Strona 1 z 1

Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 12:57
autor: matgaw
Cześć!

Chciałem poruszyć temat, jak z punktu widzenia prawa wyglądają nasze uprawnienia PPG, oraz nasze napędy, w różnych innych krajach Europy?

Jeżeli chodzi o PG to zdecydowana większość krajów ma w swoim prawie zapis, że uznają ŚK z innych krajów na ich zasadach, lub ŚK+IPPI.

Natomiast moim zdaniem powyższe w żaden sposób nie stosuje się do PPG, szczególnie, że w krajach takich jak Niemcy czy Austria latanie PPG jest znacznie bardziej obwarowane restrykcyjnymi przepisami, których my zwyczajnie nie jesteśmy w stanie spełnić (np. rejestracja skrzydła, certyfikat hałasu i zdatności do lotu napędów).

Chciałbym zapytać przede wszystkim o znane Wam podstawy prawne, bo to że wielu pilotów lata i ma to gdzieś, albo zakłada że jest tak samo jak z PG - to wiem. Pytam co się stanie w razie wypadku / kontroli - czy macie takie doświadczenia, bądź jak to jest w przepisach.

Chciałem też od razu uprzedzić, że ultralajty mają swoje przepisy pod EASA i na tej podstawie latają po całej Europie, natomiast brak jest takowych odnośnie PPG/PPGG - przynajmniej z tego co mi wiadomo.

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 13:15
autor: uriuk
Najwiekszy problem jest w krajach, w ktorych PPG zaliczono do ultralajtow i SK na paralotnie zwyczajnie nie dziala. Przykladem jest Francja

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 16:08
autor: fotolot
matgaw pisze:Cześć!
"....w krajach takich jak Niemcy czy Austria latanie PPG jest znacznie bardziej obwarowane restrykcyjnymi przepisami, których my zwyczajnie nie jesteśmy w stanie spełnić (np. rejestracja skrzydła, certyfikat hałasu i zdatności do lotu napędów

ultralajty mają swoje przepisy pod EASA i na tej podstawie latają po całej Europie, natomiast brak jest takowych odnośnie PPG/PPGG - przynajmniej z tego co mi wiadomo.


I bardzo dobrze że nie przyjmujemy, wielu nie mających sensu blokad rozwojowych , dlatego nasi zawodnicy PPG zajmują pierwsze miejsca w światowej czołówce, a widziałeś do jakiego poziomu sprowadzili się w swoich "formalistycznych gettach" Niemcy czy Austriacy?

Nam zależy by latać na napędach po prostu "zdatnych do lotu", a Niemcom na teczkach pełnych opieczętowanych papierów(płakać się chce słuchając narzekań na ich chory system). Rozszerzenie ich choroby(zniszczyli swoje latanie rekreacyjne i sportowe PPG) na inne kraje byłoby tak samo idiotycznym zaoraniem reszty Europy. Natomiast gdyby im odblokować możliwości rozwojowe to wierzę że mieliby uśmiechnięte japy latając rekreacyjnie i przejmując miejsca naszych zawodników na podiach.

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 17:39
autor: Bumat
W Austrii można dostać niezły mandat za samo hałasowanie np. koszenie trawnika, w godzinach innych niż wyznaczone przez gminę, a co dopiero za ppg latające nisko i nad zabudową. Mają takie wyobrażenie porządku i pewnie przepisy zrobili w celu uniemożliwienia takiego latania. Dla przeciętnego "Helmuta" zdobycie medali w konkurencjach PPG nie stanowi wartości narodowej.

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 19:28
autor: fotolot
Bumat pisze: Dla przeciętnego "Helmuta" zdobycie medali w konkurencjach PPG nie stanowi wartości narodowej.


Nie wiem jak jest obecnie traktowany ich sport PPG ale znam przypadek Austriaka polskiego pochodzenia, któremu przyznawano rządowe odznaczenia za wybitne osiągnięcia jako konstruktorowi i producentowi lotni "Vega" oraz za Jego wybitne osiągnięcia zawodnicze w tej dziedzinie austriackiego sportu. :)

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 19:42
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Tia. I ten flancowany Austriak porzucił krainę powszechnej szczęśliwości powracając do Polski :)

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 20:48
autor: fotolot
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tia. I ten flancowany Austriak porzucił krainę powszechnej szczęśliwości powracając do Polski :)


Nie wiem co się u Niego ostatnio dzieje(przykład był z czasów osiągnięć gospodarczych i sportowych), są tacy co na emeryturę powracają do macierzy ale nie słyszałem o tym, a gdyby tak było to dobrze aby mógł się zaangażować edukacyjnie w polskie lotniarstwo(wtedy uciekł przed UBekami i więzieniem jako Solidarnościowiec). Ale czy dziś nie miałby problemu aby zostać polskim uprawnionym instruktorem lotniowym i oferować swoje wybitne doświadczenie rodzimemu narybkowi ? Czy miałby formalne problemy i kłody pod nogami(od tej samej junty) ? -jak myślisz Zbyszek czy po 37 latach od tamtych wyzwoleńczo-wojennych wydarzeń nastała na tych ziemiach w końcu jakaś normalność ?

Pozdrawiam Wiesiek

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 23:38
autor: matgaw
Możemy wrócić do dyskusji "merytorycznej"? Nie mam pojęcia co się stało z tym tematem...

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 17 stycznia 2019, 23:42
autor: uriuk
Ja w Niemczech latalem zawodowo na polskie SK. Musialem tylko przestrzegac ich przepisow, tzn startowac z lotnisk. Ale za to nie maja idiotycznych przepisow o wysokosci lotu nad miastami. Jest 300 m i szlus.

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 18 stycznia 2019, 00:59
autor: fotolot
matgaw pisze:Możemy wrócić do dyskusji "merytorycznej"? Nie mam pojęcia co się stało z tym tematem...


Uprzedziłeś już "merytorycznie" o ultralajtach i sam odpowiedziałeś, że PPGi takim samym regulacjom nie podlegają (i całe szczeście...)
Poszczególne kraje EU mają prawo regulować wiele dziedzin najlżejszego lotnictwa wg. własnego uznania na swoim terytorium.
Nikt z nas nie może dyktować innym nacjom jakich mają dokonywać regulacji. Jeśli interesuje Cię latanie Twoim PPGiem(napisz na jakim latasz?) w którymś kraju EU to(musisz uszanować ich zasady) podaj w jakim chcesz latać, a być może ktoś będzie w stanie "merytorycznie" pomóc w prywatnym problemie Matgawa . (kolega np. przekracza granicę niemiecką , ląduje na ich lotniskach i spotyka się tam z niebywale serdeczną atmosferą-notują jedynie taki przylot i nie wnikają w szczegóły polskich obyczajów latania- tam dostosowuje się do ich zasad jak Uriuk wspomniał)

Pozdrawiam Wiesiek

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 18 stycznia 2019, 14:06
autor: matgaw
Pytam generalnie o to jak jest w poszczególnych krajach Europy żeby zebrać takie kompendium. Myślę że nie tylko ja mam / będę miał taki "problem" i jest to temat z którego skorzysta mnóstwo ludzi. Temat założyłem bo przekopując się przez internet nie znalazłem żadnych sensownych informacji (lub nawet nie-sensownych w wielu przypadkach). Nie ma tego ani w książkach o paralotniarstwie, ani na stronie PSP, ULC, SILP, ani nawet nie da się tego wyczytać w sposób zrozumiały ze stron odpowiedników ULC/AP innych krajów (np. LAA).

Możemy zacząć z pewnością od Czech i Słowacji, bo tam polscy piloci też latają na PPG (np. obloty dookoła Tatr, dolny śląsk na granicy z Czechami itp.).
Do Grecji też są organizowane wyprawy PPG - też jestem ciekawy jak to wygląda z punktu widzenia ichniejszych przepisów.

Odnośnie Norwegii udało mi się znaleźć informację, że generalnie piloci z innych krajów są miło widziani i jest tylko prośba aby wcześniej skontaktować się z ich stowarzyszeniem w celu pozyskania informacji.

Co do tego co pisał uriuk, to chyba pisze o ŚK ale UAP(L). Jeżeli nie, to mógłbyś uriuk napisać coś więcej, w jaki sposób mogłeś latać na jakimś polskim napędzie bez jakiejkolwiek niemieckiej papierologii, bądź jak taka papierologia wygląda?

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 18 stycznia 2019, 14:12
autor: uriuk
Nie, PPG we Francji jest traktowane jak samolot ultralekki i wymaga takich papierow jak samolot. Calhal do tablicy!

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 18 stycznia 2019, 19:31
autor: fotolot
[quote="matgaw"]Pytam generalnie o to jak jest w poszczególnych krajach Europy żeby zebrać takie kompendium. Myślę że nie tylko ja mam / będę miał taki "problem" i jest to temat z którego skorzysta mnóstwo ludzi. Temat założyłem bo przekopując się przez internet nie znalazłem żadnych sensownych informacji (lub nawet nie-sensownych w wielu przypadkach). Nie ma tego ani w książkach o paralotniarstwie, ani na stronie PSP, ULC, SILP, ani nawet nie da się tego wyczytać w sposób zrozumiały ze stron odpowiedników ULC/AP innych krajów (np. LAA).
..................................................................................................................................................................
Nie ma sensu pytać prezesów polskich stowarzyszeń czy urzędników o formalne obyczaje panujące w innych krajach(bo to nie ich działka).
Podróżnik Tony Halik też nie miał żadnego "kompendium", ale gdyby zamiast używania głowy na karku i palenia trawy z tubylcami, próbował formalnie ustanawiać tam swoje prawa to ta głowa w pierwszych Jego wojażach na zupkę by posłużyła.

Generalnie to jest taka zasada że jeśli interesuje Cię zwiedzanie PPGiem jakiegoś innego kraju to powinieneś zacząć od nawiązania kontaktów z tubylcami tam latającymi też na PPGach i od nich pozyskiwać informacje co do latania w danym interesującym Ciebie miejscu. Ta sama dobra zasada jest zalecana nawet zwiedzając ojczyste rejony -czyli wcześniej docierać i umawiać się najlepiej na wspólne latanie z lokalesami(we wspólne biesiadowania czy nawet palenie trawki nie wnikam ;) ) .

Pozdrawiam Wiesiek

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 21 stycznia 2019, 15:30
autor: calhal
uriuk pisze:Nie, PPG we Francji jest traktowane jak samolot ultralekki i wymaga takich papierow jak samolot. Calhal do tablicy!

Ja nie latam PPG, wiem tyle co Ty i potwierdzam. Egzamin jak na ultralajty, i znaki na glajcie wymagane.

Re: Polskie uprawnienia PPG za granicą

: 04 marca 2019, 03:34
autor: atnet
To znaczy że jadąc tam na wakacje nie mogę sobie polatać, mam rejestrować jako pilot z Polski u nich swoją paralotnie ??? Bo coś nie rozumiem, widziałem filmiki z Cupe Icare gdzie nasi latali PPG i nie sądzę żeby coś tam rejestrowali...
Ale ja nie o tym, mam pytanie a jak wygląda latanie w Rumuni na Węgrzech , Chorwacji i Czarnogórze. Bo to mega fajne kierunki, tanio zarąbiście i ciepło, to moje stałe kierunki na wypady do połażenia po górach z psami, a w tym roku chcę zabrać ze sobą napęd tak żeby sobie podydolić wieczorkiem i nie wylądować w tamtejszym areszcie....