Ok, maly wyklad w takim razie.
Paralotnia z napedem to taki smieszny wynalazek, w ktorym im wiecej gazu dodasz, tym WOLNIEJ lecisz. Dzieje sie tak, poniewaz skrzydlo nie ma steru wysokosci. Zastepujemy go ciagiem. W zwiazku z tym mamy cos takiego Obroty Zerowego Opadania. Na tym zakresie mocy bedziesz spedzal 90% czasu lotu.
Oprocz tego mamy najwieksze wznoszenie, czyli pelna moc. Teraz nakladamy to sobie na biegunowa skrzydla. Naped musi byc tak dobrany, zeby zapewnial lot bez opadania w pelnym zakresie predkosci. Czlyli mowiac po ludzku, musi zapewniac staly lot na pelnej beli. Jesli bedzie topil, to daleko nie zalecisz. Albo nie bedziesz mogl wrocic do domu.
To sa minima. Oczywiscie mozna miec naped mocniejszy, ale... praktycznie to nic nie daje (juz pisalem, ze im wiecej gazu dodasz, tym wolniej lecisz). Wlasnie dlatego archaiczne napedy sa slabsze, bo skrzydla klasyczne maja mniejsze opadanie, a wiec kiedys nie bylo sensu miec tak mocnych napedow. Nie dawalo sie tego wykorzystywac. Oczywiscie caly czas pisze o lataniu, a nie przyswirunkach za stodola czy pylonach.
Po wejsciu na rynek skrzydel samostatecznych producenci zwiekszyli moc napedow dostosowujac je do opadania samostatkow. Stad drastyczny spadek cen napedow poprzedniej generacji, ktore nadaja sie praktycznie wylacznie do robienia wiatru na planach filmowych (i sa do tego kupowane), ale powiedzmy ze rynek jest ograniczony wiec ceny nie da sie utrzymac.
Teraz co do potrzeby latania na speedzie. Przed II wojna niejaki McCready opracowal naukowo kwestie optymalizacji lotu. Zrobil nawet rodzaj suwaka logarytmicznego zwanego krazkiem McCready'ego. Te zasady sa uniwersalne i obowiazuja tez paralotnie. Ta teoria glosi, ze pod wiatr oraz przy silnym opadaniu duzo lepiej jest leciec szybciej. Przy silnym wietrze i duzym opadaniu nalezy leciec z pelna predkoscia. Czyli w kazdym locie w wietrzne dni nalezy deptac speeda w jedna strone. Tak jest optymalnie. Oczywiscie mozna latac nieoptymalnie, albo tylko w dni bezwietrzne. Naped do takiego latania MUSI byc tani, bo nikt go nie chce.
A ty sie zastanawiasz czy go kupic