Strona 1 z 1

Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 15 stycznia 2023, 23:48
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Potrzebowałem tych informacji dla wyjaśnienia różnic w locie z wiatrem i pod wiatr na małej wysokości. Chyba jedyną osobą na świecie, która robiła takie pomiary dla ppg jest Stribo. Udostępnił mi jeden z wyników. Dzięki tym pomiarom mógł opracować swoje własne śmigła i będzie je oferował pod nazwą fleXer.
IMG-20230115-WA0002.jpg
IMG-20230115-WA0002.jpg (173.26 KiB) Przejrzano 3143 razy

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 16 stycznia 2023, 08:20
autor: prokopcio
To jest temat, ktory z uporem maniaka wałkowałem tu i nie tylko, przez co momentami byłem traktowany jak idiota. Zwłaszcza zmieniając kat śmigła nienastawnego i podważajac sens powównywania wyników statycznych. Zwłaszcza w okresie, gdy polibilem latać szybciej a miałem do tego celu za słaby napęd ( raket ).

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 16 stycznia 2023, 10:11
autor: der
jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 16 stycznia 2023, 10:20
autor: Piotr Domański
der pisze:jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)

Też się zastanawiam, bo do samolotów ulm praktycznie nie stosuje się śmigieł przestawialnych w locie w zakresie prędkości 60 -180km/h. Z tego wykresu wynika że albo nie były by w stanie wystartować albo lecieć.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 16 stycznia 2023, 10:28
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Na przyczepce za osobówką. Z tego co pamiętam napęd był podniesiony powyżej opływu zaburzonego. Wykres nie jest idealny, ale były badane wtedy różne śmigła i różnice były wyraźne. To jest jeden z wykresów bez podawania modelu śmigła. Daje to też odpowiedź do pytania jednego z pilotów dlaczego na odpuszczonych trymerach i pełnej beli ma tylko 0,8 wznoszenia.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 16 stycznia 2023, 10:33
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Piotr Domański pisze:
der pisze:jak On robił te pomiary ?
W tunelu aerodynamicznym, czy prymitywnie, na pace samochodu ? (bo w drugim przypadku jednak opory powietrza pojazdu mają kolosalne znaczenie w aerodynamice powietrza za kabiną)

Też się zastanawiam, bo do samolotów ulm praktycznie nie stosuje się śmigieł przestawialnych w locie w zakresie prędkości 60 -180km/h. Z tego wykresu wynika że albo nie były by w stanie wystartować albo lecieć.

Samoloty lekkie nie latają dużo powyżej 100 km/h albo mają silniki powyżej 100 kM co im pozwala na rozbieg przy mocno zaciążonym śmigle. Wyjątkiem by Quicki Rutana.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 16 stycznia 2023, 12:58
autor: der
tak jak myślałem. By to miało sens, trzeba by tę przyczepę mieć przed a nie za sobą.
lepsze takie pomiary niż żadne, jednak nie bez przyczyny nie latamy na zawietrznych.

Re: Spadek ciągu śmigła ze wzrostem prędkości

: 16 stycznia 2023, 13:31
autor: Piotr Domański
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Samoloty lekkie nie latają dużo powyżej 100 km/h albo mają silniki powyżej 100 kM co im pozwala na rozbieg przy mocno zaciążonym śmigle. Wyjątkiem by Quicki Rutana.

To może się jedynie tyczyć ul 115. W normalnych ulm standardem jest R912 80KM często bywa też R 582 64KM i takie z najpopularniejszych wolnych samolotów jak sky ranger czy storch mają przelotową ok 140 do max 180km/h. Coraz popularniejsze są dolnopłaty z uturbionym R912 100KM ale tam już prędkości są grubo ponad 200km/h. Są też dolnopłaty z chowanym podwoziem z R913 czy 915 mają ponad 100KM ale i prędkości przelotowe ok. 300km/h i w tych przypadkach już producenci proponują śmigła przestawialne w locie ale też nie są w standardowej ofercie.