. Już mówię dlaczego:
1. W locie ustalonym na dodatnim kącie natarcia na spodniej stronie skrzydła nie występuje podciśnienie ale nadciśnienie. To nadciśnienie wynika właśnie z tego, że jest dodatni kąt natarcia. Podciśnienie wystąpi tylko w przypadku zerowych albo około zerowych kątów natarcia ale to jest przypadek szczególny i czysto teoretyczny.
Obrazek

2. Udział siły odśrodkowej w powstawaniu siły nośnej chyba nie jest aż tak istotny a może nawet i pomijalny z uwagi na niewielką masę cząstek w warstwie przyściennej. Nie mniej siła ta z pewnością występuje. To co jest istotne wynika z prawa ciągłości przepływu. W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia. Dobrze Pan ten spadek ilustruje na początku filmu za pomocą dwóch kartek i w tym doświadczeniu siły odśrodkowej nie ma.

Jeżeli chodzi o skrzydła jednopowłokowe to mechanika w ich przypadku jest prostsza niż w powłokowych. Ciekawe tylko czy się przyjmą i jaka będzie ich docelowa grupa odbiorców. Zastanawiam się czy w polskich nizinnych warunkach mają szansę przyjąć się w PPG. Na filmach które obejrzałem o skrzydle V-King opinie są raczej pochlebne. Większość użytkowników zwraca uwagę na łatwość startów i stabilność ale są też tacy, którzy piszą, że lata "dziwnie".


Ad 1. Wszystko zależy od użytego profilu i kata natarcia. Paralotnie mają profil mocno dwuwypukły i lataja na kącie natarcie około 6 stopni. Na speedzie kąt natarcia zbliża się do zera. Jak się przedmucha taki profil w wirtualnym tunelu to można wtedy zobaczyć, że nadciśnienie występuje jedynie na nosku w okolicy wlotów i może jeszcze od spodu na przedniej częsci profilu. To wszystko. Po zastosowaniu shark nose ten obszar nadciśnienia nieco się zwiększył z przodu, ale to trzeba by przedmuchać żeby porównać. To jak wygląda ciśnienie na spodniej stronie skrzydła paralotni widać doskonale podczas zabaw ze skrzydłem na ziemi. Proponuje popatrzeć do góry i wtedy widać jak nadciśnienie wgniata dolne poszycie. Są to dość skrajne sytuacje. I krótkotrwałe. Uproszczenia z książek modelarskich są fajne, ale nie da się nimi wytłumaczyć wszystkiego.
Ad 2. Siła odśrodkowa to mój pomysł. Może ktoś potwierdzi lub podważy. Natomiast prawo ciągłości przepływu już dawno zostało podważone. Te dwie cząsteczki trzymające się za rączki to też uproszczenie i to nie mające nic wspólnego z rzeczywistością. Jeśli nic nie pokręciłem, to górna struga jest na tyle szybsza, że wyprzedza dolną i one wogóle się nie spotykają a dzięki temu strumień za krawędzią spływu zostaje odchylony do dołu, co też jest w jakimś stopniu składnikiem siły nośnej. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że żadna teoria nie tłumaczy w pełni zjawiska siły nośnej, więc jest pole do popisu :)
Jednopowłokowiec to skrzydło z profilem wklęsło wypukłym. Jak latają takie urządzenia to pokazali pionierzy lotnictwa. Duży Cz, duży Cx, czyli latamy powoli i nie przyspieszamy.
Zbyszek Gotkiewicz

Pit
Posty: 30
Rejestracja: 29 września 2020, 14:15
Reputation: 2
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Pit » 03 października 2020, 16:18

Panie Zbigniewie ale ja nie wkleiłem grafiki z książki modelarskiej tylko lotniczej Piotra Szutowskiego. Zresztą w książce Piotra Dudka i Deana Eldridge'a jest dokładnie to samo. Paradoksalnie książki modelarskie z lat 80tych rozbijają to na atomy i są bez porównania dużi bardziej szczegółowe. Nie znam podważenia prawa ciągłości przepływu ale chętnie się zapoznam. Prośba o wskazanie źródła informacji.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 października 2020, 16:50

Strugi "nierozłączki"
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 03 października 2020, 16:55

Ciśnienie na profilu. Jak dojadę na lotnisko to może znajdę coś lepszego
https://images.app.goo.gl/KzMZd2WuukNLJbS87
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Bartess » 03 października 2020, 21:06

Pit pisze:W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia.

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Natomiast prawo ciągłości przepływu już dawno zostało podważone. Te dwie cząsteczki trzymające się za rączki to też uproszczenie i to nie mające nic wspólnego z rzeczywistością.

Cześć.
Z tego, co ja doczytałem, to mogę napisać, że Kolega Pit nie ma racji (o czym już wspomniał Kolega Zbyszek).

To podciśnienie bierze się z prawa Bernoulliego, które w skrócie mówi, że suma ciśnienia statycznego i dynamicznego jest stała. Dobre to widać w zwężce Venturiego. Wygląda to mniej więcej tak:

Kod: Zaznacz cały

___________     ___________
           \___/

___________/¯¯¯\___________
Prędkość przepływu w przewężeniu jest większa niż przed przewężeniem, co powoduje, że ciśnienie dynamiczne wzrasta, a to powoduje, że ciśnienie statyczne spada (skoro suma ciśnień musi pozostać stała).

Analogicznie - zwężką są trzymane 2 kartki papieru, dmuchanie między nie i ich zbliżanie się.

A skrzydło (każde, nie tylko paralotniowe) to taka połówka zwężki Venturiego:

Kod: Zaznacz cały


___________/¯¯¯\___________

To powoduje, że w tym półzwężeniu przepływ jest jest szybszy, ciśnienie dynamiczne wyższe ➜ ciśnienie statyczne niższe i to niższe ciśnienie statyczne powoduje ssanie (w naszym przypadku skrzydła w górę).
Analogicznie - taką półzwężką może być trzymana za krawędź kartka papieru i dmuchanie poziomo, nad jej krawędzią, co powoduje jej unoszenie się.
Ten sam efekt powstaje nad półzwężeniem terenu jakim jest np. szczyt góry (o czym Kolega Zbyszek ostatnio pokazał i narysował w swoim video wykładzie Żagiel). Ten sam efekt powstaje też nad półzwężeniem jakim jest spadzisty dach, co przy odpowiednio szybkim wietrze powoduje wytworzenie podciśnienia wystarczającego do zerwania tego dachu (oczywiście nie jest to jedyna siła, która do tego zerwania może doprowadzić).
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ad 2. Siła odśrodkowa to mój pomysł. Może ktoś potwierdzi lub podważy.

Dobrze to wykombinowałeś i masz rację. Gdzieś na to też natrafiłem. Tylko to ma jakiejś tam znaczenie (niewielkie, ale nie pamiętam niestety na ile istotne) przy prędkościach wielokrotnie większych od osiąganych paralotnią.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli nic nie pokręciłem, to górna struga jest na tyle szybsza, że wyprzedza dolną i one wogóle się nie spotykają a dzięki temu strumień za krawędzią spływu zostaje odchylony do dołu, co też jest w jakimś stopniu składnikiem siły nośnej.

Nic nie pokręciłeś. To dobrze widać na animacji, w tej części, gdzie pokazane są fragmenty strug i widać, jak strugi nad skrzydłem znajdują się za nim szybciej, niż strugi opływające skrzydło pod nim. Tu ma zastosowanie III zasada dynamiki Newtona, co zobrazowałeś przykładem z łódką, z której wyrzuca się kamienie, w video Powstawanie siły nośnej. Dobrze to widać na poniższej klatce z udostępnionego przez Ciebie filmiku. Struga przed skrzydłem jest wyżej niż za nim. Przekładając na Twoje tłumaczenie z filmiku o sile nośnej: skrzydło jest łódką, a odepchnięta w dół struga powietrza kamieniem :-).

Mam nadzieję, że jasno to opisałem :-).

strugi.jpg
strugi.jpg (84.59 KiB) Przejrzano 6451 razy

krzyk
Posty: 43
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: krzyk » 03 października 2020, 23:45

Uwielbiam te rozważania zwierzaków na temat aerodynamiki glajtów. Tak na prawdę wszyscy błądzą po omacku polegając na doświadczeniu i to się sprawdza! Producenci pomagają sobie programami które sami napisali bo nikt nie wyda milionów dolarów na opracowanie fly-by-wire dla szmatławca. Minęło 30 lat, doskonałość wzrosła z 3 do 10+. Da się latać snejkiem blisko 100km/h, enzo2 cisnie ponad 60km/h (R11 leciała znacznie szybciej).

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: der » 04 października 2020, 08:49


Pit
Posty: 30
Rejestracja: 29 września 2020, 14:15
Reputation: 2
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Pit » 04 października 2020, 09:06

Bartess pisze:Cześć.
Z tego, co ja doczytałem, to mogę napisać, że Kolega Pit nie ma racji (o czym już wspomniał Kolega Zbyszek).

To podciśnienie bierze się z prawa Bernoulliego, które w skrócie mówi, że suma ciśnienia statycznego i dynamicznego jest stała. Dobre to widać w zwężce Venturiego.


Trochę spłyciłeś ten temat. Prawo ciągłości przepływu i prawo Bernouliego to nie są dwie przeciwstawne prawa. Obydwa współistnieją i są ściśle powiązane fizycznie. Bez prawa ciągłości przepływu nie było by siły nośnej, dyszy Venturyego, wspomnianej dyszy w górach czy zerwanego dachu.

Prawo ciągłości przepływu:
Sa*Va=Sb*Vb=const
S-pole przekroju poprzecznego
V-prędkość przepływu strumienia,

I z powyższego wynika wprost przyspieszenie strumienia na przewężeniu.

Konsekwencją tego jest wspomniany przez Ciebie spadek ciśnienia statycznego na rzecz wzrostu ciśnienia dynamicznego.

Prawo Bernouliego to prawo zachowania energii i we wzorze nie występuje prędkość.
Pa+Qa=Pb+Qb=const
P-ciśnienie statyczne [Pa]
Q-ciśnienie dynamiczne [Pa]

To co napisałem powyżej nie jest żadną wiedzą tajemną ani tym bardziej wytworem mojej wyobraźni. Na tej podstawie lotnictwo z powodzeniem rozwija się od czasu Flayera 1.Wystarczy otworzyć pierwszą lepszą książkę z mechaniki lotu i tyle . Bardzo przystępnie i klarownie opisują to panowie Piotr Dudek i Zbigniew Włodarczak w książce "Paralotniarstwo" str.36. Polecam. Nie widzę większego sensu na wymyślanie nowych teorii skąd się bierze siła nośna ale to moje zdanie.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: prokopcio » 04 października 2020, 09:48

krzyk pisze:wszyscy błądzą po omacku
Też mam takie wrażenie.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 października 2020, 09:52

Pit. Zgadzam się, że przytoczone przez Ciebie wzory dobrze opisują takie zjawiska jak na przykład siła nośna.
Według mnie siła nośną jest związana ze zjawiskami masy i bezwładności. Mimo tego że zjawisko istnienia masy i bezwładności jest dobrze opisane wzorami już od czasu Newtona to nadal nie wiemy skąd pochodzi masa i zjawiska z nią związane. Podobnie z siłą nośną. Jest opisana a nie wiadomo jak powstaje. To są dwa różne zagadnienia.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Bartess » 04 października 2020, 10:24

Pit pisze:Trochę spłyciłeś ten temat.

Może wyszło, że spłyciłem temat, ale mogło to wyniknąć z mojego napisania nieco na skróty.
Odnosiłem się dokładnie to tego, napisanego przez Ciebie, fragmentu:
Pit pisze:W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia.

Na czerwono zaznaczyłem błąd w Twoim rozumowaniu. Jeśli już, to odległości między cząsteczkami musiałby się zwiększyć, by ciśnienie spadło. Ale tak nie jest. Odległości między cząsteczkami nie zmieniają się*, a prędkość rośnie, bo zmniejsza się przekrój. Łopatologicznie - woda w rurce o średnicy 2'' płynie w niej wolniej, niż ta sama woda płynąca po zredukowaniu średnicy tej rurki do 0,5''.
* w powietrzu może i się trochę te odległości zwiększą, bo powietrze jest ściśliwe, ale pewnie wiesz o tym, że jeżeli płynące równolegle do siebie statki (z resztą mijające się też) zbliżą się do siebie za bardzo, to kolizja jest nieunikniona. W przypadku statków zadziałają te same prawa, z tym, że ośrodkiem jest woda, która jest nieściśliwa. Stąd moje stwierdzenie, że mylisz się odnosiło się do przyczyny spadku ciśnienia (zmiany odległości między cząsteczkami) :-).

Pit pisze:Prawo Bernouliego to prawo zachowania energii i we wzorze nie występuje prędkość.
Pa+Qa=Pb+Qb=const
P-ciśnienie statyczne [Pa]
Q-ciśnienie dynamiczne [Pa]

Jesteś pewien, że wzór nie zawiera prędkości? Tzn. to, co napisałeś, literalnie jej nie zawiera, ale rozpisz sobie na składniki Q.

zdzicho
Posty: 63
Rejestracja: 02 stycznia 2016, 22:54
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: zdzicho » 04 października 2020, 10:43

Prawo ciągłości przepływu i Bernuliego odnoszą się do cieczy. Wcześniejsze wypowiedzi zahaczają momentami o ten aspekt. Wyobrażam sobie, że różnica między ośrodkiem ściśliwym i nieściśliwym jest na tyle duża, że nie można zastosować tylko i wyłącznie tych praw bo będzie to za duże uproszczenie. Z drugiej strony dzięki takiemu uproszczeniu można tak właśnie fajnie dyskutować i dorzucać różne elementy układanki :)

Pit
Posty: 30
Rejestracja: 29 września 2020, 14:15
Reputation: 2
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Pit » 04 października 2020, 10:46

Bartess pisze:
Pit pisze:Trochę spłyciłeś ten temat.

Może wyszło, że spłyciłem temat, ale mogło to wyniknąć z mojego napisania nieco na skróty.
Odnosiłem się dokładnie to tego, napisanego przez Ciebie, fragmentu:
Pit pisze:W skrócie jeżeli rozdzielimy strugi powietrza, które rozdzielą się na nosku profilu i jedna z nich przejdzie nad skrzydłem a druga pod skrzydłem będą dążyły do tego aby przywitać się na spływie. To spowoduje, że struga górna będzie musiała przyspieszyć. Cząstki w warstwie przyściennej przyspieszą a przy okazji zmaleją też odległości między nimi i nastąpi spadek ciśnienia.

Na czerwono zaznaczyłem błąd w Twoim rozumowaniu. Jeśli już, to odległości między cząsteczkami musiałby się zwiększyć, by ciśnienie spadło. Ale tak nie jest. Odległości między cząsteczkami nie zmieniają się*, a prędkość rośnie, bo zmniejsza się przekrój. Łopatologicznie - woda w rurce o średnicy 2'' płynie w niej wolniej, niż ta sama woda płynąca po zredukowaniu średnicy tej rurki do 0,5''.
* w powietrzu może i się trochę te odległości zwiększą, bo powietrze jest ściśliwe, ale pewnie wiesz o tym, że jeżeli płynące równolegle do siebie statki (z resztą mijające się też) zbliżą się do siebie za bardzo, to kolizja jest nieunikniona. W przypadku statków zadziałają te same prawa, z tym, że ośrodkiem jest woda, która jest nieściśliwa. Stąd moje stwierdzenie, że mylisz się odnosiło się do przyczyny spadku ciśnienia (zmiany odległości między cząsteczkami) :-).

Pit pisze:Prawo Bernouliego to prawo zachowania energii i we wzorze nie występuje prędkość.
Pa+Qa=Pb+Qb=const
P-ciśnienie statyczne [Pa]
Q-ciśnienie dynamiczne [Pa]

Jesteś pewien, że wzór nie zawiera prędkości? Tzn. to, co napisałeś, literalnie jej nie zawiera, ale rozpisz sobie na składniki Q.


Dziękuję za zaznaczenie na czerwono. Oczywiście miało być, że wzrosną (czeski błąd). Analogia do wody jest błędna - jak sam zauważasz ciecze nie są ściśliwe. Za spadek ciśnienia odpowiada wzrost szybkości przepływu ( patrz dmuchanie między płaskie kartki). Na profilu jest wysklepienie - dochodzi dodatkowo efekt rozrzedzenia powietrza w warstwie przyściennej (patrz długość drogi do przebycia).

Pytasz o wzór. Jednostki tak jak napisałem powyżej [Pa]. 1Pa=1N/m2. Oczywiście, że ciśnienie dynamiczne zależy od prędkości ale prawo Bernouliego to prawo zachowania energii. Jednostki wynikające z tego prawa są jednoznaczne. Prawo Bernouliego można i wykorzystuje się w praktyce - rurka Pitota, która mierzy ciśnienie całkowite a prędkościomierz zamienia to już na konkretną wartość. Szybkości przepływu wprost definiuje prawo ciągłości przepływu.
Ostatnio zmieniony 04 października 2020, 11:47 przez Pit, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Bartess
Posty: 102
Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Bartess » 04 października 2020, 11:45

Analogia do wody jest jak najbardziej właściwa. Prawo ciągłości przepływu i prawo Bernouliego odnoszą się zarówno do cieczy jak i do gazów.

Widzę, że intuicyjnie ciągle patrz na długość drogi i Twoja intuicja Cię gubi ;-). To wysklepienie nie powoduje przyspieszenia strug dlatego, że powoduje wydłużenie drogi. Popatrz na to z 2. strony (od tej właśnie strony Bernouliego i Venturiego): wysklepienie powoduje zmniejszenie przekroju (mimo, że tylko jednostronnego - wiem, nielogiczne, nieintuicyjne) ➜ to z kolei zwiększenie prędkości przepływu ➜ a to z kolei zwiększenie ciśnienia dynamicznego ➜ a to z kolei (dla zachowania constans dla sumy ciśnienia statycznego i dynamicznego) powoduje zmniejszenie ciśnienia statycznego, a to wreszcie powoduje zasysanie skrzydła w górę :-).
Widzisz tu prędkość???

Za spadek ciśnienia odpowiada wzrost szybkości przepływu ( patrz dmuchanie między płaskie kartki).
No widzisz? Jest prędkość? I sam ją tutaj zauważyłeś :-).

Ciśnienie dynamiczne jest ściśle powiązane z prędkością i zależy od jej kwadratu, (jak we wzorze na energię kinetyczną: mv²/2). Ciśnienie dynamiczne = pv²/2 (p - gęstość ośrodka).

Sprawdź doświadczalnie: weź te 2 kartki i najpierw dmuchnij między nie lekko (wolny przepływ powietrza), a później mocno (szybszy przepływ powietrza). Czy w którymś przypadku kartki zbliżą się do siebie bardziej?

Z tymi kartkami chodzi o to, że jeśli wiszą swobodnie, to ciśnienie statyczne po obu stronach tych kartek (po stronach zewnętrznych - zwróconych na zewnątrz układu 2 kartek i stronach wewnętrznych - zwróconych do siebie) jest takie samo. Przypadek 1., ciśnienie między kartkami: P1 + Q = const, Q = 0, P1 + Q = Pz (Pz - ciśnienie na zewnątrz, przyjmijmy, że to nasze constans), P1 = Pz.
Jak zaczniesz dmuchać, ruch powietrza między kartkami spowoduje wytworzenie jakiegoś tam ciśnienia dynamicznego Q > 0. No i w 2. przypadku: P2 + Q = Pz, ale Q > 0, to P2 < Pz ➜ ciśnienie statyczne między kartkami jest mniejsze od ciśnienia statycznego na zewnętrznych stronach kartek i to właśnie powoduje ich przyciągnięcie się.
Wracając do Twojego intuicyjnego wydłużenia drogi, to tu czegoś takiego nie ma, a zmniejszenie ciśnienia następuje, czyli intuicja zawiodła Cię :-).

Myślę, że chyba napisałem już wystarczająco jasno to, jak rozumiem prawa umożliwiające latanie. Jeśli nie, to chyba pozostają Ci podręczniki :-).

A tak całkiem humorystycznie na koniec... Działa? Działa! To na ch... drążyć temat :mrgreen: .

Pit
Posty: 30
Rejestracja: 29 września 2020, 14:15
Reputation: 2
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Pit » 04 października 2020, 11:58

Bartess pisze: To wysklepienie nie powoduje przyspieszenia strug dlatego, że powoduje wydłużenie drogi.


No Panie a gdzie to niby przeczytałeś. Oczywiście, że wzrost prędkości wynika z przewężenia. Po co w kółko piszesz to samo? Przecież to chyba oczywiste. Czytasz to w ogóle ze zrozumieniem czy pod wpływem emocji?
Pisząc o długości drogi mam na myśli to, że profil nie jest symetryczny. Długość drogi jaką powietrze przebywa nad profilem jest większa od tej pod profilem. Tu chyba Ameryki nie odkrywam..? Oczywiście, że jak pszesz za wzrost prędkości odpowiada przewężenie (gdzieś to było zanegowane bo chyba nie zauważyłem?) ale z uwagi na dłuższą drogę nad profilem powietrze, które tamtędy się przemieści ulegnie dodatkowo niewielkiemu rozrzedzeniu w warstwie przyściennej w stosunku do powietrza pod profilem.
Zgadzam się, skończmy tą dyskusję bo chyba gadamy o tym samym ale się nie rozumiemy. A podręcznikami chętnie podzielę się z Tobą ;) Za moment wpleciemy w tą dyskusję "Efekt Conady" i w ogóle zrobi się syf. Ja odpuszczam i trzymam się aktualnej wiedzy w tym temacie. Wątek był o Nemo... :D
Ostatnio zmieniony 04 października 2020, 12:23 przez Pit, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: uriuk » 04 października 2020, 12:20

Moj kamyczek do rozwazan nad powstawaniem sily nosnej:
Mig 21 ma profil dwuwypukly symetryczny, kat zaklinowania skrzydla wynosi 0. I jakos lata (pewnie ruskie maja jakas swoja aerodynamike)

Pit
Posty: 30
Rejestracja: 29 września 2020, 14:15
Reputation: 2
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Pit » 04 października 2020, 12:22

uriuk pisze:Moj kamyczek do rozwazan nad powstawaniem sily nosnej:
Mig 21 ma profil dwuwypukly symetryczny, kat zaklinowania skrzydla wynosi 0. I jakos lata (pewnie ruskie maja jakas swoja aerodynamike)

Nie tylko Mig-21. Profile symetryczne mają chyba wszystkie współczesne samoloty akrobacyjne tyle tylko, że na zerowym kącie natarcia nie latają.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Nemo XX ile można przeważyć?

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 października 2020, 10:23

Tu ładnie widać co się dzieje gdy na dolnej stronie skrzydła jest nadciśnienie
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość