Octagon- Śmigło???

Latanie silnikowe
kowalik1

Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik1 » 12 stycznia 2023, 16:43

Witam,

Napęd Octagon, skrzydło Nucleonxx 26, startowa 125kg.

Pytanie.

czy zmiana śmigła 2 łopatowego E-propsa 130 cm na większe, czyli 140 cm da odczuwalną poprawę prędkości wznoszenia?
Czy jednak aby osiągnąć lepsze wznoszenie warto zastosować 3 łopaty? Choć wydaje mi się, że 2 łopaty mają większą sprawność.
Może ktoś już testował takie połączenia i się wypowie.

Z góry dzięki, pozdrawiam.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: matgaw » 12 stycznia 2023, 19:22

O Octagonie się nie wypowiem, natomiast w wypadku e-propsów - na pewno zmiana z 2 łopat na 3 spowoduje większą odczuwalną moc.

Masz kosz XL aby w ogóle pomieścić śmigło powyżej 130 cm?

Śmigło 2-łopatowe może być bardziej "efektywne", ale tu chodzi o ekonomię a nie generowany ciąg.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: uriuk » 12 stycznia 2023, 19:44

W ten sposób bardzo zmiejszasz odległość pomiędzy śmigłem a ringiem kosza. Jak do tej pory wszystkie tego typu próby skończyły się zrobieniem pędzla z kosza i śmigła. Jeśli ci brakuje mocy to wymień Octagona na Revo. Ma kilka koni więcej. Możesz się nim przelecieć u mnie w Oleśnicy. Tak będzie po prostu taniej.

kowalik1

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik1 » 12 stycznia 2023, 19:59

W sumie to nie mierzyłem średnicy kosza. Jutro to zrobię.

Czyli zamiana na 3 łopaty tej samej średnicy da większy ciąg w locie?

Wymiana napędu nie wchodzi w grę.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: matgaw » 12 stycznia 2023, 20:02

Na Mosterze na e-propsie 3-łopatowym ciąg jest zauważalnie większy niż na e-propsie 2-łopatowym o tej samej średnicy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 stycznia 2023, 20:03

A czemu dotychczasowa prędkość wznoszenia nie wystarcza?
Zbyszek Gotkiewicz

kowalik1

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik1 » 12 stycznia 2023, 20:10

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A czemu dotychczasowa prędkość wznoszenia nie wystarcza?


Spodziewałem się lepszych osiągów, ale tragedii nie ma. Jednak jeśli prosta sprawa jaką jest wymiana śmigła może poprawić wznoszenie to nie jest to duży koszt.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: uriuk » 12 stycznia 2023, 21:33

To podpowiem ci, ze najczesciej (tak w 90% przypadkow) za brak wznoszenie odpowiada zla regulacja uprzezy. Wystarczy zmienic kat "dmuchania" smigla i nagle magicznie mocy jest nawet nadmiar. Jest to rozwiazanie zdecydowanie tansze niz wymiana smigla.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: prokopcio » 12 stycznia 2023, 22:17

uriuk pisze:To podpowiem ci, ze najczesciej (tak w 90% przypadkow) za brak wznoszenie odpowiada zla regulacja uprzezy. Wystarczy zmienic kat "dmuchania" smigla i nagle magicznie mocy jest nawet nadmiar. Jest to rozwiazanie zdecydowanie tansze niz wymiana smigla.

Dokładnie. Ale odbywa się to trochę "kosztem" predkości.
Celowo cudzysłów bo jest to tez zaletą np. Wymaga mniejszej prędkosci do startu ale ogranicza trochę predkość. Mierzyłem kilkukrotnie ale wynikow nie pamietam było to kilka km/h.
Ja już jestem leniwy i nigdzie mi się nie spieszy a droga startu znacznie się skrociła ( dzięki uriuk :) )
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
leszekm40
Posty: 71
Rejestracja: 09 listopada 2020, 23:02
Reputation: 9
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: leszekm40 » 12 stycznia 2023, 23:02

kowalik1 pisze:Witam,

Napęd Octagon, skrzydło Nucleonxx 26, startowa 125kg.

Pytanie.

czy zmiana śmigła 2 łopatowego E-propsa 130 cm na większe, czyli 140 cm da odczuwalną poprawę prędkości wznoszenia?
Czy jednak aby osiągnąć lepsze wznoszenie warto zastosować 3 łopaty? Choć wydaje mi się, że 2 łopaty mają większą sprawność.
Może ktoś już testował takie połączenia i się wypowie.

Z góry dzięki, pozdrawiam.

Cześć jak osiągnąć lepsze parametry ciągu kup sobie śmigło 3 łopatowe Vetec . Miałem różne śmigła w tym e propsa 3 łopatowego które aktualnie wisi na ścianie jako ewentualny zapas . Smigło vetec robi robotę, osobiście jesli o mnie chodzi to cała reszta śmigieł się chowa. Też kombinowałem z różnymi śmigłami aby osiągnąć lepsze parametry silnika przetestowałem kilku producentów i tylko vetec daje ewidentny przyrost ciągu . Od strzału dostajesz 5kg więcej a można jeszcze fajnie ustawić sobie łopaty pod siebie. Pozdrowionka ;)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: uriuk » 12 stycznia 2023, 23:20

leszekm40 pisze:Cześć jak osiągnąć lepsze parametry ciągu kup sobie śmigło 3 łopatowe Vetec . Miałem różne śmigła w tym e propsa 3 łopatowego które aktualnie wisi na ścianie jako ewentualny zapas . Smigło vetec robi robotę, osobiście jesli o mnie chodzi to cała reszta śmigieł się chowa. Też kombinowałem z różnymi śmigłami aby osiągnąć lepsze parametry silnika przetestowałem kilku producentów i tylko vetec daje ewidentny przyrost ciągu . Od strzału dostajesz 5kg więcej a można jeszcze fajnie ustawić sobie łopaty pod siebie. Pozdrowionka ;)


Zajmowalem sie zawodowo dobieraniem smigiel. Producent przysylal ich caly karton, a ekipa majaca niewaskie oprzyzadowanie glowila sie ktore bedzie najlepsze. A to nie jest proste, bo najlepsze do czego? Do skrzydla klasycznego, samostatecznego, o jakim obciazeniu powierzchni? Do latania na speedzie czy moze do startu? I czy przy nizszym cisnieniu i wysokiej temepraturze czy wiekszej wilgotnosci powietrza nagle nie okaze sie za ciezkie (wtedy nie da sie wykrecic pelnej mocy i jest pelna dupa). Duzy dylemat i dziesiatki prob w locie w roznych warunkach.
A tu nagle pojawia sie kolega Leszek, caly na bialo, i nie wiedzac na jakim sprzecie i w jakich warunkach lata watkotworca, podaje ze lepsze jest smiglo Vetec. Nie podajac modelu, kata natarcia czy dlugosci lopaty. Po prostu magia.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 00:18

Znam Witka który robi te śmigła. Napewno dobierze któreś tak, aby spełniło oczekiwania. Jeśli chodzi o sport to śmigła Vetec są w tej chwili najlepsze na świecie.
Zbyszek Gotkiewicz

kowalik1

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik1 » 13 stycznia 2023, 07:14

uriuk pisze:To podpowiem ci, ze najczesciej (tak w 90% przypadkow) za brak wznoszenie odpowiada zla regulacja uprzezy. Wystarczy zmienic kat "dmuchania" smigla i nagle magicznie mocy jest nawet nadmiar. Jest to rozwiazanie zdecydowanie tansze niz wymiana smigla.


Uprząż ustawiona zgodnie z instrukcją AirConception Nitro200 str. 7. Swoją drogą dziwne, że w polskiej instrukcji Octagona nie ma już tak istotnych informacji jak wyregulować uprząż.

A dla przypomnienia, pytanie dotyczyło w sumie czy zamiana na 3 łopaty da lepsze osiągi we wznoszeniu.

kowalik
Posty: 14
Rejestracja: 24 grudnia 2021, 09:48
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik » 13 stycznia 2023, 08:14

Odnalazłem hasło do konta:)

Napęd mam wyregulowany jak na załączonej ilustracji ( rysunek środkowy) czyli oś śmigła pochylona o kilka stopni do tyłu.
Załączniki
Bez tytułu adjustment.jpg
Bez tytułu adjustment.jpg (138.08 KiB) Przejrzano 3257 razy

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 stycznia 2023, 10:21

Ilość łopat zwiększa się gdy dwie łopaty nie są w stanie odebrać pełnej mocy silnika a nie można powiększyć średnicy śmigła. Poza tym trzy łopaty będą miały większą kulturę pracy przy silniku jednocylindrowym. Co do samego ciągu to sporo będzie zależało od firmy i ilość łopat nie będzie istotnym parametrem. Jeśli weźmiesz Veteca to będziesz miał najlepsze śmigło na świecie które dodatkowo będziesz mógł sobie ustawić tak, aby przy prędkości wznoszenia mieć maksymalny ciąg. W ten sposób uzyskasz efekt którego oczekujesz. Techno Fly nie montuje śmigieł Vetec bo taka jest polityka firmy.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: uriuk » 13 stycznia 2023, 10:24

Dyskutujemy o doborzes smigla stalego, czy o zmiennym skoku? Bo to dwie zupelnie rozne dyskusje.

kowalik
Posty: 14
Rejestracja: 24 grudnia 2021, 09:48
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik » 13 stycznia 2023, 10:35

Pytam o śmigła E-props, stałe.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: uriuk » 13 stycznia 2023, 10:48

Zeby dobrac smiglo, musisz najpierw okreslic do czego ci ono potrzebne. Stale smiglo to cos jak zepsuta skrzynia biegow w samochodzie, w ktorej zostal ci tylko jeden bieg. Jesli jezdzisz glownie po plaskich autostradach, to fajnie miec 2-jke albo nawet 3-jke. Ale po miejscie lub w gorach bedzie to zdecydowanie 1-ka. Nie wiemy w jakich okolicznosciach brakuje ci tej sily ciagu. Bo jesli topisz na pelnym speedzie i odpuszczonych trymerach, to potrzebujesz innego smigla niz np w przypadku kiedy nie mozesz za bardzo odkleic sie od ziemi i stodola sasiada rosnie ci w oczach, a wysokosci nie przybywa. Dobor smigla w takich przypadkach bedzie skrajnie rozny i odpowiedz ktora tu uzyskasz moze byc wrecz szkodliwa.
Podaj tez swoja wage oraz rodzaj i wielkosc skrzydla..

kowalik
Posty: 14
Rejestracja: 24 grudnia 2021, 09:48
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik » 13 stycznia 2023, 10:49

Znalazłem ciekawy kalkulator do śmigieł e- propsa: https://www.paramarket.pl/calcA.php

Wynika z niego, iż wymiana śmigła 130cm 2 łopatowego na 3 łopaty tej samej średnicy da 3kg ciągu więcej.

kowalik
Posty: 14
Rejestracja: 24 grudnia 2021, 09:48
Reputation: 0
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Octagon- Śmigło???

Postautor: kowalik » 13 stycznia 2023, 10:54

Uriuk, dane o które pytasz zamieściłem w pierwszym poście...

ale powtórzę, nucleon 26 xx, startowa 125-130kg. W tej konfiguracji z odpuszczonymi i speedem jest wznoszenie w granicach 0.8.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość