Strona 1 z 3

Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 15:05
autor: ugryzek
Z ciekawości - jak w temacie.

Czy po zmianie śmigła trzeba ponownie regulować gaźnik, czy raczej różnice w oporach są na tyle małe, że nie trzeba tego robić?

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 15:10
autor: matgaw
Nie trzeba

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 15:10
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Gaźnik reguluje skład mieszanki. Z oporami śmigła to nie ma nic wspólnego. To jakby kazać ci zmienić dietę po zmianie butów.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 15:41
autor: NNapiorkowski
Zakładam, że zmieniony został model śmigła, a zatem jego dociążenie. Czy nie jest tak, że dociążenie śmigła może wpłynąć na temperaturę silnika? A wtedy korekta mieszanki może być konieczna.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 16:07
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Odpowiedźcie sobie najpierw co to jest regulacją składu mieszanki i do czego służy.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 18:35
autor: Piotr Domański
NNapiorkowski pisze:Zakładam, że zmieniony został model śmigła, a zatem jego dociążenie. Czy nie jest tak, że dociążenie śmigła może wpłynąć na temperaturę silnika? A wtedy korekta mieszanki może być konieczna.

Owszem ale jest to podejście od dupy strony. Na pewno złym śmigłem można wyjarać dziurę w tłoku i regulacją można temu zapobiec, mimo wszystko nie jest dobrym działaniem do kiepskiego śmigła dobierać nie optymalny skład mieszanki aby uniknąć tego typu problemów. Tak czy siak po zmianie śmigła należy kontrolować obroty i temperatury i po zmianie śmigła mała korekta składu mieszanki może być przydatna jeśli da się w ten sposób utrzymać lub poprawić resztę parametrów.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 19:25
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Obniżanie temperatury silnika wzbogacenie mieszanki to dość nietypowe podejście inżynieryjne :)

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 19:41
autor: Piotr Domański
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Obniżanie temperatury silnika wzbogacenie mieszanki to dość nietypowe podejście inżynieryjne :)

Zbyszek to jest typowe podejście, przy małych wyżylowanych silnikach z gaźnikami membranowymi tak się robi. Małe zmiany mają wielkie znaczenie. Śmigło, przełożenie i regulacja składu idą razem pod rękę. Głupie "wykorbienie" śmigła na wysokości cylindra i dzięki temu lepsze jego chłodzenie może pozwolić na odkręcenie powietrza przy zachowaniu bezpiecznej temperatury EGT.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 19:44
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Ja bym nie mieszał jednak tych pojęć. Śmigło ma swój wpływ na temperaturę silnika a skład mieszanki swój. Tyle, że jeśli skład mieszanki jest optymalny to będzie on optymalny bez względu na to, jakie śmigło zastosujemy

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 20:07
autor: Piotr Domański
No nie do końca bo przy nie których śmigłach można wyciągnąć więcej. Praktyka jest taka, że ustawiamy skład mieszanki dla prawie maksymalnych dostępnych dla danego silnika temperatur a na temperaturę EGT jak już ustaliliśmy ma wpływ również zastosowane śmigło.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 20:30
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Niepotrzebnie komplikujesz prosty temat. Jeśli silnik się grzeje to: albo trzeba poprawić chłodzenie, albo wzbogacić mieszankę albo ustawić zapłon. Zmiana śmigła nie jest nigdy powodem grzania się silnika.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 20:48
autor: adam.a
W dużym skrócie: kupiłem silnik ze śmigłem no name, działało kręciło dmuchało, polatałem trochę, silnik prawidłowo wyregulowany (kolor świecy) ale jak sprawdziłem obroty to sie okazało że ma mniejsze niż powinien mieć ten silnik , postanowiłem zmienić na inne , po kilku konsultacjach kupiłem nowe śmigło , po pierwszych próbach zdecydowanie wiekszy ciąg i obroty (wieksze wznoszenie) ale też sie okazało że po 20min pracy kolor świecy sporo jaśniejszy , odkręcałem małymi krokami śrubę regulacji wzbogacając mieszankę aż do uzyskania poprzedniego koloru , obroty spadły nieznacznie . Dokładnie wyglądało to tak : stare śmigło obr max 2850 , nowe śmigło obr max 3141 , po korekcie gaźnika 3090. Smigła bardzo się od siebie różniły budową wagą i grubością profilu.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 20:49
autor: Piotr Domański
Zbyszek Gotkiewicz pisze: Zmiana śmigła nie jest nigdy powodem grzania się silnika.

Znam przynajmniej dwa przypadki gdzie niewłaściwe śmigło (za ciężkie) przyczyniło się do wypalenia dziury w tłoku. Masz oczywiście rację że są pewne optymalne widełki ustawienia składu mieszanki dla silnika dwusuwowego i są one dość wąskie i o tym napisałem na początku dyskusji ale są one na tyle szerokie że nie można oderwać od tego wpływu zastosowanego śmigła.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 20:57
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Z moich obserwacji wynika, że dobrze dobrane śmigła, to możemy spotkać u pilotów kadry narodowej. Cała reszta to są zgadywanki.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 21:00
autor: Piotr Domański
adam.a pisze: stare śmigło obr max 2850 , nowe śmigło obr max 3141 , po korekcie gaźnika 3090. Smigła bardzo się od siebie różniły budową wagą i grubością profilu.

Piszesz o obrotach na śmigle? Moim zdaniem prawidło postąpiłeś jeśli nie masz EGT to sprawdzenie koloru świecy jest dobryn pomysłem a zmiana śmigła jak sam widzisz ma wpływ na temperatury spalin.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 21:04
autor: Piotr Domański
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Z moich obserwacji wynika, że dobrze dobrane śmigła, to możemy spotkać u pilotów kadry narodowej. Cała reszta to są zgadywanki.

Mocno upraszczasz ale na pewno ci co działają w sporcie sporo testują więc i zgadywanki lepiej wychodzą:)

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 21:04
autor: matgaw
Czyli nowym śmigłem odkryłeś, że masz zbyt ubogą mieszankę na najwyższych obrotach. Wcześniej nie miałeś dostępu do najwyższych obrotów.

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 21:06
autor: adam.a
Piotr Domański pisze:
adam.a pisze: stare śmigło obr max 2850 , nowe śmigło obr max 3141 , po korekcie gaźnika 3090. Smigła bardzo się od siebie różniły budową wagą i grubością profilu.

Piszesz o obrotach na śmigle? Moim zdaniem prawidło postąpiłeś jeśli nie masz EGT to sprawdzenie koloru świecy jest dobryn pomysłem a zmiana śmigła jak sam widzisz ma wpływ na temperatury spalin.

tak, to obroty śmigła, silnik simonini mini 2 , nie mam niestety stałego pomiaru temperatury spalin ani głowicy

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 21:09
autor: adam.a
matgaw pisze:Czyli nowym śmigłem odkryłeś, że masz zbyt ubogą mieszankę na najwyższych obrotach. Wcześniej nie miałeś dostępu do najwyższych obrotów.

wg mnie miałem prawidłową mieszankę na najwyższych obrotach na jakie pozwalało tamto śmigło,

Re: Regulacja gaźnika po zmianie śmigła

: 24 listopada 2020, 21:25
autor: Piotr Domański
A jakie masz przełożenie? Duże masz te obroty na śmigle.