matgaw pisze:m72 pisze:Oczywiście że analiza ma sens i sprawdza się rewelacyjnie. Wystarczy kupić sondę lambda zwykłą, nie szerokopasmową (no chyba że kogoś stać na szerokopasmową razem z elektroniką)
Masz może porównanie jak to się ma do pomiaru EGT? Ja do tej pory uważałem, że pomiar EGT jest najlepszą metodą - regulujemy tak aby było ciepło, ale nie za ciepło

I właśnie to ten parametr nas interesuje - bo interesuje nas po prostu aby nie stopić tłoka.
Słyszałem też, że sondy szerokopasmowe kompletnie nie nadają się do dwusuwów, ze względu na to jakie paskudne spaliny produkują (nie da się na sondzie szerokopasmowej uzyskać dobrego wyniku - dwusuw nie da rady), ale nie wiem ile w tym prawdy.
Cześć, nie znam precyzyjnej zależności pomiędzy składem mieszanki a temperaturą, generalnie czym ubożej tym goręcej i dłuższe spalanie mieszanki.
Mechanicy nawet mają takie powiedzenie - silnik pali albo benzynę albo zawory - co miało miejsce w przypadku silników 4-suwowych zasilanych z gaźnika albo LPG 1-generaji gdzie większość użytkowniów zubażało ręcznie mieszankę w celu zmniejszenia spalania co się kończyło przedwczesnym zużyciem zaworów lub wypaleniem gniazd gdyż mieszanka uboga się tak długo spala że zawory wydechowe już się otwierały i ogień szedł po gniazdach.
Pomiar temp spalin to oczywiście fajna rzecz ale jest to pomiar pośredni. Sonda mierzy bezpośrednio ilość tlenu w spalinach i to jest rozwiązanie najlepsze.
prokopcio pisze:M72. Właśnie o czymś takim myślałem ale nie sądziłem, że sondę lambda z samochodówku mogę wykorzystać. S tego co czytałem w silnikach samochodowych paliwo jest tak dozowane, żeby na sondzie właśnie srednia było 0,5V
Nie sądziłem, że można to przenieść na dwusuwa.
Dzięki.
Z tym 0,5V to nie jest prawda. Zwykła sonda ma tylko stan wysoki i niski. Sterownik silnika cały czas koryguje skład mieszanki na podstawie m.in. odczytu z sondy. Gdy sonda zapodaje stan wysoki to komputer skraca czas wtrysku, gdy sonda zapoda stan niski komputer wydłuża czas wtrysku - i tak w kółko. Tylko sondy szerokopasmowe są wstanie mierzyć płynnie skład mieszanki ale tam już się nie obejdzie na zwykłym woltomierzu, potrzebna kupa elektroniki albo około 1000PLN na gotowy zestawik których pełno na allegro.
Ja mam inny delimat. Mianowicie - czy olej z mieszanki wpływa na działanie z sondy. Jeszcze nikt nie potrafił mi na to pytanie odpowiedzieć. Nawet jednego z pracowników Politechniki Krakowskiej z wydziału silników spalinowych o to pytałem i nie wiedział.
Ja osobiście podejrzewam że olej jeśli już wpływa na pracę sondy to w pomijalnie małym stopniu, ileż tego oleju jest, 1/50 czyli tyle co nic. A poza tym sondy są też w niektórych dieslach (nie orientuję się czy to takie same sondy jak w benzynie )i jakoś pracują.
Co do sond szerokopasmowych to mam w planach zrobić sobie sterownik do takiej sondy, nawet kupiłem w chinach (pewnie podróbki) układy Boscha CJ125
https://www.tme.eu/Document/e2f24a4716c4c2eb5720723a8c3c1390/CJ125.pdf

- cj.jpg (59.97 KiB) Przejrzano 4128 razy
ale póki co nie mam takiej sondy, są drogie.