Z wiatrem i pod wiatr

Latanie silnikowe
Dziubdzius
Posty: 274
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:10
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Dziubdzius » 13 kwietnia 2017, 23:23

Nie latam na PPG ale czy spalanie silnika nie liczy sie litry na czas ze tak sie wyrażę. ( l/h )?
Tak wiec lecąc pod wiatr lecimy dłużej jak Uriuk wspominial wiec spalimy więcej paliwa niz w locie przy bezwietrznej pogodzie.
Pozdrowienia
Pozdrawiam Pawel Cypel

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 498
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: marek mastalerz » 13 kwietnia 2017, 23:37

No to wszyscy, którzy uważają, że tyle samo czasu to zajmie, własnie uwalili jedno z pytań na egzaminie na ŚK. :)

pozdrawiam
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 498
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: marek mastalerz » 13 kwietnia 2017, 23:44

To jeszcze jedna podobna (podobnie prosta) zagadka:
Mamy punkty A i B oddalone o 30 km i lecimy sobie z punktu A do B w warunkach bezwietrznych, a potem wracamy z wiatrem o prędkości 15 km/h idealnie prostopadłym do linii łączącej punkty A i B. Załóżmy że lecimy cały czas (w obie strony) ze stałą prędkością 30 km/h. Czy pokonanie trasy w obu przypadkach zajmie tyle samo czasu, czy nie?

pozdrawiam
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Jędrek QŃ » 14 kwietnia 2017, 00:48

Jeżeli lecimy ze stałą prędkością to pokonanie tej samej drogi musi zająć tyle samo czasu.

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Andrzejt » 14 kwietnia 2017, 07:06

Ze stałą prędkością względem ziemi? Czy powietrza? :-D

Awatar użytkownika
max
Posty: 65
Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
Reputation: 9
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: max » 14 kwietnia 2017, 09:06

Jeżeli dobrze zrozumiałem Uriukowi chodziło o prosty przykład gdzie kluczowe są motogodziny spędzone w powietrzu. Nie zagłębiamy się w inne, także skrajne przypadki.
1. Bezwietrznie: pokonujemy drogę S, z prędkością v i wychodzi nam czas t '1'
2. Wieje wiatr o stałej prędkości. Lecimy z A do B pod wiatr więc droga jest taka sama, prędkość mniejsza, liczymy czas t '2'
Lecimy z B do A z wiatrem, droga jest nadal taka sama, ale prędkość większa, liczymy t '3'

No i podsumowanie czy suma czasów (z wiatrem i pod wiatr) jest równa podwójnemu czasowi (tam i z powrotem) przy warunkach bezwietrznych.
Bardziej bym tego nie komplikował.

Awatar użytkownika
max
Posty: 65
Rejestracja: 12 listopada 2016, 15:21
Reputation: 9
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: max » 14 kwietnia 2017, 09:16

marek mastalerz pisze:To jeszcze jedna podobna (podobnie prosta) zagadka:
Mamy punkty A i B oddalone o 30 km i lecimy sobie z punktu A do B w warunkach bezwietrznych, a potem wracamy z wiatrem o prędkości 15 km/h idealnie prostopadłym do linii łączącej punkty A i B. Załóżmy że lecimy cały czas (w obie strony) ze stałą prędkością 30 km/h. Czy pokonanie trasy w obu przypadkach zajmie tyle samo czasu, czy nie?

pozdrawiam


Nie. Czas się wydłuży. Rysując wektory prędkości wyjdzie nam, że bez korekcji nie wylądujemy w punkcie B. Jeżeli chcemy lądować w B to robimy poprawkę na wiatr co powoduje, że lecimy po przekątnej trójkąta (patrząc na to z pkt widzenia bezwietrznych warunków).

Nie jestem PPGantem, dawno skończyłem szkołę. Jeżeli mocno się skompromitowałem odpowiedzią proszę o usunięcie :lol:

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 kwietnia 2017, 09:18

marek mastalerz pisze:To jeszcze jedna podobna (podobnie prosta) zagadka:
Mamy punkty A i B oddalone o 30 km i lecimy sobie z punktu A do B w warunkach bezwietrznych, a potem wracamy z wiatrem o prędkości 15 km/h idealnie prostopadłym do linii łączącej punkty A i B. Załóżmy że lecimy cały czas (w obie strony) ze stałą prędkością 30 km/h. Czy pokonanie trasy w obu przypadkach zajmie tyle samo czasu, czy nie?

pozdrawiam


Chyba najłatwiej będzie to zadanie rozwiązać rysując wektory, gdzie długości strzałek będą równe wartościom prędkości. Można wtedy linijką zmierzyć prędkość wypadkową bo ta się zmniejszy.
Zbyszek Gotkiewicz

Przemysław

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Przemysław » 14 kwietnia 2017, 10:18

Chyba najłatwiej będzie to zadanie rozwiązać rysując wektory, gdzie długości strzałek będą równe wartościom prędkości. Można wtedy linijką zmierzyć prędkość wypadkową bo ta się zmniejszy.


Ciekawe rzeczy Zbysiu opowiadasz :)
http://www.fizykon.org/podstawy_punkt_m ... ficzne.htm

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 kwietnia 2017, 10:31

Przemysław pisze:
Chyba najłatwiej będzie to zadanie rozwiązać rysując wektory, gdzie długości strzałek będą równe wartościom prędkości. Można wtedy linijką zmierzyć prędkość wypadkową bo ta się zmniejszy.


Ciekawe rzeczy Zbysiu opowiadasz :)
http://www.fizykon.org/podstawy_punkt_m ... ficzne.htm


Masz rację. To był skrót myślowy. Wypadkową będzie prędkość paralotni a wektor równoległy do kierunku lotu będzie rzeczywistą prędkością na trasie i przyjąłem to za efekt sumowania prędkości paralotni, wiatru i kąta z jakiego wieje.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: prokopcio » 14 kwietnia 2017, 10:49

Przy przelocie z pkt.A do A przez pkt.B wiatr (kierunek nieistotny) ZAWSZE niekorzystnie wpłynie na zużycie paliwa (i czas przelotu)
Patrz moja poprzednia wypowiedź. Nie ma potrzeby zgłębiać się w wektory i przeliczenia, chyba, że chcesz znać konkretne liczby.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 kwietnia 2017, 11:26

prokopcio pisze:Przy przelocie z pkt.A do A przez pkt.B wiatr (kierunek nieistotny) ZAWSZE niekorzystnie wpłynie na zużycie paliwa (i czas przelotu)
Patrz moja poprzednia wypowiedź. Nie ma potrzeby zgłębiać się w wektory i przeliczenia, chyba, że chcesz znać konkretne liczby.


Dobrze sobie poćwiczyć rysowanie tych wektorów jeśli planujemy dłuższe przeloty. Można wtedy wyznaczyć kurs którym należy się kierować aby trafić w miejsce docelowe przy bocznym wietrze na trasie.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: JakubM » 14 kwietnia 2017, 12:55

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobrze sobie poćwiczyć rysowanie tych wektorów jeśli planujemy dłuższe przeloty. Można wtedy wyznaczyć kurs którym należy się kierować aby trafić w miejsce docelowe przy bocznym wietrze na trasie.


Oj tam, oj tam - chyba już każdy GPS takie rzeczy sam robi ;-)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 kwietnia 2017, 13:36

JakubM pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dobrze sobie poćwiczyć rysowanie tych wektorów jeśli planujemy dłuższe przeloty. Można wtedy wyznaczyć kurs którym należy się kierować aby trafić w miejsce docelowe przy bocznym wietrze na trasie.


Oj tam, oj tam - chyba już każdy GPS takie rzeczy sam robi ;-)


Muszę sprawdzić czy gps umie wyznaczyć kurs uwzględniający poprawkę na wiatr przy zadanej trasie. Xc Soar to robi, ale piloci ppg nie korzystają z takiego oprogramowania a bardziej z nawigacji bliższej samochodowej. Poza tym wielu lata bez gps. Nawet we mgle.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: JakubM » 14 kwietnia 2017, 13:40

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Muszę sprawdzić czy gps umie wyznaczyć kurs uwzględniający poprawkę na wiatr przy zadanej trasie. Xc Soar to robi, ale piloci ppg nie korzystają z takiego oprogramowania a bardziej z nawigacji bliższej samochodowej. Poza tym wielu lata bez gps. Nawet we mgle.

Najprostsze GPSy nie mają kompasu więc pokazują kierunek rzeczywisty uwzględniający poprawkę na wiatr. A te które mają kompas też można poprosić żeby używały sygnału GPS zamiast kompasu (większość automatycznie to robi po przekroczeniu prędkości ok. 10km/h jeśli się nie mylę).

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 kwietnia 2017, 13:44

JakubM pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Muszę sprawdzić czy gps umie wyznaczyć kurs uwzględniający poprawkę na wiatr przy zadanej trasie. Xc Soar to robi, ale piloci ppg nie korzystają z takiego oprogramowania a bardziej z nawigacji bliższej samochodowej. Poza tym wielu lata bez gps. Nawet we mgle.

Najprostsze GPSy nie mają kompasu więc pokazują kierunek rzeczywisty uwzględniający poprawkę na wiatr. A te które mają kompas też można poprosić żeby używały sygnału GPS zamiast kompasu (większość automatycznie to robi po przekroczeniu prędkości ok. 10km/h jeśli się nie mylę).


Nie chodzi o urządzenie ale o oprogramowanie. Jestem przekonany że mój Garmin 96 mimo że lotniczy to nie wprowadza sobie sam poprawki na wiatr bo nie umie wykryć siły i kierunku wiatru. Nie wiem czy można wprowadzić tą poprawkę ręcznie.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: JakubM » 14 kwietnia 2017, 13:53

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie chodzi o urządzenie ale o oprogramowanie. Jestem przekonany że mój Garmin 96 mimo że lotniczy to nie wprowadza sobie sam poprawki na wiatr bo nie umie wykryć siły i kierunku wiatru. Nie wiem czy można wprowadzić tą poprawkę ręcznie.

A po co chcesz wprowadzać ręcznie?
Jeśli skierujesz się na północ i będziesz leciał z prędkością 30km/h i będzie wiał wiatr z zachodu o prędkości 30km/h to taki głupi GPS pokaże że lecisz w kierunku NE (mimo, że twarzą jesteś ustawiony N). To samo działa w drugą stronę - jeśli w tych samych warunkach twój cel jest na NE to GPS będzie Ci pokazywał, żebyś kierunek lotu skierował do N - tak, żeby wypadkowa wyszła na NE.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: JakubM » 14 kwietnia 2017, 13:55

PS W lotnictwie nie stosowałem tego w praktyce, ale na żaglach takie podejście sprawdza się doskonale.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 kwietnia 2017, 15:08

JakubM pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie chodzi o urządzenie ale o oprogramowanie. Jestem przekonany że mój Garmin 96 mimo że lotniczy to nie wprowadza sobie sam poprawki na wiatr bo nie umie wykryć siły i kierunku wiatru. Nie wiem czy można wprowadzić tą poprawkę ręcznie.

A po co chcesz wprowadzać ręcznie?
Jeśli skierujesz się na północ i będziesz leciał z prędkością 30km/h i będzie wiał wiatr z zachodu o prędkości 30km/h to taki głupi GPS pokaże że lecisz w kierunku NE (mimo, że twarzą jesteś ustawiony N). To samo działa w drugą stronę - jeśli w tych samych warunkach twój cel jest na NE to GPS będzie Ci pokazywał, żebyś kierunek lotu skierował do N - tak, żeby wypadkowa wyszła na NE.


Garmin nie zrobi tej poprawki bo nie będzie umiał ocenić kierunku i prędkości wiatru. To jest programowanie które nie występuje we wszystkich urządzeniach. Tak jak pisałem XC Soar automatycznie sprawdzą wiatr i wskazuje kurs do punktu nawigacyjnego uwzględniający tą poprawkę. Potrafi nawet wyliczyć miejsce na cylindrze punktu trasy tak aby trasa do następnego punktu była jak najkrótsza. Mój Garmin tego nie potrafi.
Zbyszek Gotkiewicz

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Z wiatrem i pod wiatr

Postautor: JakubM » 14 kwietnia 2017, 15:12

GPS wie w jakim kierunku się poruszasz - zna sumę wszystkich wektorów prędkości (i tylko tę sumę). Nie rozumiem już o jakiej poprawce piszesz, ale liczę, że przy najbliższej okazji ładnie mi to narysujesz na serwetce ;-)


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość